Viete, kde sa nachádza najstarší tunel pre automobily? Ide o dopravnú stavbu v juhozápadnom Nemecku, ktorá už dávno vstúpila do histórie a píše ju dodnes, píše stuttgarter-zeitung.de. Navštíviť sa dá aj autom zo Slovenska.
V Stuttgarte sa nachádza najstarší tunel sveta, ktorý nesie významný historický odkaz. Schwabtunnel sa totiž stal prvým automobilovým tunelom na svete.
Koncom 19. storočia čelilo mesto Stuttgart rýchlemu rastu populácie. Nové štvrte vznikali aj za hranicami Stuttgartskej kotliny a mesto ich muselo prepojiť s centrom. Prekážkou sa stal Hasenberg – kopec, ktorý oddeľuje dnešné mestské časti Stuttgart-Západ a Stuttgart-Východ.
Vtedajší mestský plánovač Carl Kölle navrhol revolučné riešenie: výstavbu tunela cez kopec. Medzi rokmi 1894 a 1896 tak vznikol Schwabtunnel, pomenovaný po stuttgartskom farárovi a básnikovi Gustavovi Schwabovi.
Tento tunel sa stal prvým tunelom na svete, cez ktorý prešlo auto. Zároveň bol najširším cestným tunelom svojej doby a druhým mestským tunelom v Európe po salzburskom Sigmundstore.
Tunel, ktorý slúži dodnes
Schwabtunnel spája dve ulice: Schwabstraße a Schickhardtstraße. Dodnes ho aktívne využívajú motoristi. Denne ním prejde 15 000 až 20 000 vozidiel, no nezostáva len pri autách. Využívajú ho aj autobusy tamojšej linky 42 či chodci.
Tunel tak predstavuje unikátne spojenie historickej architektúry a modernej dopravy. Pôvodne ho pritom navrhli pre električkovú dopravu. V rokoch 1902 až 1972 ním skutočne premávali aj električky najprv po jednej, neskôr po dvoch koľajach. Vďaka tomu patrí Schwabtunnel taktiež medzi prvé električkové tunely na svete.

Aj keď dnes električky tunelom nejazdia, pôvodné zavesenie trolejového vedenia v ňom stále uvidíte.
Zachovanie pamiatky verzus moderný život
Keďže ide o technickú a historickú pamiatku, objavujú sa hlasy, ktoré požadujú obmedzenie dopravy v prospech chodcov a silnejšiu ochranu tunela. Pôvodne ho totiž postavili pre konské povozy, chodcov a električky, nie pre dnešnú hustú automobilovú premávku.
Aj napriek svojej vyťaženosti si Schwabtunnel zachováva svoj výnimočný charakter a zostáva ukážkou inovatívneho mestského plánovania z konca 19. storočia. Zároveň potvrdzuje, že aj dopravná infraštruktúra môže niesť bohatú históriu a kultúrny význam.
Pikoška na záver: Stuttgart sa pýši aj ďalším prvenstvom – práve tu jazdila prvá motorizovaná električka na svete. Niet divu, že aj prvý tunel pre automobily vznikol práve v tomto meste, kde sa zrodil automobil ako taký.