Najväčšie kórejské SUV, aké si v Európe môžete kúpiť oficiálnou cestou, je ešte viac americké ako kedykoľvek predtým. Priestorom a luxusom schová do vrecka všetkých konkurentov, no bohužiaľ prišlo o najžiadanejší motor. Je to chyba?
Ak by sme hľadali konkurenciu pre nový Hyundai Santa Fe, okrem sesterského Sorenta by sme sem mohli zaradiť aj Kodiaq či novinku Volkswagen Tayron. Oba modely koncernu by však tak trochu zaostávali, a to nielen priestorom, ale aj celkovým dojmom. Nové Santa Fe totiž atakuje skôr vody BMW X7. V mnohom ho dokonca prekonáva, ale k tomu sa ešte dostaneme.
Akokoľvek neuveriteľne to znie, nový model nie je tak úplne novým. Pod kompletne prepracovaným obalom sa totiž ukrýva pôvodná platforma. Zásadným rozdielom je tak len predĺžený rázvor.
Pokiaľ to doposiaľ z názvu dostatočne nevyplynulo, Santa Fe je primárne určené pre USA. Po zásadnej modernizácii to do sveta kričí aj dizajn. Majestátna silueta, obrovské plochy a jednoduché línie.
Stvorený pre Ameriku
Mnohým hranatý dizajn Hyundai Santa Fe pripomína Defender v predĺženej verzii. Istý náznak možno pozorovať, no cieľ bol asi niekde úplne inde a nový “Sanťáš” je originálny. Svedčí o tom najmä zadná časť, ktorá naozaj nemá konkurenciu a úprimne, vôbec sa nám v redakcii nepozdáva. Takú dávku disproporcie sme už dávno nevideli a auto odzadu pôsobí ako kredenc z čias socializmu. Netreba však lámať palicu, keďže priority tohto auta sú úplne niekde inde.
Prv než nazrieme do interiéru, neodpustíme si slová kritiky k použitým svetlometom. Tie sa síce tvária ako to najlepšie v ponuke, opak je však pravdou. Hyundai z akéhosi nepochopiteľného dôvodu použil dnes už klasické Full-LED svetlá bez Matrix funkcie s vyrezávaním objektov. Navyše s manuálne nastaviteľnou výškou, respektíve sklonom. To je na vrcholný model naozaj prešľap, obzvlášť pokiaľ potrebná technika leží takpovediac na domácom regáli.
Kráľ priestoru
Aby sme novému Santa Fe nekrivdili, je potrebné uznať, že svetlá svietia naozaj poriadne, pričom ich dosvit, obzvlášť v diaľkovom režime, rozhodne nie je na zahodenie. Nejaká tá inteligencia navyše by však neuškodila a mnohým možno aj uľahčila rozhodovanie. Okamihom otvorenia dverí, je jedno ktorých, zabudnete na Matrixy či nevzhľadný zadok. Santa Fe si môžete zakúpiť ako 5, 6 či 7-miestnu verziu. Príplatok za jedno či dve miesta navyše je vždy 1 500 €. Získate tak tretí rad sedadiel, ktorý je pre obe verzie identický.
Z batožinového priestoru vám ubudne pár desiatok litrov, no miesta je tu toľko, že si to vôbec nevšimnete. Samozrejme, za predpokladu, že práve neprevážate celú širšiu rodinu. Výsadou novinky je extrémne široký otvor batožinového priestoru, v určitom bode presahuje 1 200 milimetrov. Bez problémov sem dáte dva plnohodnotné kočíky vedľa seba a stále vám ostane priestor na batožinu, detské bicykle, stan a podobne.
Priestor v druhom rade je to, čo môže rozhodovať. Už sedemmiestna verzia Hyundai Santa Fe ponúka ohromnú variabilitu, vďaka polohovateľným operadlám, ale aj posuvným sedákom. Vedľa seba však aj naďalej zmestíte len dve detské sedačky. Pokiaľ využívate základňu ISOFIX, miesta v treťom rade sa stávajú prakticky neprístupné. Jedine, že by ste chceli sedačky zakaždým odistiť alebo ich nebodaj umiestniť úplne dozadu. Čo, povedzme si úprimne, by pre niekoho bola taká malá výhra, ono totiž naozaj ten zvuk z posledných sedadiel je o poznanie menej intenzívny.
Ktorú motorizáciu vybrať?
Srandičky bokom, v istom okamihu zistíte, že tá 6-miestna verzia vlastne nie je taká hlúposť a ulička, ktorá vznikne v strede, je priechodná a teda praktická. Vaša svokra sa tak môže posadiť na trestnú lavicu, aj keď sa tam až tak zle nesedí a okrem samostatného ovládania intenzity klimatizácie, vlastných výduchov, USB portov či držiakov na nápoje, tam nájde aj polohovateľné operadlá.
Mimochodom, tých držiakov je v Hyundai Santa Fe 16! Ešte stále neveríte, že je to pre Američanov? Druhý a prvý rad sedadiel prepája praktická stredová konzola. Tú dokážete otvoriť tak zo zadných sedadiel, ako aj z tých predných. Praktickými vychytávkami to však nekončí, okrem dvojice bezdrôtových nabíjačiek na mobilný telefón si rýchlo zvyknete aj na digitálne spätné zrkadlo a to sa pri plnom naložení naozaj zíde.
Medzi zaujímavosti vozidla Hyundai Santa Fe patrí aj priehradka s UVC lampou, kde môžete svoj mobil alebo kľúče zbaviť prebytočných baktérií. A ak by nás opäť zasiahla pandémia, viete kam s rúškami. Do tej doby môžete rozmýšľať, či sa rozhodnete medzi klasickým hybridom alebo plug-in hybridom nabíjateľným zo siete. Pokiaľ sa rozhodnúť neviete, poradíme vám v našom videu, kde sme oba modely porovnali. Nájdete tam rozdiely nielen medzi spotrebami, ale aj vnútorným priestorom oboch verzií.
Súhlasím, že dizajn SamtaFéčka je katastrofa. Mne to pripadá akoby na predok z Legolandu navrúbľovali zadok z autobusu prímestskej linky. Nevkus a nesúlad. Neviem či to auto má voziť prepravky s pivom, možno preto ten krabicový zadok, aby sa ich tam dalo čo najviac nastohovať. Som si istý, že inak to bude dobré auto, ale márna sláva ten vzhľad nedokážem stráviť. Škoda, SantaFéčka bývali kedysi pohľadné autá.
Bol som ho dnes vyskúsať a je to nádherné auto.
Tiché, priestranné. Mne sa páči
Ten zadok je strašny. Spadnute svetla skoro na zem. Velmi to kazi dojem inak zaujimaveho auta