V redakcii sme BMW X3 mali už v naftovej verzii 20d a vyskúšali sme aj top motorizáciu M50 s benzínovým šesťvalcom. Teraz k nám prišla x-trojka s plug-in hybridným pohonom a systémovým výkonom 299 koní a 450 Nm.
Tendencia v oblasti vývoja plug-in hybridov je v súčasnosti taká, že automobilky sa snažia vybaviť vozidlá batériami s väčšou kapacitou kvôli dlhšiemu elektrickému dojazdu, spaľovacie motory zmenšujú a príjemným benefitom je aj možnosť rýchleho DC nabíjania. U Mníchovčanov to zatiaľ celkom tak neplatí. BMW X3 30e naďalej kombinuje dvojlitrový štvorvalec (190 k) s jedným elektromotorom (184 k), pohonom všetkých kolies, 8-stupňovou automatickou prevodovkou a NMC batériou s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh.
Rýchle nabíjanie sa tu nenachádza, iba AC s maximálnym výkonom 11 kW, takže treba počítať s približne 2 hodinami a 10 minútami času na plné nabitie. To potom vystačí v mestskej premávke na dojazd okolo 80 km. Akonáhle do toho zakomponujete okresné cesty a diaľnice, X3 zvládne na elektrinu prejsť okolo 65 km. Maximálnu rýchlosť na elektrinu vie dosiahnuť 140 km/h, po prekročení tejto hranice sa už aktivuje spaľovací motor.
Dizajn, technológie aj výbavu sme si podrobnejšie rozobrali v predchádzajúcich testoch, na našom kanále na Youtube dokonca nájdete aj videorecenziu, takže na nasledujúcich riadkoch sa budeme sústrediť prevažne na hodnotenie špecifických vlastností plug-in hybridu. A dôkladnejšie sa budeme venovať tiež parkovaciemu asistentovi.
Cena
BMW X3 30e začína na sume 64 216 €, čo je približne o 6-tisíc eur viac ako v prípade modelu 20d. Plug-in hybrid má však o viac ako 50 % vyšší výkon a pokiaľ jazdíte častejšie kratšie trasy, na ktorých dokážete lepšie využiť elektrický pohon, náklady na prevádzku môžu byť nižšie ako v prípade dieselu. Ku každému BMW však už akosi neodmysliteľne patrí balík M Sport za 3 180 € s adaptívnym podvozkom a M doplnkami, prípadne aj balík M Sport Pro za 2 066 €. V našom prípade celkový súčet príplatkových položiek výbavy presiahol hranicu 21 600 €, čo je celkom typická suma, ktorú musíte v prémiovej triede vytiahnuť z vrecka za doplnkovú výbavu. Nás spomedzi príplatkových položiek najviac zaujala funkcia automatického parkovania, ku ktorej sa ešte dostaneme. Mimochodom, tie krásne 20-palcové disky kolies sú za príplatok 1 324 €.
Batožinový priestor
Z hľadiska dizajnu sa PHEV od svojich súrodencov odlišuje maximálne tak viečkom nabíjacieho portu na ľavom prednom blatníku, ktorý je tiež nositeľom písmena M. Dvere batožinového priestoru sa otvárajú elektricky. Pokiaľ máte plné ruky tašiek, pomôcť si môžete aj podkopnutím nohou pod nárazníkom. Pri pohľade do kufra trochu zamrzí jedna vec. Káble na nabíjanie nie je možné uložiť pod podlahu, takže buď ich nebudete prevážať vôbec, alebo vám o niečo zmenšia využiteľný priestor. Ten má v základnej konfigurácii objem 460 litrov. Predošlé testované spaľovacie verzie mali pod podlahou viac miesta. Batožinový priestor nie je možné flexibilne modifikovať, pretože zadná lavica nie je posuvná. Na zväčšenie kufra treba zadné sedadlá zložiť. Nájdete tu však praktické sieťky, háčiky, 12 V zásuvku a ak si priplatíte, tak aj elektronicky vysúvateľné ťažné zariadenie.
Jazda
BMW X3 30e dokáže skombinovať svet efektivity a dynamiky do uceleného celku. Medzigeneračne sa výkon zvýšil minimálne, zato citeľne narástla kapacita batérie, čím prišlo aj k nárastu hmotnosti. Dynamicky je tak X3 30e na tom podobne ako porovnateľná verzia minulej generácie. Z 0 na 100 km/h zrýchli v priebehu 6,2 sekundy. Aj pružné zrýchlenie je veľmi pôsobivé, lenže BMW ani v novej generácii X3 nemyslelo na nejakú rezervu, ktorá by slúžila práve na dynamické manévre. Niektoré konkurenčné plug-in hybridy si nechávajú v zásobe istú časť energie, ktoré dokážu využiť v prípade, ak vodič potrebuje prudko akcelerovať. V BMW táto rezerva síce existuje, aj v podobe funkcie Boost potiahnutím ľavého pádla pod volantom, ale je oveľa skromnejšia, a preto dynamika najmä pri dlhších cestách s vybitou batériou môže byť nekonzistentná.
Po stránke jazdného zážitku sa BMW X3 30e mimoriadne dobre šoféruje. Pohrať sa môžete s nastavením rekuperácie aj odozvou plynového pedálu, a riadenie, podvozok, tlmiče sú síce orientované na dynamickú jazdu, ale nie na úkor komfortu. Auto pôsobí na ceste veľmi vyrovnane a vodičovi dáva pocit dokonalej kontroly. Pri bežnej jazde je prechod medzi pohonom na benzín a elektrinu takmer nepostrehnuteľný. V prípade kickdownu sa už pohonné jednotky musia zladiť, čo im trvá trochu dlhšie, ale na prísun krútiaceho momentu na kolesá nebudete čakať zásadne dlhšie ako v prípade konkurencie. Na diaľnici jazdí X3 ticho, skvelo kopíruje terén cesty a reaguje aj na tie najmenšie zmeny smeru.
Interiér
Čo sa týka interiéru, BMW v tomto smere dostalo silnú konkurenciu v podobe modelu Audi Q5. Voliteľný tretí displej pre spolujazdca, na ktorom môže aj počas jazdy sledovať videá alebo filmy, je niečo, čo BMW zatiaľ pre svojich zákazníkov neponúka. Bavori to mohli dobehnúť v kvalite, ale keď sa pozorne rozhliadnete po kabíne, nájdete tu na pomery prémiových SUV až príliš veľa plastových dielov. Tie sú síce robustné a kvalitne dielensky spracované, ale predsa len, väčšia materiálová rozmanitosť by X3 nezaškodila. Našťastie, funkčnosť zostáva na vysokej úrovni. Napríklad kľučky predných dverí sú priam v ideálnej polohe, prirodzene vo výške, v ktorej dávate dole ruku z volantu. Ideálnu pozíciu za volantom si nájde vodič snáď každej postavy.
Vrchná časť palubnej dosky je čalúnená látkou. Kožou sú čalúnené len malé časti panelov na dverách. Všetky podstatné ovládacie prvky vozidla má vodič poruke na stredovom tuneli vrátane veľkého otočného ovládača iDrive. Funkcie klimatizácie sa ovládajú prostredníctvom multimediálneho systému, takže buď dotykom na obrazovke, alebo teda cez iDrive. Vo dverách sa nachádzajú dostatočne veľké úložné priestory aj na odloženie 1,5-litrových fliaš. Predné sedadlá sú nastaviteľné elektricky s pamäťou, nechýba funkcia vyhrievania a ventilovania. Stredový displej s výkonným operačným systémom má peknú grafiku a množstvo funkcií, vrátane tých zábavných na krátenie času.
Automatický parkovací systém
To sú však veci, ktoré sme hodnotili už niekoľkokrát. Teraz sme sa zamerali viac aj na automatický parkovací systém, ktorý BMW dotiahlo prakticky do dokonalosti. Tieto systémy sa v súčasnosti nachádzajú aj v oveľa menších a lacnejších autách, ale nie vždy pracujú spoľahlivo. Ich ovládanie je navyše podmienené rôznymi okolnosťami, ako napríklad, že na parkovacom mieste musia byť vyznačené čiary, systém treba vopred spustiť, treba aktivovať smerovku a podobne. Jednoducho, nie sú intuitívne, pracujú pomaly a nespoľahlivo.
Parkovací systém v BMW je presným opakom. Stačí len prejsť okolo parkovacieho miesta, dokonca aj takého, pri ktorom ste si nie na 100 % istý, či sa doň vozidlo zmestí, zaradiť spiatočku a na displeji sa hneď zobrazí možnosť spustenia manévru. Auto sa úplne samé postará o aktivovanie smerovky, o jazdu vpred aj vzad, o krútenie volantom a po zaparkovaní dokonca vypne motor. Spoľahlivo funguje pri skutočne rozmanitých scenároch, napokon, pozrite sa na priložené video, keď sme systém vyskúšali v skutočne náročných podmienkach. V úzkej uličke, pri pozdĺžnom parkovaní na obrubníku. Systém fungoval na centimetre presne. Klobúk dole.
Samozrejme, tento parkovací systém majú aj ostatné modely značky, vrátane vozidiel MINI. Už niekoľko rokov je súčasťou systému aj automatické cúvanie. Systém dokáže kopírovať vzad trasu dlhú 50 metrov, tu už ale treba ovládať rýchlosť pohybu. BMW X3 je skutočne mohutné auto, široké, ale s týmito inteligentnými systémami vás absolútne zbaví stresu z parkovania.
Záver
BMW X3 je takmer po všetkých stránkach výborné auto. A najlepšie na tom je, že vám dáva úplnú voľnosť v tom, akú motorizáciu zvolíte. Auto môžete mať s benzínovým aj naftovým motorom (dokonca aj so šesťvalcovým), ako plug-in hybrid a na ceste je tiež špičková elektrická verzia iX3 s úplne novým dizajnom aj technológiami. Príde v septembri, bude mať dojazd okolo 900 kilometrov, nabíjanie s výkonom až 400 kW a veľké množstvo nových funkcií, ktoré sme zatiaľ ešte v žiadnom inom BMW nevideli.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW X3 30e |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1998 cm3 + elektromotor |
Max. systémový výkon | 220 kW / 299 k |
Max. krútiaci moment | 450 Nm |
Palivo | Benzín + elektrina |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 755 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 920 mm |
Výška | 1 660 mm |
Rázvor náprav | 2 865 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 140 kg |
Užitočná hmotnosť | 645 kg |
Objem batožinového priestoru | 460 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h |
Rozmer pneumatík | |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor (dojazd) | |
Mesto: | 80 km |
Diaľnica: | 50 km |
Okresky: | 65 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 7,7 l/100 km |
Diaľnica | 9,1 l/100 km |
Okresky | 8,5 l/100 km |
Veľkosť palivovej nádrže | 50 l |
Priemerná spotreba v EV režime | 26,2 kWh/100 km |
Kapacita batérie (netto) | 19,7 kWh |
Maximálny nabíjací výkon | 11 kW |
Doba nabíjania 0 – 100 % (podľa výrobcu) | 2:15 hod |
Doba nabíjania 0 – 100 % (namerané) | 2:11 hod |
CENA | |
Základná cena verzie | 64 216 eur |
Cena testovanej verzie | 87 595 eur |
