startstop

TOP 5 najvýkonnejších štvorvalcových motorov všetkých čias

Aj malé motory dokážu byť poriadne nadupané. Výber týchto piatich štvorvalcov je toho jasným dôkazom.

Výkonný motor nemusí byť len veľká V8 či V10. Aj malé agregáty so štyrmi valcami skrývajú veľký potenciál, hoci väčšina ľudí by ich pri športových vozidlách bez mihnutia oka zavrhla. Všetko však záleží od toho, ako dobre je štvorvalec skonštruovaný a ako daný potenciál dokážu inžinieri využiť. Existuje preto viacero agregátov, ktoré výkonom doslova prekvapia a zahanbia aj väčšie motory. Prinášame zoznam piatich vôbec najvýkonnejších štvorvalcov na svete.

VW EA888 Evo 4

Tento ikonický 2,0-litrový štvorvalec vznikol v roku 2008 a odvtedy prešiel rozsiahlym vývojom a zdokonalením. Výsledkom je až 27 rôznych variantov EA888 prispôsobených rôznym aplikáciám, modelovým rokom a výkonom. Vôbec najvýkonnejší nesie označenie Evo 4, ktorý sa začal vyrábať v roku 2021. Nájsť ho môžeme pod kapotou VW Golf R ôsmej generácie, kde ponúka 235 kW (320 k) a 420 Nm krútiaceho momentu. Na jeden liter objemu tak agregát produkuje 160 koní.

Foto: Volkswagen

Motor EA888 Evo 4 sa môže pochváliť robustnou konštrukciou s rozvodovou reťazou a výhodou viacbodového aj priameho vstrekovania paliva. Za zmienku tiež stojí jeho jedinečné sacie potrubie dômyselne integrované do hlavy valcov.

Volvo B4804T43
Foto: CarBuzz

Pre niekoho možno prekvapivý zástupca tohto rebríčka, no rozhodne nejde o omyl. Agregát B4804T43 sa vyrábal v rokoch 2016-2018, a tak už nie je v produkcii. Bol však výlučnou záležitosťou ostrých modelov Polestar. Dvojlitrový turbom preplňovaný štvorvalec je známy najmä z použitia v modeli Volvo S60 T6 Polestar, kde v roku 2016 nahradil 3,0-litrový radový šesťvalec. Ostrý variant však zmenou motora rozhodne neprišiel o výkon, pravé naopak. Inžinieri zo 4-valca totiž vydolovali až 270 kW (367 k) a 470 Nm krútiaceho momentu. Tým sa teda dostávame na 183,5 koní na liter.

Ford 2.3 EcoBoost
Foto: Autocar

Rodina motorov Ford EcoBoost je pomerne rozsiahla a zahŕňa niekoľko výkonnejších štvorvalcov. Najvýznamnejším a najsilnejším z nich je 2,3-litrový turbodúchadlom preplňovaný agregát, vyrábaný od roku 2015. Nájdeme ho hneď v niekoľkých modeloch, a to aj mimo značky Ford, v rôznych výkonových verziách. V niektorých aplikáciách však trpeli prvé iterácie motora predčasným zlyhaním tesnenia hlavy. Najvýkonnejší variant z radu Ford je použitý vo Forde Focus RS. Dodáva výkon 257 kW, teda 350 koní, čo predstavuje 152 koní na jeden liter objemu. Existuje však ešte výkonnejšia verzia tohto motora. Vo vozidle Dallara Stradale totiž štvorvalec produkuje až 298 kW (406 k) a 500 Nm.

Mitsubishi 4B11T
Foto: TurboSquid

Motor 4B11T mal neľahkú úlohu, a to nahradiť jeden z najlepších japonských agregátov – 4G63T. Aj keď nadšencom JDM chvíľu trvalo, kým novinke dali šancu, 4B11T sa ukázal ako schopný motor. Svedčí o tom aj množstvo špeciálnych edícií Mitsubishi Lancer Evo X. Zatiaľ čo prvé generácie 4G63T mali liatinový blok (to sa zmenilo pri neskorších modeloch), 4B11 bol od začiatku celohliníkový. Štvorvalec okrem toho disponoval aj variabilným časovaním ventilov MiVEC. Väčšina verzií tohto motora produkovala okolo 300 koní, no pri správnej úprave sa z neho dalo dostať oveľa, oveľa viac. Azda najlepším príkladom je Lancer Evo X FQ440, z ktorého Japonci dostali až 328 kW, teda 446 koní. Na jeden liter motorového objemu tak pripadlo až 223 koní.

Mercedes M139
Foto: Mercedes-AMG

Aktuálne najvýkonnejší štvorvalcový motor na svete pochádza z dielne Mercedesu. V roku 2019 totiž predstavili agregát M139, ktorý posunul latku na opäť vyššiu úroveň. Svoj debut si odbil v modeli Mercedes-AMG A45, no odvtedy si svoju cestu našiel aj do ďalších vozidiel ponuky. Od GLA, cez AMG SL43 až po najostrejšie Céčko. Vôbec najvýkonnejšia verzia tohto 2,0-litrového dvoma turbami preplňovaného 4-valca sa nachádza pod kapotou Mercedesu-AMG C63S E Performance, kde nahradil motor V8. Samotný agregát ponúka priam neuveriteľných 350 kW (476 k) a 545 Nm. To z neho robí najvýkonnejší štvorvalcový benzínový motor sveta. V modeli C63S E Performance ho však dopĺňa ešte dvojica elektromotorov čím sa dostáva na systémový výkon 680 k a 1 020 Nm.

Exit mobile version