Strana HLAS – sociálna demokracia sa pred eurovoľbami snaží mobilizovať slovenských motoristov nepravdivou informáciou. Tvrdí, že 1,6 milióna Slovákov príde o svoje auto.
Politická strana HLAS – sociálna demokracia sa vo svojej predvolebnej kampani k eurovoľbám 2024 snaží osloviť aj slovenských motoristov. Spustila bannerovú kampaň, ktorá vystupuje proti súčasnej podobe dohody Green Deal so sloganom „Nedovolíme už ďalej ubližovať Slovensku“.
Najpútavejším sloganom v reklamnom banneri je ten s nasledovným textom:
1 600 000 SLOVÁKOV PRÍDE O AUTO
TO NEDOPUSTÍME
Na fotografii v reklamnom banneri je pritom strieborný automobil Opel Vectra z roku 2008, na ktorom je umiestnená okrúhla modrá nálepka so žltými hviezdami s nápisom
NEVYHOVUJE NORME EÚ
Na eurokandidátke strany sa návštevník dočíta aj o nepriaznivých efektoch, ktoré má mať dohoda Green Deal na slovenských občanov. Webstránka avizuje napríklad zvýšenie poplatkov za samotné bývanie o 160 eur, ďalej povinnosť inštalovať aktívnu rekuperáciu za 5000 eur či potrebu zatepľovať domy izoláciou hrubou 10-15 centimetrov, čo si má vyžiadať dodatočné stavebné investície vo výške 5000 eur.
Dovedna má podľa uvedených informácií Green Deal predstavovať ekonomickú záťaž 12600 eur na každého obyvateľa Slovenska.
Hlavným sloganom bannerovej kampane je hrozba, že 1,6 milióna Slovákov príde o svoje automobily:
Zákaz používania áut so spaľovacími motormi postihne viac ako 1 600 000 Slovákov.
Neexistujúca hrozba
Je pravda, že súčasný vývoj v Európe počíta s tak rapídnou expanziou ekologickejších automobilov, že počnúc rokom 2035 počíta s nepredajnosťou tých so spaľovacími pohonmi. Presnejšie, od roku 2035 nebude možné v štátoch Európskej únie registrovať nové automobily s pohonom, ktorý produkuje emisie skleníkových plynov.
Dovtedy je čas 11 rokov, počas ktorých automobilky kompletne zmenia svoje modelové portfólio automobilov na tie s elektrickým pohonom, pričom za jedinú realistickú cestu sa dnes považujú elektromobily s trakčnými akumulátormi. Väčšina automobiliek s takouto transformáciou portfólia už začala, pričom viaceré sa verejne zaviazali modernizovať vozový park na čisto elektrický už do roku 2030.
Nie je však pravda, že by po roku 2035 museli obyvatelia krajín EÚ svoje automobily likvidovať alebo odhlasovať z evidencie. Nie je pravdou, že o automobily so spaľovacím motorom motoristi prídu.
Roky 2035 a 2050
V skutočnosti aj po roku 2035 budú môcť svoje automobily s benzínovým, plynovým alebo naftovým pohonom používať naďalej, a to minimálne do roku 2050.
Má sa za to, že v roku 2050 nebude veľa motoristov, ktorí by boli ochotní jazdiť na viac ako 25 rokov starých autách. Ekologickejšej mobilite sa predpokladá rozvoj práve vďaka zvýhodňovaniu ich cenovej dostupnosti a novým formám nadobúdania vozidiel – napríklad aj tak, že automobily nebudeme musieť vlastniť, ale si ich dlhodobo či krátkodobo prenajímať za zvýhodnených finančných podmienok.
Samotnému schváleniu rozhodnutia, ktoré má priamy vplyv na európsky priemysel, predchádzal proces odobrenia zo strany členských krajín Európskej únie. Definitívny termín sa v Európskom parlamente podarilo dohodnúť aj napriek značnému odporu zo strany konzervatívnych poslancov a dodnes je predmetom verejnej laickej i odbornej diskusie.
V súčasnosti sa zákaz predaja spaľovacích áut v roku 2035 považuje za definitívny a automobilky prispôsobili svoje dlhodobé stratégie, aby týmto novým normám vyhovovali.
Koho chce HLAS osloviť?
Kampaň strany HLAS – sociálna demokracia pozostáva z početných vizuálov, kreatív a stratégií, uvedený reklamný banner je teda iba jedným z mnohých. Tento, ktorý avizuje, že až 1,6 milióna Slovákov príde o svoje autá, je značne znepokojivý, pretože ide o špekulatívnu interpretáciu nezakladajúcu sa na pravde.
Reklamný banner vyvoláva negatívne emócie, neistotu o blízkej budúcnosti a týka sa témy, ktorá zasahuje veľkú časť obyvateľstva.
Politická strana sa stavia do pozície autority, ktorá, ak bude mať dostatočné zastúpenie v Európskom parlamente, bude mať dosť kompetencií na to, aby zvrátila takýto scenár namierený proti samotným občanom únie, obzvlášť Slovenska.
Slovensko je známe svojim kritickým prístupom k nastupujúcej elektromobile, ako aj akýmkoľvek legislatívnym reguláciám z Bruselu, a tak má kampaň potenciál voličov mobilizovať.
Šírenie poplašnej správy to nie je
Internetová verejnosť na seba nenechala dlho čakať a niektorí komentujúci tvrdia, že HLAS – sociálna demokracia šíri poplašnú správu. Táto interpretácia ale nie je správna.
Tezaurus trestného práva pri pojme poplašná správa uvádza nasledovné:
Poplašnou správou sa rozumie taká správa, ktorá je svojím obsahom spôsobilá vyvolať obavy a znepokojenie z nejakých, hoci aj neurčitých budúcich udalostí. Vždy však musí byť spôsobilá vyvolať nebezpečenstvo následkov uvedených v zákone.
Nemožno tvrdiť, že by sa osoby zodpovedné za tvorbu nadpisov na reklamných banneroch dopustili šírenia poplašnej správy, pretože výsledkom jej šírenia nevzniká nebezpečenstvo a ani pre ne nemusí zasahovať polícia, hasiči či záchranky.
Napriek tomu môžeme považovať tvrdenia o tom, že až 1,6 milióna Slovákov príde o svoje autá, za zavádzajúce a zámerne vyvolávajúce nenávisť k autoritám.
Zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 v EÚ je definitívny
V Nemecku začne platiť zákaz pre dieselové autá už aj na diaľnici!