Pokiaľ automobilka nasadzuje špeciál do najvyššej kategórie Rally Dakar, terénne ambície zákazníkov by mali byť samozrejmosťou. A hlavne, keď vám vzadu hrdo svieti nápis 4×4. Preto sme novú Daciu Bigster zobrali do big terénu.
Začíname klasikou, krížením náprav. Bigster tu má výborné predispozície. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies, ale svetlá výška 22 cm a nájazdové uhly 24° vpredu a 29° vzadu sú už serióznou výbavou. Opäť, zvykli sme si, že Dacia svoje SUV nerobí iba pekné, ale hlavne schopné. K tomu si ešte môžete vybrať režimy pre terénnu jazdu, ktoré upravujú reakciu plynu aj trakčnú kontrolu. My sme však pre väčšinu skúšok nechali zapnutý režim AUTO.
Počas kríženia sme si otestovali aj tuhosť karosérie. Dvere sa zatvorili bez praskotu, čo je vždy dobré znamenie. A keď už sme vonku, Bigster pôsobí ako Duster, ktorý však cvičil len zadok. Nafúknutá zadná časť prináša masívny nárast objemu batožinového priestoru, až 612 litrov. A to aj pri štvorkolke a dokonca s rezervou. A teda samotné kríženie, absolútne bez problémov.
Na bežných cestách prekvapivo uhladený
Za volantom je cítiť, že sedíte vo veľkom aute. Ste vysoko, výhľad máte výborný, opäť aj na masívnu kapotu, rovnako ako v Dusteri. Vďaka predĺženému rázvoru o 4,5 cm má Bigster aj slušnú stabilitu v zákrutách. Áno, náklony karosérie sú, ale všetko je v rozumných medziach. Športové ambície tu jednoducho nehľadajte.
O tom vás napokon presvedčí aj motor. Pod kapotou pracuje 1,2-litrový trojvalec s výkonom 130 koní, ktorému pomáha mild-hybrid so štartér-generátorom a malou batériou. Kvôli prítomnosti manuálnej prevodovky tu plachtenie s vypnutým motorom alebo nebodaj krátku elektrickú jazdu nečakajte. Ale práve vďaka hybridnej podpore vie auto plynulo zrýchliť bez potreby podradenia, čo by inak nebolo možné. Na veľké auto s malým motorom to zaváňa číslom, ktoré nechcete pri spotrebe vidieť. Ale v meste je hybrid prekvapivo efektívny. Jazdili sme za 6,7 až 7,1 litra, mimo mesta za 6,3. Len tá diaľnica už prináša osmičku, čo je u malých trojvalcov klasika.
Výborný pomocník v teréne
Na nespevnenom podloží sme otestovali aj trakciu, ktorá na celoročných pneumatikách bola úplne bezproblémová. Pohon aktívne rozdeľuje hnaciu silu medzi predné a zadné kolesá, vždy v pomere, aký aktuálne vyhodnotí za správny. Ako vodič to okrem citu viete aj aktívne sledovať cez infotainment. Terénne zobrazenie prináša informácie o práci štvorkolky, uhly stúpania a náklonov, ale hlavne rýchly prístup ku kamerovému systému. Bigster dostal 360-stupňový kamerový obraz, ktorý síce nemá najvyššiu kvalitu v triede, ale je veľkým pomocníkom pri stúpaniach alebo zjazdoch.
Stúpania ho nezastavili
Vďaka kamere presne vidíte, kam práve smerujete a čo vás čaká za horizontom. To sa nám špeciálne hodilo pri poslednej skúške, ktorú sme si pripravili. Stúpania do rôznych kopcov s odlišnou náročnosťou aj povrchom. Štrkové podložie zvládol Bigster bez zaváhania, aj s rozjazdom. Komplikovanejšie bolo prudšie stúpanie na blatistom povrchu, ktoré si vyžiadalo prudší rozbeh. Ako finále tu bola kombinácia s ľahkým krížením a kombináciou hliny a piesku. To sa ukázalo ako limitný bod, keďže Bigster sa tu už naozaj trápil. Už-už sme to chceli vzdať, ale nakoniec sme ešte otestovali aj volič režimov. Mód pre nespevnené pieskové podložie zafungoval vynikajúco a väčšia možnosť prehrabávania nás doslova vyškriabala na vrchol.
Pri zjazde sme si mohli vyskúšať aj asistent klesania, ktorý držal tempo stabilne na 6 km/h. Schopnosti Bigsteru v teréne sú teda úctyhodné a asi ako jediné drobné negatívum sa dá uviesť manuálna prevodovka, ktorá to celé sťažuje. Ale zase vám dáva plnú kontrolu nad autom a ešte tu využijete aj mild-hybrid, lebo vám motor plynule naštartuje, keď zhasne.
Príliš drahý na Daciu?
Na záver Bigster symbolicky preliezol aj hranicu 30-tisíc eur. Testovaný kus vo výbave Extreme ponúka 18” disky, dva 10” displeje a kopec asistentov. To všetko za 30 741 €, ale je to takmer plnka. Za nás najväčšou výhodou je, že štvorkolku dostanete už v základnej výbave za 24 090 €. Tým je Bigster atraktívny aj pre firmy, ktoré hľadajú priestranné auto do náročnejších podmienok.
V prípade bežných zákazníkov odporúčame výbavu Expression. Pridajte k nej paket View (360- stupňová kamera) za 600 €, vyhrievanie sedadiel a volantu za 300 € a zmestíte sa do 27-tisíc eur. Za tie peniaze máte auto veľkosti Kodiaqu, kde si musíte stanoviť priority. Ak vám ide o cenu, schopnosti v teréne a celkovo odolnejšiu vizáž, Bigster naplní očakávania. Ak túžite po vyššej úrovni technológií, luxusnejších prvkoch či pohone 4×4 s automatom, treba kasičkou zatriasť viac.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Max. výkon | 96 kW/ 130 k |
Max. krútiaci moment | 230 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 570 mm |
Šírka | 1 813 mm |
Výška | 1 706 mm |
Rázvor náprav | 2 704 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 450 kg |
Rozmer kolies | 205/55 R19 |
Zrýchlenie | 11,2 s |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto | 6,7-7,1 l/100 km |
Diaľnica | 8,0 l/100 km |
Okresky | 6,3 l/100 km |
Priemer | 6,9 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 21 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 28 090 € |
