startstop

Boris Kolár prichádza s návrhom na povinné odstupy pri predbiehaní cyklistov

Podľa vládnej strany Sme rodina sa cyklisti už čoskoro budú môcť cítiť na cestách bezpečnejšie. Strana, ktorá spravuje aj Ministerstvo dopravy sľubuje zlepšenie podmienok pre cyklistov. Čo presne majú v pláne ?

Strana Sme rodina sa na svojej stráne na Facebooku pochválila predložením návrhu zákona. Ide o taký návrh, ktorý zavedie bezpečnú vzdialenosť pre cyklistov pri obiehaní motorovými vozidlami. Jednoducho povedané, cyklisti dostanú svoju “bezpečnú zónu” a vodiči to budú musieť rešpektovať. V návrhu zákona majú figurovať dve hodnoty. 1 a 1,5 metra. Presne takto sa bude líšiť vyhradená vzdialenosť pri predbiehaní v obci a mimo obce.

Bočný odstup 1 meter tak stačí zachovať pre cyklistu v obci a o 50 centimetrov viac bude treba ponechať mimo obce. Tento odstup by zároveň mal zabezpečiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Patria sem teda nie len cyklisti ale napríklad aj chodci. Rovnako je dôležité spomenúť, že tento odstup bude nutné zachovávať aj s ohľadom na bezpečnosť protiidúcich vozidiel a iných účastníkov cestnej premávky. Pod návrh zákona sa podpísal poslanec a expert pre oblasť dopravy pán Miloš Svrček.

Jasne vymedzené podmienky

Ten sa na vyjadril nasledovne: “Veta o dodržiavaní bočného odstupu sa dopĺňa o základné kritériá dostatočnosti bočného odstupu, ktoré v súčasnosti vyplývajú len zo všeobecných pravidiel. Bočný odstup teda závisí najmä od rýchlosti (iný odstup sa vyžaduje pri rýchlosti 30 km/h a iný pri rýchlosti 90 km/h), vozidiel (je rozdiel, ak motocyklista predbieha osobné vozidlo a je rozdiel, ak kamión predbieha cyklistu), poveternostných podmienok (slnečné počasie vs. hmla, poľadovica, mokro) a od stavu a povahy vozovky (je rozdiel predbiehať na dvojpruhovej smerovo rozdelenej vozovke a na úzkej ceste s rozbitou krajnicou).

Výslovné uvedenie týchto základných kritérií bočného odstupu zlepší povedomie vodičov o tomto dôležitom aspekte predbiehania, čím môže napomôcť zvýšeniu bezpečnosť cestnej premávky. Tento minimálny odstup nie je obligatórny. Znamená to, že za bežných okolností by sa mala v zásade dodržať minimálna vzdialenosť 1,5 m, resp. 1 m. Pri niektorých atypických situáciách však zachovaná byť nemusí (napr. pri rozbiehaní sa na svetelne riadených križovatkách, pri predbiehaní cyklistu idúceho v cyklistickom pruhu alebo ochrannom pruhu pre cyklistov a pod.).”

Čo na to vodiči ?

Názory vodičov sa však rôznia. Od tých najviac extrémnych až po tie umiernenejšie. Všeobecne však platí, že je potreba dodržiavať na ceste bezpečnosť. No bezpečnosť je vecou vzájomnej kooperácie. Nie len zo strany vodičov, ale aj zo strany ostatných účastníkov cestnej premávky. Na internete koluje veľa rôznych videí z palubných kamier, ktoré ukazujú skutočnú realitu z ciest. Iste, na cestách nájdeme kopec bezohľadných vodičov. Ale nesmieme zabúdať aj na bezohľadných cyklistov a chodcov. Nuž, neoplatí sa hádzať všetkých do jedného vreca.

Ak môžem skromne vyjadriť svoj názor, kladiem si zopár otázok. Je naozaj potrebné zavádzať povinné bezpečné odstupy pre cyklistov ? Nebolo by lepšie pracovať na zlepšení infraštruktúry ? Všade sa hovorí o cyklotrasách a zatiaľ je ich stále ako šafránu. Je potrebné vynucovať bezpečnosť pre chodcov a cyklistov povinnými odstupmi ? Akoby sme tých odstupov vďaka Covidu už nemali dosť. Poďme sa skôr sústrediť na budovanie infraštruktúry, kde sa vodiči, chodci a cyklisti budú cítiť bezpečnejšie. Či už je to tak či onak, aktuálne je na stole návrh zákona, ktorý bude ovplyvňovať všetkých z nás. A to znamená, že plynulosť premávky opäť raz dostane na frak na úkor nedostačujúcej infraštruktúry.

Exit mobile version