startstop

Rimac Nevera vs McMurtry Speirling vs Red Bull F1. Ktoré je najrýchlejšie na 1/4 míle?

Rimac Nevera vs McMurtry Speirling vs Red Bull F1

Drag race aký tu ešte nebol. Proti sebe sa totiž postavili jedny z najlepšie akcelerujúcich vozidiel sveta. Rimac Nevera vs McMurtry Speirling vs Red Bull F1!

S príchodom elektrických hyperšportov sa začali akceleračné rekordy otriasať v základoch. Takmer okamžitý maximálny krútiaci moment a absencia radenia prevodových stupňov dávajú elektromobilom výhodu, ktorá ich katapultuje zo štartovej čiary. Mimochodom, aktuálny svetový rekord medzi elektrickými autami v zrýchlení z 0 na 100 km/h drží študentská formula tímu GreenTeam Uni Stuttgart. Jeden z najlepších tímov sveta inžinierskej súťaže Formula Student stanovil so svojim monopostom rekord v zrýchlení v októbri 2022 s ohurujúcim časom 1,461 sekundy. Ak si k tomu uvedomíte, že formulu postavili len študenti, sánka vám padne ešte nižšie.

Poďme však späť k podstate článku. Populárny Youtube kanál carwow je už niekoľko rokov známy svojimi videami, kde porovnáva rôzne superšporty v šprinte na ¼ míle. Teraz si však pripravili poriadne ťažký kaliber. Proti sebe totiž postavili jedny z najlepšie zrýchlujúcich áut sveta. Hovoríme o elektrickom hyperšporte Rimac Nevera, malom zázraku menom McMurtry Speirling a majstrovskom monoposte Red Bull F1 z roku 2012.

Najvyšší výkon, no aj hmotnosť

Najvýkonnejším z tejto trojice je chorvátsky hyperšport. Nevera totiž disponuje štvoricou synchrónnych elektromotorov, ktoré dokopy produkujú šialených 1 427 kW, teda 1 940 koní s maximálnym krútiacim momentom na úrovni 2 360 Nm. Na druhej strane Rimac je aj najťažší z tohto tria, s hmotnosťou až 2 300 kg, čo je viac ako dvojnásobok toho, čo váži McMurtry (1 000 kg). Napriek tomu dokáže pokoriť stovku len za 1,81 sekundy s maximálkou až 412 km/h. Nevera má navyše oproti svojim konkurentom jednu veľkú výhodu, pohon všetkých kolies.

Ohurujúcimi číslami však oponuje aj McMurtry Speirling, minuloročný rekordman z Goodwoodu. Toto navonok pôsobiace detské autíčko produkuje rovných 1 000 koní pri hmotnosti 1 000 kg. Je to tak, jeho pomer výkonu k váhe je 1:1! Navyše vďaka systému ventilátorov, ktoré vyťahujú vzduch spod auta a vytvárajú takzvaný „ground effect“ generuje už za státia prítlak až 2 000 kg. To je viac než dvakrát viac než súčasný monopost F1. Z nuly na sto by mal Speirling vystreliť len za 1,4 sekundy, aj keď nateraz ide len o papierovú hodnotu, pričom maximálna rýchlosť dosahuje niečo málo cez 240 km/h.

Vettelov Red Bull

Posledným z trojice aktérov je monopost Formule 1. Teda, aby sme boli presný, ide o majstrovské vozidlo Sebastiana Vettela zo sezóny 2012, Red Bull RB8. Váži len 700 kg, no zároveň disponuje aj najnižším výkonom, okolo 800 koní, ktoré dodáva 2,4-litrový motor V8. Za jeho volant sa však neposadil 4-násobný majster sveta, ale rezervný pilot Red Bullu, Liam Lawson.

Dosť však bolo kecov, pohodlne sa usaďte a vychutnajte si tento súboj titánov.

Exit mobile version