Porsche predstavuje najnovšiu evolúciu svojho pohárového pretekárskeho vozidla 911 Cup pre súťažné série Porsche Mobil 1 Supercup, rôzne šampionáty Carrera Cup a ďalšie šampionáty schválené spoločnosťou Porsche. Tento nový model sa na štartovom rošte objaví od začiatku sezóny 2026. Najnovšia edícia vychádzajúca z generácie 992.2 modelu 911 sa vyznačuje množstvom detailných vylepšení.
Úsilie inžinierov sa zameralo na zvýšenie výkonu, udržanie rozumných prevádzkových nákladov a zjednodušenie ovládania pre jazdcov aj tímy. Atmosférický 4,0-litrový šesťvalcový boxer teraz dosahuje výkon 382 kW (520 k), čo je nárast o symbolických desať koní. Nové pretekárske vozidlo sa teraz oficiálne nazýva 911 Cup. Stuttgartský výrobca športových automobilov týmto spôsobom štandardizuje pomenovanie pretekárskych vozidiel pre svojich zákazníkov. Odteraz budú mať príponu „GT“ v kombinácii s číslom v označení iba vozidlá určené pre pretekárske série, v ktorých budú pôsobiť aj iní výrobcovia. Model 911 Cup je do značnej miery odvodený od modelov 911 GT s homologizáciou pre cestnú premávku a vyrába sa popri sériových vozidlách v hlavnom závode Porsche v Zuffenhausene. Od začiatku výroby koncom roka 2020 vyrobilo oddelenie Porsche Motorsport 1 130 kusov súčasného modelu 911 GT3 Cup. Doteraz bolo pretekárskych vozidiel Porsche 911 vyrobených celkovo 5 381 kusov.
Upravený dizajn, vylepšená aerodynamika
Model 911 Cup sa vizuálne odlišuje od svojho predchodcu, najmä prednou časťou, ktorá teraz odráža dizajn modelu 992.2 GT3. Predný spojler sa skladá z troch samostatných častí, čo umožňuje vymeniť iba poškodené časti po kontakte so súpermi, čo pomôže znížiť náklady na balenie a prepravu náhradných dielov. Odstránenie denných svetiel slúži podobnému účelu: v prípade kolízie už nemôžu poškodiť chladiče za nimi, ani ich následná výmena nie je potrebná. Blatníky majú integrované lamelové vetracie otvory, ktoré napomáhajú prúdeniu vzduchu cez podbehy kolies a zvyšujú aerodynamický prítlak na prednú nápravu. Rovnaký účinok sa dosahuje aerodynamicky optimalizovanou spodnou časťou karosérie. Takzvané natáčacie lopatky, umiestnené za prednými podbehmi kolies, ďalej zlepšujú prúdenie vzduchu pozdĺž prednej časti. Interakcia týchto prvkov vedie k responzívnejšej prednej náprave, najmä pri vysokých rýchlostiach, čo umožňuje vodičovi presnejšie umiestniť pretekárske vozidlo pred každú zákrutu.
Agresívnejšie tvarovaná zadná časť 911 Cup prešla kompletným redizajnom. Zadné krídlo v tvare labutieho krku má prepracované spojenie s podperami krídel, čo uľahčuje nastavenie polohy a ovládateľnosť. Kryt motorového priestoru bol tiež dôkladne prepracovaný. Rovnako ako takmer všetky komponenty karosérie, vrátane dverí, je vyrobený z recyklovaného uhlíkového vlákna v kombinácii s epoxidovou živicou na biologickej báze.
Motor
Vysokootáčkový vodou chladený šesťvalcový motor sa naďalej spolieha na prirodzené nasávanie. Energicky znejúci 4,0-litrový boxer motor zostáva založený na jednotke používanej v Porsche 911 GT3. Vo svojej najnovšej pretekárskej verzii obsahuje ďalšie komponenty zo sériového motora vrátane individuálnych škrtiacich klapiek optimalizovaných na prúdenie a vačkových hriadeľov s predĺženými otváracími časmi ventilov. Táto konštrukcia eliminuje potrebu centrálne umiestnenej škrtiacej klapky, čo umožňuje inštaláciu obmedzovača vzduchu, čo je požiadavka pre účasť v iných šampionátoch motoristického športu. Napriek nárastu výkonu o desať koní zostáva životnosť motora nezmenená: generálna oprava je potrebná až po 100 hodinách jazdy na trati. Aby sa splnili rôzne predpisy o hluku v závislosti od pretekárskej série, okruhu a miestnych predpisov, sú k dispozícii tri rôzne výfukové systémy.
Robustnejšia štvorlamelová pretekárska spojka zo sintrovaného kovu teraz preberá prenos výkonu na sekvenčnú šesťstupňovú prevodovku s dvojitým radením. Táto modernizácia umožňuje zvýšiť otáčky motora, ktoré boli predtým počas štartu obmedzené na 6 500 ot./min, čím sa ešte viac zlepší akustický efekt na začiatku pretekov. Zavedená bola aj funkcia automatického reštartovania motora. Tá sa aktivuje hneď, ako vodič stlačí pedál spojky po náhodnom zastavení motora. Okrem toho nová stroboskopická funkcia na brzdových svetlách teraz upozorňuje vodičov idúcich za ním, najmä počas fázy štartu. Táto funkcia nahrádza predchádzajúce používanie výstražných svetiel pre túto bezpečnostnú aplikáciu.
Brzdy
Brzdový systém prešiel komplexnou modernizáciou. Predná náprava má teraz 380-milimetrové kotúče, ktorých prierez sa zväčšil z 32 na 35 milimetrov. Táto zmena umožňuje väčšie chladiace kanály pre vlastné vetranie, čím sa zlepšuje odvod tepla. Presunutím centrálneho vodného chladiča do zadnej časti krytu brzdového kotúča bolo možné chladiaci vzduch smerovať k brzdám cez strednú prednú časť. Okrem toho sa zmenšil vonkajší priemer krytu brzdového kotúča, čím sa zväčšila trecia plocha medzi kotúčom a brzdovou doštičkou. Výsledkom je efektívnejšie spomaľovanie vďaka širším brzdovým doštičkám, zvýšená odolnosť počas vytrvalostných pretekov a výrazne predĺžená životnosť jednotlivých komponentov.
Pretekársky ABS systém Bosch M5 bude teraz montovaný priamo z výroby do všetkých vozidiel 911 Cup. Disponuje vylepšenými schopnosťami spracovania údajov na interpretáciu vstupov z nového akceleračného senzora, ktorý ponúka dodatočnú detekciu signálu. Pokročilý softvér dokáže tiež upozorniť vodiča v prípade úniku v ktoromkoľvek z dvoch brzdových okruhov. Okrem toho sa zväčšila nádržka na brzdovú kvapalinu, vďaka čomu je vhodná pre preteky na dlhé trate. Nastavené dorazy riadenia umožňujú elektronicky podporovanému posilňovaču riadenia dosiahnuť menší polomer otáčania, čo uľahčuje manévrovanie na úzkych mestských okruhoch. Zväčšený uhol riadenia tiež umožňuje vodičom účinnejšie pôsobiť proti pretáčavosti.
Zjednodušené ovládanie počas pretekov a v boxoch
Pokiaľ ide o riadenie, prepracovaný volant kombinuje atraktívnejší dizajn s praktickými výhodami. Napríklad centrálne otočné ovládače slúžia na nastavenie zásahu ABS a kontroly trakcie. Novo navrhnuté farebne podsvietené ovládacie tlačidlá zlepšujú čitateľnosť príslušných označení. Centrálny ovládací panel vedľa sedadla zostáva pre jazdca ľahko dostupný. Teraz má osem fyzických spínačov namiesto desiatich. Tlačidlo v pravom dolnom rohu otvorí na displeji ďalšiu stránku ponuky, ktorá umožňuje širokú škálu podrobných nastavení zvnútra vozidla vrátane rýchlosti v boxoch, mapovania výfukových plynov a resetovania uhla riadenia. Vďaka tomu nie je potrebné pripájať notebook a zjednodušuje sa obsluha tímov. Dodatočné penové polstrovanie na vnútornej strane priečky dverí poskytuje dodatočnú ochranu pre ruky, nohy a chodidlá jazdca.
Predstavenie pretekárskeho vozidla Porsche 911 GT3 R nájdete na nasledujúcej strane
Porsche sa chystá uviesť na trh prepracovanejšiu verziu úspešného modelu 911 GT3 R pre sezónu 2026.
Od svojho debutu začiatkom roka 2023 si súčasné Porsche 911 GT3 R vybudovalo pôsobivú bilanciu s početnými víťazstvami a titulmi z viac ako 500 pretekov po celom svete. Len v uplynulej sezóne si zákaznícke tímy zabezpečili neoficiálny titul majstra sveta GT3 pre konštruktérov v Intercontinental GT Challenge a obsadili prvé miesto vo všetkých troch klasifikáciách GTD Pro šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar.
Porsche Motorsport doteraz dodalo zákazníckym tímom 106 kusov modelu 911 GT3 R. Vývoj nového modelu 911 GT3 R sa začal v auguste 2024. Hlavným zameraním vývoja bola optimalizácia odpruženia a aerodynamiky s cieľom dosiahnuť ešte vyváženejšie ovládanie a lepšiu ovládateľnosť najmä pre neprofesionálnych vodičov aj za premenlivých podmienok. Najvýraznejším vizuálnym prvkom nového modelu 911 GT3 R je pridanie vetracích otvorov na hornej strane predných podbehov kolies. Tieto takzvané „lamely“ významne prispievajú k zlepšeniu aerodynamiky. V spojení s optimalizovanou kinematikou dvojitého lichobežníkového predného zavesenia kolies, ktoré zvyšuje odpor sily, lamely pomáhajú pôsobiť proti stlačeniu prednej časti vozidla počas spomaľovania, čím udržiavajú aerodynamickú rovnováhu. To znižuje tendenciu vozidla nakláňať sa dopredu počas brzdenia. Vďaka tomu ponúka nový model presnejšie a predvídateľnejšie brzdné správanie, čím sa zlepšuje celková kontrola nad vozidlom.
Optimalizácia podvozku a aerodynamiky
Vzadu je zadné krídlo vybavené štvormilimetrovou Gurneyho klapkou. Tá vytvára dodatočný aerodynamický prítlak a rozširuje možnosti aerodynamického nastavenia vyváženia. Podvozok je vzadu úplne uzavretý a vystužený. Súčasne upravená kinematika viacprvkovej zadnej nápravy zvyšuje efekt proti prehýbaniu, čím sa znižuje kompresia zadnej časti pri prudkej akcelerácii. To zlepšuje dynamické rozloženie zaťaženia medzi nápravami. V kombinácii s upraveným pretekárskym ABS piatej generácie od spoločnosti Bosch vedú tieto vylepšenia k vyváženejšej ovládateľnosti.
Ďalšie detailné vylepšenia vychádzajú z rozsiahlej spätnej väzby od zákazníckych tímov. Napríklad elektrohydraulický posilňovač riadenia je teraz vybavený dodatočným chladením kvapalinou, čo optimalizuje jeho tepelný výkon a zabezpečuje konzistentné riadiace sily, a to aj na náročných okruhoch, ako je napríklad Nordschleife. Nové keramické ložiská kolies zvyšujú robustnosť a odolnosť, zatiaľ čo upravené centrovacie čapy zjednodušujú montáž hnacích hriadeľov. Tie sú teraz chladené priamo vlastným prívodom vzduchu cez kanály NACA v bočných prahoch, nezávisle od chladenia bŕzd. To zlepšuje ich stabilitu na vysokorýchlostných okruhoch, ako sú Monza alebo Le Castellet, kde je nízka svetlá výška kritická. Zároveň je možné presnejšie nastaviť chladenie zadných bŕzd, čo je dôležitá vlastnosť pre okruhy ako napríklad Daytona.
Inovácie aj do starých áut
Upravený vetrací otvor pre vodiča zaisťuje konzistentnú cirkuláciu vzduchu v kokpite, a to aj počas dlhých pretekov. USB kľúč RLU teraz ponúka praktické výhody: táto jednotka diaľkového záznamníka ukladá jazdné údaje priamo na USB kľúč, ktorý je možné rýchlo vymeniť aj počas krátkej zastávky v boxoch. Eliminuje sa tak časovo náročná potreba pripájať notebook pomocou kábla.
4,2-litrový plochý šesťvalcový motor, ktorý v závislosti od klasifikácie dosahuje výkon až 416 kW (565 koní), a pohon súčasného modelu 911 GT3 R zostávajú z veľkej časti nezmenené. Pre existujúce vozidlá založené na generácii 992 modelu 911 plánuje spoločnosť Porsche Motorsport ponúknuť približne 60 modernizačných súprav za jednotkovú cenu od 41 500 eur bez dane. Úpravy novej generácie sa tak dajú nainštalovať aj do existujúcich vozidiel.