startstop

Mráz mu neprekáža, toto EV prejde aj v zime 1000 km za 12 hodín

Kia EV3

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Dojazd a časy nabíjania elektromobilov v chladnejších podmienkach vyvolávajú oprávnené obavy motoristov, ktorí zatiaľ stále váhajú presadnúť zo spaľovacích vozidiel do tých batériových. Ako však ukazuje test z Fínska, niektoré elektromobily sú na tom podstatne lepšie ako iné. 

Nedávno vykonaný test ukázal, že elektromobily sú nielen schopné zvládnuť dlhé zimné cesty, ale dokonca dokážu prekonať benzínové autá, pokiaľ ide o celkový čas jazdy. Otestovaných bolo 41 rôznych elektromobilov, ktoré pri teplotách od od 1 °C do -4 °C museli prekonať trasu dlhú 1000 km. Cieľ testu bol veľmi jednoduchý – určiť celkový čas jazdy vrátane zastávok na nabíjaní a porovnať ho s predpokladaným časom pre vozidlo so spaľovacím motorom na rovnakej trase. 

Skorší prieskum medzi motoristami vo Fínsku ukázal, že väčšina vodičov benzínových áut odhaduje, že cesta dlhá 1000 km bude trvať 14 až 15 hodín. Všetky testované elektromobily okrem štyroch dokončili túto cestu za menej ako 15 hodín. 15 elektromobilov to zvládlo za menej ako 13 hodín, pričom priemerný čas cesty pre všetky elektromobily bol tesne pod 13 hodín a 33 minút. Kompletné výsledky testu nájdete napríklad TU

Na nabíjačke sa dá stráviť necelá hodina

V konečnom dôsledku je pre vodičov najdôležitejšou metrikou celkový čas jazdy vrátane nabíjania. Pre popredné elektromobily vo fínskom teste boli prestávky na nabíjanie zvyčajne krátke, každé okolo 20 až 40 minút. Elektromobily s najrýchlejším nabíjaním potrebovali počas tejto cesty stráviť na nabíjačke len 52 minút. Na takto dlhej ceste sú pravidelné prestávky nevyhnutné pre každého vodiča bez ohľadu na vozidlo, ktoré riadi. Tieto zastávky poskytujú ideálne možnosti na oddych, občerstvenie a nabíjanie a keďže nie sú až také dlhé, je celkom jednoduché ich pohodlne integrovať do cesty bez výraznejších zdržaní. Test v reálnych podmienkach pri teplote pod bodom mrazu rozptyľuje mnohé obavy z úzkosti z dojazdu. Samozrejme platí, že v zimných podmienkach je ideálne na cestu vyraziť s predhriatou batériou. Niektoré elektromobily však na chladnejšie počasie reagujú lepšie ako iné.

Testu sa zúčastnila aj novinka na poli elektrických vozidiel – Kia EV3, ktorá tento test zvládla za 12 hodín aj 22 minút. Za víťazom testu zaostala len o 7 minút. Kia EV3 prichádza do bitky so Škodou Elroq a veľkou otázkou je, či si dokáže obhájiť vyššiu cenovku. Aj my sme toto vozidlo testovali v zime a Kia EV3 nám ukázala svoju silnú stránku.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ak sa pozrieme do cenníka, Škoda Elroq začína už na 31 510 €, čo je až o 6 000 € menej ako základná cena EV3. Na druhej strane Kia ponúka už v základe bohatšiu výbavu a väčšiu batériu s dojazdom vyšším o 70 kilometrov. S pribúdajúcimi príplatkami sa však cenový rozdiel takmer úplne stratí. Testovaná Kia EV3 GT Line stojí 52 290 €, zatiaľ čo Škoda Elroq Selection Maxx je za 51 501 €.

Obe autá však ponúkajú výrazne odlišný zážitok. EV3 má futuristický a odvážny dizajn, zatiaľ čo Elroq ostáva pri konzervatívnejších líniách. Rovnako to platí aj vnútri, kde Kia pôsobí vzdušnejšie a futuristickejšie, avšak jej softvér je v oblastiach personalizácie krok za Škodovkou. Dobieha to jednoduchším ovládaním základných prvkov a príjemnejšími materiálmi. Mínus však musíme dať za úložne priestory, ktorých veľkosť nepatrí k najväčším a hlavne absentujúca lakťová opierka je jednoznačným nedostatkom. Tú nahradil vysúvací stolík, ktorý má slúžiť ako opierka pre tablet počas státia, ale v realite prakticky nemá využitie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na dostatok priestoru netrpí

Napriek robustným tvarom je z auta dobrý výhľad a posed za volantom je ergonomicky príjemný. Obzvlášť musíme pochváliť sedadlá, ktoré disponujú vyhrievaním a odvetrávaním, ale hlavne majú mäkké vankúšiky na opierkach hlavy, ktoré sú mimoriadne príjemné. Oproti Škode ale sedadlá v Kia EV3 nemajú masážnu funkciu a najväčším negatívom po stránke výbavy sú absentujúce matrixové svetlá, ktoré sa pre EV3 vôbec nedodávajú.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kia EV3 má aj o 10 litrov menší kufor, ponúka tak 460 litrov. Avšak pod prednou kapotou nájdeme 25-litrový frunk, ktorý Škoda neponúka. Po stránke vnútorného priestoru rázvor 268 cm ponúka dostatok miesta aj pre dospelých pasažierov vzadu a tí ocenia aj vyhrievanie zadných sedadiel.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Skvelý dojazd aj v zime

Kde ale Kia ukazuje svoju vyspelosť, je pri narábaní s energiou. Jej výkon je v porovnaní s Elroqom nižší (204 k oproti 286 k). To sa prejavuje pri akcelerácii, keďže stovku zvládne o sekundu pomalšie. Na druhej strane, Kia EV3 exceluje v spotrebe a efektivite. Spotreba pri jazde po diaľnici a okreskách v plnom obsadení a s batožinou bola 25,5 kWh/100 km, čo je vzhľadom na zimné podmienky skvelý výsledok. Iba pripomeňme, že pri prvej jazde s Elroqom na slnečnej Malorke sme dosiahli s polovičným obsadením a menšou baterkou spotrebu iba o 0,5 kWh lepšiu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pri cestovaní sme ocenili aj veľmi presný výpočet dojazdu, kedy auto poskytuje údaje nie len o aktuálnom stave, ale aj o maxime a minime, koľko prejdete. V meste si Kia EV3 vypýtala v rozmedzí 16-20 kWh, v závislosti od jazdného štýlu. Celkovo sa Kia ukazuje ako efektívnejšia v reálnych podmienkach, ale pred finálnym stanoviskom si musíme počkať na domáci test Elroqu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Po stránke jazdných vlastností si zasa berie bod Elroq, ktorý má nielen pohon zadných kolies, ale aj mierne tuhšie naladenie. Podvozok EV3 je pohodlnejší a mäkší, čo ocenia tí, ktorí preferujú komfort pred športovou jazdou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

800V architektúra absentuje

Na nabíjačke nedokáže Kia EV3 napodobniť excelentné výsledky svojich väčších súrodencov. Využíva iba 400V architektúru s maximálnym nabíjacím výkonom 128 kW. Škoda ponúka výkon až 175 kW. Rozdiel v čase nabíjania je však minimálny. Z 10 % na 80 % sa obe autá nabijú za približne 25–28 minút, pričom to má podľa tabuľky zvládnuť Elroq o tri minúty rýchlejšie. Kia dokáže pomerne dlho držať vysoký nabíjací výkon, čím kompenzuje nižšiu maximálnu hodnotu. Obe vozidlá umožňujú predhriatie batérie pre rýchlejšie nabíjanie v zime aj z prostredia infotainmentu.

Rozhodnú detaily

Kia EV3 nám potvrdila, že dokáže byť jediným autom v rodine. Je priestranná, efektívna a aj v zime dokáže atakovať dojazd 300 kilometrov pri diaľničnom tempe. S českým súperom hrá vyrovnanú partiu a doslova sa obe autá doťahujú na detailoch alebo ponuke zákazníckych a servisných služieb. Ak však hľadáte futuristický dizajn, komfortný podvozok a elektromobil, ktorý aj v zime dokáže bez problémov cestovať po diaľniciach, Kia EV3 by mohla byť pre vás tá správna voľba.

Kia EV3
Exit mobile version