Domov SPRÁVY News Prvá jazda s Daciou Duster, v TOMTO nemá konkurenciu

Prvá jazda s Daciou Duster, v TOMTO nemá konkurenciu

Foto: Dacia

Model Duster, ktorý bol prvýkrát uvedený na trh v roku 2010, sa presadil tým, že porušil tradičné pravidlá trhu SUV. Priniesol niečo, čo sa dovtedy na trhu a v kategórii SUV nevidelo a to bola prístupnosť. Duster je skutočne úspešným modelom, ktorý získal viac ako 40 ocenení a počas svojej 13-ročnej kariéry sa ho vyrobilo viac ako 2,2 milióna kusov. Predaj naďalej rástol a do roku 2022 bol Duster najpredávanejším SUV v Európe vo všetkých kategóriách na trhu osobných automobilov. My sme teraz vyskúšali jeho tretiu generáciu na národných testovacích jazdách. 

Ako iste viete, druhá generácia bola, aspoň čo sa týka dizajnu, skôr mierne vyladená a pôsobila ako facelift. No najnovšia verzia tohto modelu priniesla celkom nový vzhľad a jeho prítomnosť na cestách určite spôsobí rozruch. Zachováva si všetky estetické prvky, vďaka ktorým boli predchádzajúce generácie také úspešné, najmä svoj robustný charakter SUV, ale preberá novú dizajnovú identitu značky Dacia a posúva ju vyššie a
ďalej. Subjektívne si myslíme, že Duster už nepôsobí tak drsne ako predchodcovia a nový dizajnový jazyk auto uhladil. Zaujímavosťou je, že výfuk nie je vedený pod zadný nárazník, ale medzi predné a zadné koleso. Týka sa to ale len verzie LPG kvôli umiestneniu nádrže na plyn, verzie TCe a HEV majú výfuk klasicky umiestnený pod nárazníkom.

Dacia Duster
Foto: Dacia
Plasty, všade plasty

Chrániče bočných prahov, chrániče podbehov kolies, trojuholníky predného nárazníka, predný a zadný nárazník a lemy zadného nárazníka sú vyrobené z nového robustného materiálu, ktorý navrhli inžinieri značky Dacia a chemická spoločnosť LyondellBasell: Starkle. Materiál Starkle, ktorý bol predstavený na koncepčnom vozidle Manifesto, obsahuje až 20 % recyklovaného materiálu. Výsledkom tohto zloženia sú biele častice vytvárajúce škvrnitý efekt, ktorý chcela Dacia zdôrazniť tým, že sa vyhla použitiu akejkoľvek ďalšej farby.

Dacia Duster
Foto: Dacia
Tvrdé, ale pekné

Ani interiér sa nevyhol výraznému použitiu plastov. Tvrdých plastov. Napriek absentujúcim mäkčeným plochám to však pôsobí dobre, aj keď niektoré miesta vŕzgajú. Tak, ako sa tvar svetiel zmenil do tvaru Y, aj vo vnútri sa výduchy nevyhli tvaru predposledného písmena abecedy. Osobitná pozornosť bola venovaná ergonómii, pričom centrálna 10,1-palcová obrazovka je umiestnená v zornom poli vodiča a naklonená o 10° smerom k vodičovi. Ovládanie hlasitosti sa netradične umiestnilo na hornej hrane obrazovky, okrem toho sa nachádza aj na páčke pod volantom. Použitie platformy CMF-B v novom modeli Duster znamená väčší vnútorný priestor ako v predchádzajúcej generácii, a to pre cestujúcich aj batožinu, pri zachovaní rovnakej celkovej dĺžky. Duster má nižší prah batožinového priestoru a širší a vyšší batožinový otvor. Napokon aj samotný batožinový
priestor je vyšší a širší a jeho objem sa zväčšil až o 6 % na 472 litrov. Poteší tiež dvojité dno podlahy.

Foto: Dacia
Tri pohony uspokoja každého

Najslabšou a zároveň najekonomickejšou verziou je ECO-G 100. Vďaka dvom nádržiam (50 litrov benzín, 50 litrov LPG) je celkový dojazd až 1 300 kilometrov. My sme na plyn jazdili so spotrebou 9,5 litra, ale treba povedať, že náklady sú vďaka cene LPG polovičné. Druhá motorizácia je TCe 130. Kombinuje preplňovaný 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor novej generácie pracujúci v Millerovom cykle (optimalizovaná účinnosť a znížené čerpacie straty) s mild 48V hybridným systémom. Ten podporuje spaľovací motor pri rozjazde a akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie CO2 približne o 10 %.

Technologicky najzaujímavejšou verziou je Hybrid 140. Pozostáva z 1,6-litrového štvorvalcového benzínového motora s výkonom 94 k, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 k a vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej
prevodovky. Tá má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor. Táto kombinovaná technológia je možná vďaka absencii konvenčnej spojky. Regeneratívne brzdenie v kombinácii s vysokou kapacitou rekuperácie energie 1,2 kWh batérie (230 V) a účinnosťou automatickej prevodovky znamená, že až 80 % času jazdy v meste sa využíva v elektrickom režime, pričom úspora paliva v kombinovanom cykle predstavuje 20 % a v mestskom cykle až 40 %.

Dacia Duster
Foto: Dacia
So štvorkolkou nezapadnete

Nový Duster je k dispozícii s pohonom Terrain Control 4×4, ktorý je možné ovládať pomocou 5 jazdných režimov: Auto, Snow, Mud/Sand, Off-road, Eco. Svetlá výška je vo verzii 4×4 až 217 mm. Nájazdové uhly sú až 31° vpredu a 36° vzadu a 24°bočný uhol. Nechýba ani systém regulovania rýchlosti pri jazde z kopca.

Ceny

Základná verzia LPG stojí 17 490 eur, najlacnejší hybrid je od 23 890 eur a verziu 4×4 s mild-habridom kúpite za 22 890 eur.

Foto: Dacia
Dojmy

Mali sme pocit, že sedadlá už nie sú také mäkké ako v staršej generácii. To znamená lepšie pohodlie na dlhej trase a žiadna bolesť chrbta. Pri diaľničnej jazde je mierne zvýšený aerodynamický hluk, no je to spôsobené hlavne vyššou stavbou karosérie. Ani v tretej generácii nechýba krátky prvý prevodový stupeň. Je to tak hlavne kvôli jazde v teréne. Aj keď naftovú verziu už v Dusteri nenájdete, jeho skvelou náhradou je práve plynová verzia. Okrem ekonomickej prevádzky a dlhého dojazdu poteší aj nižšou cenou. Ale treba sa pripraviť na tom že s výkonom 100 koní to nie je žiadna raketa. Postrehy z jazdy s ďalšími agregátmi prinesieme v redakčnom teste.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 24

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVyrobili prvé EV, ktorého batéria dostane pas. Načo to bude dobré?
Nasledujúci článokNástupca Lamborghini Huracán klope na dvere. Dostane šialený výkon