Renault Megane Grandtour je kombíkom nižšej strednej triedy. Ide o čistú prednokolku s výkonom 103 kW, teda s totožným motorom, ktorý sa dáva do Nissan Qashqai. Ako veľmi sa líši oproti mestskému cross-overu?
Renault Megane prešiel v poslednom desaťročí veľmi pozitívnou zmenou, no jeho charakter ostal zachovaný. Už pár rokov dozadu ponúkal také vymoženosti, ako sledovanie únavy vodiča, či sledovanie jazdných pruhov alebo head-up displej. Aktuálna generácia však dokázala kombi nižšej strednej triedy posunúť o level vyššie a dodáva mu tak luxusnejší charakter a imidž.
Naozaj „prémiovka“?
Všetci vieme, že Renault sa do prémiovej triedy moc nehodí. Možno tak s modelom Talisman. Megane však tejto prémiovej triede nestačí, no Renault aj tak tvrdí svoje a hovorí o tom, že práve tento model sa začína približovať prémiovým značkám. V interiéri sa nachádza pohodlnejšie čalúnenie, multifunkčný kožený volant, head-up displej, digitálny kokpit, či mohutný dotykový monitor po vzore automobilky Tesla.
Za plus tejto výbavy považujem ako tak materiálové vyhotovenie. Kryty sú z mäkčeného plastu, diely do seba pekne zapadajú a aj na plastové vŕzganie sa dá zvyknúť. Za neodhadnutú veľkosť považujem malý otvor na nápoje hneď vedľa ručnej brzdy. Do vnútra som nevedel „napchať“ ani pol-literku Coca-Coly. Taktiež je nešťastné ich umiestnenie hneď za radiacou pákou, čiže ľahko sa môže stať, že i len kávu ukotvenú v nich dokážete vyliať.
Grandtour, a.k.a. kombi disponuje bohatým batožinovým priestorom s kapacitou až 521 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa dokážete dostať na hodnotu až 1 504 litrov. K jednoduchému sklopeniu zadného radu Vám postačia dve madlá po bokoch, ktoré potiahnete ku sebe a na štýl Škody Vám celý rad padne dole. Samozrejme sa jedná o slušné hodnoty kufrového priestoru. To však nie je všetko. Grandtour to hrá aj na praktickosť – dvojité polohovateľné dno, množstvo úchytiek, kovové oká a takisto sa v testovacom modely nachádzal organizér kufrového priestoru, čiže ste si mohli krásne zabezpečiť svoj náklad. Taktiež nemohla chýbať aj sieťka pre upevnenie.

Pod kapotou prezlečený Nissan Qashqai, či Mercedes triedy A?
Pod kapotou sa nachádza 1,3-litrový preplňovaný benzínový agregát s výkonom 103 kW / 138 koní a s maximálnym krútiacim momentom 240 Nm. Tieto motory sú dobre známe z „aliančných“ vozidiel Nissan Qashqai (ten disponuje výkonom 140 koní) a Mercedes-Benz triedy A a B. Vo všetkých vozidlách je tento motor perfektne odhlučnený. Len pri nami testovanom Megane sa mi zdal akýsi viac hlučnejší.
Nemôžem tvrdiť, že by do auta prechádzali nejaké vibrácie, ale keď ste sa viac započúvali do chodu motora, tak bolo cítiť, že to nie je až také tiché, ako by ste chceli. Počuť bolo taktiež aj syčanie turbodúchadla a keď sa tieto dva faktory spojili, tak to nebolo to pravé orechové. Na diaľnici sa však ako keby motor ukľudnil a išiel si krásnu symfóniu.
ECO, Normal, Sport a nešťastný systém Start-Stop
Na výber máte z troch jazdných režimov. Podľa týchto režimov sa prispôsobí aj palubovka a ambientné osvetlenie. Jazda v športovom režime dodala motoru aj zvukovému prejavu potrebný šmrnc. Megane si zachoval v tomto režime svoje korene, aj keď mal za sebou päťstolitrový ruksak. Auto v zákrutách držalo stabilitu, niekedy Vás hnalo do toho, aby ste aspoň ťukli do brzdového pedálu, no po následnom stlačení plynového pedálu ste boli tam, kde ste prestali. Jemná nedotáčavosť žiaľ citeľná bola.
Start-stop systém je akousi mukou pri všetkých vozidlách. Motor sa vypínal aj keď ste priamo nestáli a keď ste sa aj pohli z križovatky na zelenú, no bolo pred vami ďalšie vozidlo, išli ste zastaviť, auto automaticky vyplo celé pohonné ústrojenstvo. Nepomohlo ani následné vytlačenie spojky, plynu, či brzdy.
Priemerná spotreba Meganu Grandtour sa zastavila na 7,4 litra / 100 km. Snažil som sa takisto jazdiť čo najkultivovanejšie aj na ECO režime, no pod hranicu 6,0 litra som sa nevedel vôbec dostať. Možno je to iba vec zvyku a naučenia sa, aby sa človek dostal na výrobcom predpísanú hranicu 5,5 litra / 100 km.
Prijateľná výbava za relatívne dobré peniaze
Do redakcie prišiel model vo výbave INTENS. Táto výbava dbá na prepracovanejšie detaily, ako je maska chladiča, lepšia výbava oproti štandardu a samozrejme láka svojich potenciálnych klientov dobrou sumou. Predsa len aj v televízií bežia reklamy, kde sa v Megane vozia generálni riaditelia. Nie je to len tak – auto naozaj ponúka veľa muziky za málo peňazí.
Pred vodičom zaujme digitálny palubný štít, ktorý má iba jeden analógový ukazovateľ a to merač spotreby paliva a chladiacej kvapaliny. Grafika môže byť variabilná, ako som už vyššie spomenul, mení sa na základe individuálnych nastavení alebo v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Head-up displej sa otvára po naštartovaní vozidla, je dobre viditeľný za každého počasia a takisto je aj výškovo nastaviteľný.
Tempomat a obmedzovač rýchlosti sa nachádzajú na nešťastnom mieste a to vedľa ručnej brzdy. Ovládate ho však už pádlami pod volantom. S adaptívnym tempomatom sa pri manuálnej prevodovke rozlúčte, ten je dostupný iba s automatickou, a ak náhodou pri zapnutom tempomate preradíte / zaradíte vyšší prevodový stupeň, automaticky sa vypne a musíte ho následne aktivovať.
Stredová konzola zaujme 8,7“ dotykovým monitorom, ktorý dokáže meniť farebnú schému v závislosti od jazdného režimu. Znova. Je dobre čitateľný, jasný, no využíva však zastaralú technológiu. Taktiež mi nejde do hlavy, prečo inžinieri v Renaulte využívajú kombináciu virtuálnych a mechanických ovládačov klimatizácie. Teplotu či odhmlievanie čelného skla nastavíte tlačidlami, no klimatizáciu, či zapnutie výduchov alebo intenzitu už nastavujete na displeji.
Väčšina technológií vo vozidle však už bolo za príplatok. Napríklad balík Pack Techno Plus obsahuje LED svetlomety, rozpoznávanie dopravného značenia, či upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu. Za tieto doplnky zaplatíte 900 €. Ďalším doplnkom bol balík Park City za 650 €, ktorý v sebe ukrýva 360° parkovacie senzory, primeranú cúvaciu kameru, sledovanie mŕtveho uhla a funkciu Easy Park Assist.
Na koniec..
Renault Megane Grandtour je auto plné rozporov. Na jednu stránku Vás láka cenou, na druhú dokáže zneistiť vďaka spomalenému multimediálnemu systému R-Link. Oceniť sa jednoznačne musí variabilita kufrového priestoru. Vyladením 1,3-litrového motora v Renaulte si veľmi nie som istý, možno by mi bola potreba ešte zopár dní na vozidle jazdiť a dokázal by som sa s nim zžiť. Porovnávať Megane s vyššou triedou zrejme nebude mať zmysel, no treba uznať, že je kvalitným a statným súperom pre vozidlá v danom segmente.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 333 cm3 |
Max. výkon | 103 kW / 138 koní |
Max. krútiaci moment | 240 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 626 mm |
Šírka | 1 814 mm |
Výška | 1 449 mm |
Rázvor náprav | 2 712 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 287 kg |
Rozmer pneumatík | |
Objem batožinového priestoru | 521 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,8 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 7,9 l / 100km |
Diaľnica | 5,0 l / 100km |
Okresky | 6,2 l / 100km |
Priemer | 7,4 l / 100km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 14 990 € |
Cena testovanej verzie | 18 740 € |
Test Renault Megane GT-Line, chýba mu len jedno a to je samosvor!
Zdroj: startstop.sk