startstop

Géčko pri ňom vyzerá ako školáčik. 1088 k a 1400 Nm ničí asfalt

M-Hero 917

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Žiadne iné auto na ceste nevzbudí väčší rešpekt. Dizajn stealth stíhačky, ohromné rozmery, ale hlavne sila, ktorú toto auto reprezentuje, sú ako z inej dimenzie. Vážení, Čína to dokázala, postavila auto, ktoré prekoná prakticky každého súpera v ringu.

Ako pri správnom zápase, na úvod si povedzme pár kľúčových údajov. M-Hero 917 je skutočne super ťažká váha, hmotnosť takmer 3,3 tony. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 3,7 sekundy. Zo stovky zabrzdí na vzdialenosti menšej ako 38 metrov. Maximálny výkon 800 kW a krútiaci moment 1 400 Nm. Polomer otáčania 5,1 metra, len pre porovnanie, Škoda Fabia potrebuje len o 0,2 metra menej.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Už pri čítaní týchto, na prvý pohľad absurdných a protichodných parametroch, vám musí byť jasné, že tento mohykán kope úplne inú ligu. No vráťme sa na začiatok so zamyslením, pre koho toto auto vlastne je.

Ako z iného vesmíru

Dongfeng M-Hero 917 alebo M-Hero I je unikátny off-road, ktorý vôbec neskrýva inšpiráciu v armáde, podobne ako Mercedes triedy G či Hummer. Vzhľad auta nekopíruje žiadneho zo svojich predchodcov zo západného sveta. Je originálny a svojimi ostrými hranami miestami až trojuholníkovými prelismi pripomína skôr stíhačky s neviditeľnou technológiou stealth. Neviditeľný však rozhodne nebudete, práve naopak, obzrie sa za vami úplne každý.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nami testované 20-palcové netradičné obutie pripomína skôr BVP. Za kovanými diskami sa však ukrývajú masívne 6-piestikové brzdy, ktorých úlohou je spoľahlivo zabrzdiť tohto mastodonta. A veru že fungujú naozaj dobre. AT-čkové pneumatiky sú samozrejmosťou a vedzte, že iné by ste na tomto aute asi ani nechceli. Jedine, že by ste dostali skvelý nápad, využívať toto auto ako mestský nákupný vozík.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V takom prípade si pripravte dávku trpezlivosti. Vďaka vzduchovému podvozku sa síce s najnižšou výškou 1 935 mm zmestíte do väčšiny podzemných garáži, dokonca v nich budete kľučkovať ako s hadom, keďže zadná náprava sa dokáže natáčať až o 11°, no kameňom úrazu bude šírka 2 080 mm.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pripravený na vrchol

Skôr ako v meste tak tieto parametre oceníte v teréne. Náš testovací týždeň totiž plynule nadväzoval na dobrodružstvo, ktoré sme zažili v off-road parku, kde M-Hero dokázalo, že patrí medzi plnohodnotné off-roady. O pohon sa v nami testovanej verzii starala štvorica elektromotorov, jeden pre každé koleso. Kardan tu síce nenájdete, no elektronika dokáže simulovať uzávierku všetkých troch kľúčových prvkov. Kríženie náprav s extrémnymi prevismi či kríženie v 35° stúpaní nie sú pre toto auto žiadnym problémom. Pri jazde v teréne vám je k dispozícii hneď niekoľko jazdných režimov pre rozličné povrchy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vzduchový podvozok dokáže auto zdvihnúť až o 115 milimetrov a dosiahnuť svetlú výšku 335 milimetrov. Nezabudlo sa ani na ochranu batérie, ktorá má pod sebou vrstvený, 2 centimetre hrubý oceľový plát. Celkovo máme možnosť vybrať si medzi 4 úrovňami svetlosti podvozka. Pri jazde na diaľnici sa auto zníži do polohy Aero, aby predišlo zvýšenému odporu vzduchu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Natáčacia zadná náprava sa za bežných okolností dokáže protichodne otočiť o 11°, čím vám uľahčí manévrovanie. Naopak, v teréne sa jej uhol zredukuje buď na 5°, alebo sa úplne vypne a auto sa správa ako keby takúto technológiu ani nemalo. Vrcholom je funkcia takzvaného krabieho režimu, kedy sa zadná náprava dokáže natáčať v uhle 10° súbežne s tou prednou. Auto tak chodí prakticky do boku podobne ako krab alebo nový elektrický Hummer.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pri jazde v teréne nám však chýbalo pevné off-road zobrazenie s kľúčovými ukazovateľmi či náhľadom okolo vozidla. Náklony môžete síce sledovať na HUD, no zobrazenie kamier sa po chvíli vypne, čo je škoda. Vo finále však M-Hero zdolá takmer každú prekážku, jediným problémom môže byť hmotnosť, obzvlášť v prípade povrchov ako je piesok.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hýčkanie vo vnútri

Presuňme sa však do interiéru, kde na vás čaká prvotriedne spracovanie a prémiové materiály vrátane kože či skutočného dreva. Odkaz na armádu možno spozorovať na madlách dverí, ktoré pripomínajú pištoľ ráže 9 mm. Po ich otvorení sa navyše ozve zvuk nabitia zbrane. Interiér je maximálne priestranný. Masívnej palubnej doske dominuje trojica displejov. Ten pred vodičom, stredový a jeden sa ušiel aj spolujazdcovi. Celkovo ich vo vnútri vozidla nájdete až 8.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Samozrejmosťou sú funkcie ako vyhrievanie, ventilácia, masáž, ionizácia či aromatizácia, a to aj pre zadných pasažierov. Tí si užívajú prakticky rovnaký komfort aj vďaka elektrickým sedadlám v druhom rade. Piate dvere batožinového priestoru sa otvárajú do boku, treba tak počítať so značnou rezervou aj pri parkovaní. Samotný objem batožinového priestoru výrobca neudáva, no od oka môže ísť o hodnotu na úrovni 700 až 800 litrov. Jednoducho, dosť na to, aby ste tam napratali celú rodinu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Prekvapivo, vôbec nemáte pocit, že šoférujete tank na kolesách, teda pokiaľ zrovna nie ste nafúknutý na najvyššej úrovni podvozka, to si totiž môžete podať ruku s autobusárom. Auto je mimoriadne dobre ovládateľné a v meste sa s ním ľahko manévruje aj v úzkych uličkách starého mesta. Akcelerácia na semaforoch je prudko návyková, pričom dokážete vyškoliť takmer každého pretekára, na ktorého narazíte, a to aj bez takzvaného injection módu, kedy vám je k dispozícii spomínaný štart pod 4 sekundy. Ten, mimochodom, môžete využiť iba 100-krát za celú životnosť auta, pričom batéria musí byť nabitá na viac ako 90 %.

Foto: Patrik Matejčík

Dojazd a nabíjací výkon

Samotná kapacita akumulátora je rovnako ohromná ako celé auto. Jej využiteľný potenciál je 142,7 kWh. Celé auto nabijete za niečo menej ako 2 hodiny. Maximálny nabíjací výkon presahuje 100 kW. Škoda, mohol byť aj väčší s ohľadom na megalománstvo vozidla samotného.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spotreba je však nižšia ako v prípade elektrického Géčka, ktoré sme v redakcii testovali. To má nižšiu hmotnosť, menšiu batériu, no väčší apetít, ktorý sa podpísal aj na dojazde. Na hranicu dojazdu 300 kilometrov sme sa takmer ani nedostali. Naproti tomu M-Hero túto hranicu hravo prekonáva a za istých okolností dokáže prejsť aj 400 kilometrov. Všetko však závisí od toho, nakoľko budete ochotný púšťať nohu z plynu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

M-Hero sa totiž nezľakne ani diaľnice a bežná rýchlosť 130+ mu vôbec nerobí problém ani po stránke stability či aerodynamického hluku alebo hluku od AT pneumatík. Výrazne dá o sebe vedieť až pri rýchlosti 180-200 km/h, čo je stále úctyhodné s ohľadom na váhu či tvar karosérie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pre koho teda M-Hero je?

No predsa pre každého! Každého, kto by chcel armádne nočné videnie, aby mohol špehovať susedov v panelákoch či srnky na poliach za dedinou. Pre každého, kto chce byť na semafore prvý a pre každého, kto sa chce odlíšiť. Jednoducho, toto auto je pre tých, ktorí sa do neho zamilujú. Ono sa vám odmení tým, že vás nenechá v štichu v takmer žiadnej situácii. A ak by vám elektrika nahodou nevoňala, siahnuť môžete aj po verzii REV, ktorá kombinuje spaľovací agregát a jej dojazd sa približuje reálnym 1 000 kilometrom.

Ak by ste mali pocit, že sme niečo vynechali, rozhodne to tak je, pretože o tomto aute by sa dala napísať kniha, no pozrieť si môžete aj naše video na YouTube, kde sme sa mu venovali podrobnejšie.

Exit mobile version