Audi predstavuje v poradí tretiu generáciu SUV s označením Q5. Novinka stojí na platforme PPC a je poháňaná benzínovými a naftovými motormi, ktoré sa stali ešte úspornejšími vďaka mild-hybridnej technológii MHEV plus.
Q5 zaujme prispôsobiteľným digitálnym svetelným podpisom, modernými asistenčnými systémami vodiča a novou koncepciou informačno-zábavného systému. Od začiatku predaja bude k dispozícii aj výkonný variant SQ5 s benzínovým šesťvalcom. V budúcnosti rozšíria portfólio modely s plug-in hybridnou technológiou. Q5 je pre Audi predajne najúspešnejším a najdôležitejším SUV v strednej triede. Prvá generácia stredne veľkého SUV bola uvedená na trh v roku 2008 a odvtedy dominuje segmentu prémiových značiek. Audi Q5 je podobné ako A5 postavené na platforme Premium Platform Combustion (PPC).
Nová úroveň variability
Praktickou novinkou v kabíne Q5 sú plne nastaviteľné zadné sedadlá. Dajú sa samostatne pozdĺžne posúvať a nakláňať, čím sa podľa potreby zväčší objem kufra alebo komfort pre zadných pasažierov. Na zadnú lavicu sa zároveň podľa Audi pohodlne usadia tri osoby. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravný objem zväčší na 1 473 litrov v závislosti od modelového variantu. Kryt batožinového priestoru možno uložiť do špeciálne navrhnutej priehradky pod podlahou batožinového priestoru.
Medzi ďalšie praktické prvky patrí ešte väčšia odkladacia priehradka pod stredovou lakťovou opierkou, početné menšie odkladacie plochy na slnečné okuliare, kľúče a iné predmety každodennej potreby, indukčná a chladená nabíjacia priehradka s nabíjacím výkonom 15 wattov v prednej stredovej konzole, dva USB-C porty vpredu a dva vzadu. Voliteľne môžu porty USB na prednej strane podporovať kapacitu nabíjania až 60 W. Zadné porty môžu dokonca podporovať kapacitu nabíjania až 100 W.
Audi MMI
Tenký, voľne stojaci panoramatický displej Audi MMI má zakrivený dizajn, technológiu OLED a nachádza sa v ňom 11,9-palcový Audi virtual cockpit a 14,5-palcový dotykový displej MMI. 10,9-palcový displej MMI Passenger Display je možné objednať špeciálne pre cestujúcich vpredu. Vďaka Active Privacy Mode môže cestujúci nerušene využívať informačno-zábavný systém bez toho, aby bol vodič vizuálne rozptyľovaný. Zároveň ponúka možnosť pomáhať vodičovi napríklad pri navigačných úlohách.
Jednotlivé motorické verzie bude možné identifikovať podľa tvaru skutočných koncoviek výfukového systému. Dieselové varianty majú dvojité štvorcové koncovky pod difúzorom na ľavej strane, benzínové zase pravouhlé koncovky vľavo aj vpravo. Model S má štyri ikonické dvojité okrúhle koncovky výfuku. Čo sa týka farieb karosérie, Q5 bude dostupná v 11 farbách. Audi Q5 obúva v závislosti od výbavy 17 až 21-palcové kolesá. SQ5 a modely S line sú štandardne vybavené devätnástkami.
Recyklované materiály
Nové Audi Q5 svojím dizajnom „ Material Driven Design“ spĺňa požiadavky na pocit priestrannosti s vysokou úrovňou komfortu. Ako protiváha digitálnej a technickej oblasti prechádza od dverí k dverám po celej šírke palubnej dosky takzvaný soft wrap element. Spolu s látkovými panelmi vo dverách a lakťových opierkach to vytvára domácku atmosféru. Táto filozofia materiálovo orientovaného dizajnu ponúka aj potenciál individualizácie interiéru podľa vlastných predstáv. Materiály boli vybrané z funkčného hľadiska a zároveň zabezpečujú jasné dizajnové odlíšenie jednotlivých oblastí v interiéri. Oblasti orientované na pohodlie sú zdôraznené veľkorysými povrchmi a mäkkými materiálmi.
Sedadlá s diamantovým prešívaním, mäkké obloženie, vonkajšie spätné zrkadlá a lakťová opierka v športovej verzii S line sú okrem iného vyrobené z udržateľných materiálov Kaskade a Dinamica. Textilné čalúnenie Kaskade pripomína prírodné materiály ako vlna a nie je dodatočne farbené. Je vyrobené z recyklovaných materiálov. Časť poťahu je vyrobená z tkaniny Impressum, ktorá pozostáva čiastočne z recyklovaných plastových vlákien. Dinamica vyzerá a pôsobí ako semiš, no takmer polovica je vyrobená z recyklovaného polyesteru, ktorého jedným zo zdrojov sú zvyšky textílií.
Aerodynamika
Aerodynamika bola optimalizovaná pomocou rôznych detailných riešení. Dôležitú úlohu v koncepcii aerodynamiky zohráva zakrytý spodok karosérie a aerodynamicky navrhnutá predná a zadná časť. Vzduchové clony slúžia na usmernenie prúdu vzduchu a jeho nasmerovanie za podbeh tak, aby prúdil okolo predných kolies a bokov vozidla s čo najmenšími turbulenciami. Prúd vzduchu usmerňujú vzduchové deflektory okolo predných kolies. Značne zakrytá spodná časť karosérie vedie prúd vzduchu pod vozidlom so zníženou turbulenciou. Bočné panely Aero v zadnej časti vozidla zabezpečujú jasné oddelenie vzduchu, ktorý smeruje nad karosériu. Prispieva k tomu aj hlboký strešný spojler. Vonkajšie spätné zrkadlá boli tiež aerodynamicky optimalizované. Aj aeroakustika je na vysokej úrovni. Čelné sklo je štandardne vybavené akustickým zasklením a za príplatok sa to isté dá povedať aj o predných bočných oknách.
Svetlomety
Zvýšenú bezpečnosť vzadu zabezpečujú nápadne navrhnuté digitálne zadné svetlá druhej generácie OLED a projekčné svetlo v spojleri nad zadným oknom, ktoré je prvýkrát použité v Európe. Premieta grafiku do hornej oblasti zadného okna, čím zväčšuje plochu brzdového svetla. Je tiež integrovaný do scény Coming Home a Leaving Home pri opúšťaní a odomykaní vozidla. Na prednej strane je aktívny digitálny svetelný podpis vytvorený interakciou algoritmu s pätnástimi segmentmi, ktoré sa stmavujú nahor a nadol. Jednotlivé svetelné segmenty spolupôsobia tak, že celkový vzhľad svetelného podpisu sa intenzitou svetla nelíši.
S digitálnymi kombinovanými zadnými svetlami OLED 2.0 posúva Q5 dizajn osvetlenia, rozsah funkcií a tým aj bezpečnosť vo svojej triede na novú úroveň. Po prvýkrát dokážu digitálne kombinované zadné svetlá druhej generácie OLED cielene komunikovať s bezprostredným okolím vozidla (Car-to-X). Detekcia blízkosti, ktorá bola prvýkrát predstavená v roku 2020, bola v novom Q5 rozšírená o komunikačné svetlo. Varuje ostatných účastníkov cestnej premávky pred nehodami a poruchami. Okrem bežnej grafiky zadných svetiel zobrazuje špecifický statický podpis zadných svetiel s integrovanými výstražnými symbolmi v digitálnom kombinovanom zadnom svetle OLED v kritických jazdných alebo dopravných situáciách.
Technológia tiež stanovuje nové štandardy v oblasti individualizácie. S ôsmimi digitálnymi svetelnými podpismi v prepracovaných denných svetlách predných svetlometov Matrix LED a v digitálnych zadných svetlách OLED 2.0 si vodiči môžu prispôsobiť svoje vozidlo novým spôsobom. Pre každý digitálny svetelný podpis pri opustení a odomknutí vozidla je k dispozícii špeciálne navrhnutá scéna Coming Home a Leaving Home.
Spaľovacie motory s MHEV plus
Generátor hnacieho ústrojenstva (PTG) vytvára dodatočný hnací krútiaci moment až 230 Nm a výkon 18 kW (24 k). 48-voltový systém umožňuje aj použitie elektricky poháňaného kompresora klimatizácie. To ponúka tú výhodu, že aj keď je motor vypnutý – napríklad pri jazde zotrvačnosťou alebo pri státí na semafore na červenej – klimatizácia naďalej pracuje na plný výkon a udržiava v interiéri zvolenú teplotu.
Lítium-iónová batéria vozidiel s MHEV plus je založená na lítium-železofosfátovej chémii (LFP) a má skladovaciu kapacitu 1,7 kWh. Pri spomaľovaní dodáva generátor hnacieho ústrojenstva až 25 kW energie späť do batérie (rekuperácia). Neskôr počas životného cyklu vozidla budú nasledovať aj plug-in hybridy s väčšou batériou a možnosťou externého nabíjania.
V Európe budú modely Audi Q5 uvedené na trh s tromi verziami motora. Všetky modely využívajú 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku S tronic. Základným motorom je 2.0 TFSI. Poskytuje výkon 150 kW (204 k), krútiaci moment340 Nm a je vybavený pohonom predných kolies. Voliteľne je k dispozícii aj pohon quattro. Alternatívou je 2.0 TDI v generácii EA288 evo. Poskytuje výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 400 Nm. K dispozícii je iba s pohonom všetkých kolies quattro. Top modelom je nateraz SQ5 s V6 TFSI s objemom 3 litre, výkonom 270 kW a krútiacim momentom 550 Nm.
Agilné ovládanie a pohodlie
Štandardne schádza Audi Q5 z výrobnej linky s dynamicky vyladeným oceľovým odpružením. Alternatívne bude k dispozícii športový podvozok (sériovo pre Audi SQ5). Oceľové pružinové odpruženie v kombinácii s pasívnym systémom tlmenia FSD (Frequency Selective Damping) a agilnejšou prednou nápravou dodáva Q5 ešte pevnejšiu jazdu na ceste. FSD znižuje tlmiace sily, najmä pri vysokých frekvenciách – napríklad na dlažobných kockách – a zachováva vysoké tlmiace sily pri nízkych frekvenciách, ako sú tie, ktoré vznikajú pri zmene jazdného pruhu alebo v zákrutách. Adaptívne ovládanie tlmičov je k dispozícii vo voliteľnom vzduchovom odpružení. Základnú konfiguráciu tohto vzduchového pruženia je možné prispôsobiť individuálnym požiadavkám prostredníctvom Audi drive select. V porovnaní s predchádzajúcim modelom ponúka oveľa výraznejšie rozpätie medzi komfortným a športovým režimom. Nová Q5 je štandardne ponúkaná s vylepšeným progresívnym riadením.
Najnovšia generácia asistenčných systémov
Audi poskytuje v nových modeloch Q5 širokú škálu asistenčných systémov pre vodiča. Zadný parkovací asistent so zobrazením vzdialenosti, tempomat a obmedzovač rýchlosti, varovanie pred opustením jazdného pruhu, asistent efektivity a asistent pozornosti a ospalosti sú štandardom. Voliteľne je možné nakonfigurovať ďalšie asistenčné balíky s mnohými funkciami. Patrí medzi ne napríklad Adaptive Driving Assistant plus, ktorý využíva mapové podklady s vysokým rozlíšením a údaje o rojoch z iných vozidiel vypočítané v cloude na optimalizáciu rozpoznávania dopravných značiek a asistuje pri akcelerácii, udržiavaní rýchlosti a vzdialenosti, ako aj pri navádzaní do jazdných pruhov.
Audi Q5 je voliteľne dostupné s konfigurovateľným head-up displejom (HUD). HUD dokáže jasným a stručným spôsobom zobraziť širokú škálu informácií, ako napríklad rýchlosť, asistenčné systémy, navigačné pokyny alebo mediálne údaje. V novom Audi Q5 majú vodiči možnosť ovládať funkcie vozidla a infotainmentu prostredníctvom head-up displeja. Ovládacie prvky tiež umožňujú listovanie v zoznamoch s priamou voľbou pomocou tlačidiel na volante. Vodiči si tak môžu ešte jednoduchšie vybrať posledné destinácie bez toho, aby museli spustiť oči z cesty. Prichádzajúce hovory je možné zobraziť aj na head-up displeji a vodič ich môže prijať priamo pomocou tlačidla na volante.
Výroba
Nový rad Audi Q5 sa bude vyrábať v závode Audi v San José Chiapa v Mexiku. S postupujúcou elektrifikáciou portfólia PPC sa tam neskôr budú vyrábať aj čiastočne elektrifikované plug-in hybridné varianty. V rámci výrobnej stratégie „360factory“ kladie Audi okrem iného silný dôraz na udržateľnosť. Závod v San José Chiapa sa vyznačuje výrobou šetriacou zdroje a je vzorom pre trvalo udržateľné využívanie vody.
Ide o prvý automobilový závod na svete, ktorý je certifikovaný podľa štandardov Alliance for Water Stewardship (AWS) pre efektívne hospodárenie s vodou. Táto certifikácia je výsledkom mnohých opatrení pre trvalo udržateľné využívanie vody, vrátane systému reverznej osmózy a zberu dažďovej vody vo vyhradenej lagúne. Celkovo závod ušetrí 150 000 metrov kubických vody ročne, čo je ekvivalent 60 olympijských bazénov. Vďaka efektívnemu nakladaniu s odpadmi je miera recyklácie odpadu, ktorý vzniká v závode, viac ako 90 %. Okrem recyklácie materiálov, ako sú kovové odrezky z lisovne, sa závod zameriava aj na dôsledné vyhýbanie sa plastovému odpadu pri balení komponentov. Odborníci na mieste vyvinuli alternatívy k bežným plastovým obalom, aby sa minimalizovalo používanie jednorazových materiálov.
Uvedenie na trh a ceny
Nové Audi Q5 a Audi SQ5 budú uvedené na trh v Nemecku a mnohých ďalších európskych krajinách v prvom štvrťroku 2025. Rad Audi Q5 bude možné v Nemecku objednať od septembra 2024. Ceny nových modelov začínajú na 52 300 eurách pre Audi Q5 SUV TFSI 150 kW. Audi Q5 TFSI quattro 150 kW stojí od 54 650 eur, naftové Audi Q5 TDI quattro 150 kW začína na 57 100 eurách. Audi SQ5 začína na 82 900 eurách.