startstop

Lepšie terénne auto ako služobné. Nové SUV je hitom roka 2025

Pokiaľ automobilka nasadzuje špeciál do najvyššej kategórie Rally Dakar, terénne ambície zákazníkov by mali byť samozrejmosťou. A hlavne, keď vám vzadu hrdo svieti nápis 4×4. Preto sme novú Daciu Bigster zobrali do big terénu.

Začíname klasikou, krížením náprav. Bigster tu má výborné predispozície. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies, ale svetlá výška 22 cm a nájazdové uhly 24° vpredu a 29° vzadu sú už serióznou výbavou. Opäť, zvykli sme si, že Dacia svoje SUV nerobí iba pekné, ale hlavne schopné. K tomu si ešte môžete vybrať režimy pre terénnu jazdu, ktoré upravujú reakciu plynu aj trakčnú kontrolu. My sme však pre väčšinu skúšok nechali zapnutý režim AUTO.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Počas kríženia sme si otestovali aj tuhosť karosérie. Dvere sa zatvorili bez praskotu, čo je vždy dobré znamenie. A keď už sme vonku, Bigster pôsobí ako Duster, ktorý však cvičil len zadok. Nafúknutá zadná časť prináša masívny nárast objemu batožinového priestoru, až 612 litrov. A to aj pri štvorkolke a dokonca s rezervou. A teda samotné kríženie, absolútne bez problémov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na bežných cestách prekvapivo uhladený

Za volantom je cítiť, že sedíte vo veľkom aute. Ste vysoko, výhľad máte výborný, opäť aj na masívnu kapotu, rovnako ako v Dusteri. Vďaka predĺženému rázvoru o 4,5 cm má Bigster aj slušnú stabilitu v zákrutách. Áno, náklony karosérie sú, ale všetko je v rozumných medziach. Športové ambície tu jednoducho nehľadajte.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

O tom vás napokon presvedčí aj motor. Pod kapotou pracuje 1,2-litrový trojvalec s výkonom 130 koní, ktorému pomáha mild-hybrid so štartér-generátorom a malou batériou. Kvôli prítomnosti manuálnej prevodovky tu plachtenie s vypnutým motorom alebo nebodaj krátku elektrickú jazdu nečakajte. Ale práve vďaka hybridnej podpore vie auto plynulo zrýchliť bez potreby podradenia, čo by inak nebolo možné. Na veľké auto s malým motorom to zaváňa číslom, ktoré nechcete pri spotrebe vidieť. Ale v meste je hybrid prekvapivo efektívny. Jazdili sme za 6,7 až 7,1 litra, mimo mesta za 6,3. Len tá diaľnica už prináša osmičku, čo je u malých trojvalcov klasika.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výborný pomocník v teréne

Na nespevnenom podloží sme otestovali aj trakciu, ktorá na celoročných pneumatikách bola úplne bezproblémová. Pohon aktívne rozdeľuje hnaciu silu medzi predné a zadné kolesá, vždy v pomere, aký aktuálne vyhodnotí za správny. Ako vodič to okrem citu viete aj aktívne sledovať cez infotainment. Terénne zobrazenie prináša informácie o práci štvorkolky, uhly stúpania a náklonov, ale hlavne rýchly prístup ku kamerovému systému. Bigster dostal 360-stupňový kamerový obraz, ktorý síce nemá najvyššiu kvalitu v triede, ale je veľkým pomocníkom pri stúpaniach alebo zjazdoch.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Stúpania ho nezastavili

Vďaka kamere presne vidíte, kam práve smerujete a čo vás čaká za horizontom. To sa nám špeciálne hodilo pri poslednej skúške, ktorú sme si pripravili. Stúpania do rôznych kopcov s odlišnou náročnosťou aj povrchom. Štrkové podložie zvládol Bigster bez zaváhania, aj s rozjazdom. Komplikovanejšie bolo prudšie stúpanie na blatistom povrchu, ktoré si vyžiadalo prudší rozbeh. Ako finále tu bola kombinácia s ľahkým krížením a kombináciou hliny a piesku. To sa ukázalo ako limitný bod, keďže Bigster sa tu už naozaj trápil. Už-už sme to chceli vzdať, ale nakoniec sme ešte otestovali aj volič režimov. Mód pre nespevnené pieskové podložie zafungoval vynikajúco a väčšia možnosť prehrabávania nás doslova vyškriabala na vrchol.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pri zjazde sme si mohli vyskúšať aj asistent klesania, ktorý držal tempo stabilne na 6 km/h. Schopnosti Bigsteru v teréne sú teda úctyhodné a asi ako jediné drobné negatívum sa dá uviesť manuálna prevodovka, ktorá to celé sťažuje. Ale zase vám dáva plnú kontrolu nad autom a ešte tu využijete aj mild-hybrid, lebo vám motor plynule naštartuje, keď zhasne.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Príliš drahý na Daciu?

Na záver Bigster symbolicky preliezol aj hranicu 30-tisíc eur. Testovaný kus vo výbave Extreme ponúka 18” disky, dva 10” displeje a kopec asistentov. To všetko za 30 741 €, ale je to takmer plnka. Za nás najväčšou výhodou je, že štvorkolku dostanete už v základnej výbave za 24 090 €. Tým je Bigster atraktívny aj pre firmy, ktoré hľadajú priestranné auto do náročnejších podmienok.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V prípade bežných zákazníkov odporúčame výbavu Expression. Pridajte k nej paket View (360- stupňová kamera) za 600 €, vyhrievanie sedadiel a volantu za 300 € a zmestíte sa do 27-tisíc eur. Za tie peniaze máte auto veľkosti Kodiaqu, kde si musíte stanoviť priority. Ak vám ide o cenu, schopnosti v teréne a celkovo odolnejšiu vizáž, Bigster naplní očakávania. Ak túžite po vyššej úrovni technológií, luxusnejších prvkoch či pohone 4×4 s automatom, treba kasičkou zatriasť viac.

TECHNICKÉ ÚDAJE                                  
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 1 199 cm3
Max. výkon 96 kW/ 130 k
Max. krútiaci moment 230 Nm
Palivo benzín
Pohon AWD
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 570 mm
Šírka 1 813 mm
Výška 1 706 mm
Rázvor náprav 2 704 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 450 kg
Rozmer kolies 205/55 R19
Zrýchlenie 11,2 s
Maximálna rýchlosť 180 km/h
SPOTREBA
Mesto 6,7-7,1 l/100 km
Diaľnica 8,0 l/100 km
Okresky 6,3 l/100 km
Priemer 6,9 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 21 990 €
Základná cena testovanej verzie 28 090 €
Exit mobile version