Domov News Zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 v EÚ je definitívny

Zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 v EÚ je definitívny

Už máte vyhliadnutý svoj budúci elektromobil? Alebo naškrečkujete do zásoby spaľovacie autá? Po roku 2035 už totiž v EÚ nové auto so spaľovacím motorom nekúpite.

Zákaz predaja spaľovacích áut sa bude týkať predaja nových osobných vozidiel aj dodávok produkujúcich emisie. To znamená  koniec benzínových a naftových motorov od roku 2035. Zákaz sa nebude vzťahovať na ojazdené autá, informuje portál Euractiv.

Odvážne ciele aj na rok 2030

Zástupcovia členských krajín a europarlament dohodli aj cieľ na rok 2030. Emisie osobných áut majú byť o 55 % nižšie než v roku 2021, emisie dodávok o 50 %. Európska komisia by ďalej mala do roku 2025 predstaviť metodiku reportovania emisií vozidiel počas ich celého životného cyklu. Od toho istého roku bude raz za dva roky uverejňovať správu o pokroku v bezemisnej cestnej doprave.

Výnimku nedostal nikto

V roku 2023 má Európska komisia navrhnúť, ako zrýchliť presadenie bezemisných áut vo vozových parkoch veľkých firiem. Automobilky vyrábajúce menej ako 10 000 osobných áut, resp. menej ako 22 000 dodávok ročne budú mať výnimku z predbežného cieľa na rok 2030 (tzv. „klauzula Ferrari“). Aj tie však budú musieť splniť nulové emisie po roku 2035.

zákaz predaja spaľovacích áut

Záchranou nebudú ani syntetické palivá

S kompromisnými návrhmi neuspeli ani Nemci. Nemecká vláda sa totiž do poslednej chvíle snažila presadiť, aby sa zákaz nevzťahoval na spaľovacie motory využívajúce „emisne neutrálne palivá“ – tzv. syntetické palivá vyrábané z CO2 zachyteného z atmosféry s využitím zelenej energie. Problémom tejto technológie je ale neefektívnosť. Zatiaľ sa dá, že by ju nebolo možné využiť vo veľkom meradle. Syntetické palivá sa však dostali do tzv. recitálu, čiže právne nezáväznej časti smernice. Výnimka sa však má aplikovať len „mimo rámca štandardov flotily“ (vyrábaných automobilov). Nie je teda jasné, či spaľovacie motory na syntetické palivá budú môcť využívať len špeciálne vozidlá ako ambulancie alebo akékoľvek.

Zabezpečenie cenovej dostupnosti elektromobilov bez konkrétnych riešení

Nová dohoda sa týka aj smerovania existujúcich finančných prostriedkov EÚ na prechod k vozidlám s nulovými emisiami a súvisiacim technológiám. A to najmä v prípade malých a stredne veľkých podnikov v rámci dodávateľského reťazca automobilového priemyslu, ako aj zraniteľných regiónov a komunít. Súčasťou dohody sú motivačné opatrenia, ktoré majú viesť k zabezpečeniu cenovo dostupných nízkoemisných a bezemisných áut na európskom trhu. Podrobnosti však zatiaľ nie sú známe.

Spomínaná dohoda zatiaľ nie je platná, čaká však už len na formálne schválenie Európskym parlamentom a Európskou radou.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.2 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJEuractiv
Predchádzajúci článokTo je DTM? Komponenty M Performance robia z BMW M2 pouličnú hviezdu
Nasledujúci článokTEST Jazdenky: Škoda Superb 2017 po 180 000 kilometroch