Svetové automobilky postupne zverejňujú výsledky svojho celosvetového predaja vozidiel za rok 2024. Pozrite sa, ako sa za predchádzajúci rok darilo vašej obľúbenej značke.
Audi
Audi dodalo v roku 2024 na celom svete necelých 1,7 milióna vozidiel. Viac ako 164 000 z nich boli plne elektrické automobily. Medziročne ide o pokles 12 % a 8 % v prípade plne elektrických modelov. Audi sa odvoláva na náročné ekonomické podmienky, silne konkurenčný trh a obmedzenú dostupnosť dielov. Pripomína tiež, že nové produktové portfólio má len postupne vplyv na celosvetové objemy predaja.
V roku 2024 síce predaj vozidiel značky Audi medziročne klesol, ale rok 2023 bol pre nemeckú automobilku rekordný. V uplynulom roku prechádzal modelový rad transformáciou, pribudlo množstvo nových modelov a niektoré boli vyradené. Automobilke by určite pomohli aj jasnejšie pravidlá dotácií na kúpu elektrických vozidiel. „Náročné ekonomické podmienky a netransparentnosť, pokiaľ ide o vládne stimulačné štruktúry, v súčasnosti spôsobujú určitú neochotu nakupovať, čo ovplyvňuje celé odvetvie, najmä pokiaľ ide o plne elektrické vozidlá,“ hovorí Marco Schubert, člen predstavenstva pre predaj a marketing.
Audi má však dobre vyskladané produktové portfólio, ktoré tvoria vozidlá so spaľovacími motormi, plug-in hybridy aj elektromobily. Tým dokáže spotrebiteľom priniesť flexibilitu a pestrú škálu prémiových vozidiel podľa ich preferencií. Najpredávanejším elektrickým vozidlom značky Audi bol v roku 2024 model Q4 e-tron. Z viac ako 164-tisíc predaných EV tvoril tento model takmer 108-tisíc. Od svojho uvedenia na trh v treťom štvrťroku zaznamenalo nové Audi Q6 e-tron takmer 15 000 predaných vozidiel. Okrem čisto elektrických modelov sa obzvlášť dobre predávali Audi Q5 (298 000 kusov), A6 (244 000 kusov) aj Q3 (215 000 kusov). Divízia Audi Sport dodala celosvetovo viac ako 41 000 vysokovýkonných vozidiel, čo predstavuje pokles o približne 14 %. V USA však zaznamenali viac ako 9 000 dodávok, čo je ich najlepší výsledok v histórii.
Dodávky značky Audi | Kumulatívne | ||
Región | 2024 | 2023 | Zmena oproti roku 2023 |
Svet | 1,671,218 | 1,895,240 | –11,8 % |
Nemecko | 198,342 | 252 060 | –21,3 % |
Severná Amerika | 240,771 | 276,735 | –13,0 % |
Čína | 649,434 | 728,575 | –10,9 % |
Európa (okrem Nemecka) | 466,209 | 495,559 | –5,9 % |
Zámorské a rozvíjajúce sa trhy | 116,462 | 142 311 | –18,2 % |
Svetové automobilky postupne zverejňujú výsledky svojho celosvetového predaja vozidiel za rok 2024. Pozrite sa, ako sa za predchádzajúci rok darilo vašej obľúbenej značke.
Porsche
Každé tretie predané Porsche v roku 2024 bolo Made in Slovakia. Cayenne zostáva lídrom predajov stuttgartskej automobilky, ktorú s prechodom na elektrifikované vozidlá čaká ešte veľa práce. Nový Macan je však silnejúcim svetielkom na konci tunela.
Podobne ako mnohé iné automobilky, aj Porsche v roku 2024 komplexne obnovilo svoj produktový rad. Generačnou obmenou alebo faceliftom prešli štyri zo šiestich modelových radov: Panamera, Taycan, 911 aj Macan. Udialo sa tak jednak z dôvodu nových emisných noriem platných od roku 2025 či z dôvodu iných legislatívnych požiadaviek. Hoci Porsche v roku 2024 predalo celosvetovo o 3 % menej vozidiel ako rok predtým, jeho predaje rástli v štyroch z piatich svetových regiónov. Podiel elektrifikovaných športových áut sa zvýšil z 22 na 27 %. Takmer polovicu z nich tvorili čisto elektrické vozidlá.
Porsche tak v roku 2024 dodalo zákazníkom celkovo 310 718 vozidiel. To je o 3 % menej ako v roku 2023, za čo môže predovšetkým 28 % pokles na čínskom trhu. Tu sa Porsche stretáva s lacnejšou čínskou konkurenciou, ktorá však v podobe elektrifikovaných vozidiel dokáže poskytnúť podobnú dynamiku. Porsche pokles na čínskom trhu obhajuje nižšou ekonomickou silou tamojších spotrebiteľov, no predaju určite nepomohlo napríklad uvedenie Xiaomi SU7. Nový čínsky elektromobil, ktorý nemôže poprieť inšpiráciu modelom Taycan, si len za predchádzajúci rok našiel v Číne viac než 135 000 majiteľov.
Vyšší záujem o individualizáciu
Porsche však vyzdvihuje skutočnosť, že zákazníci čoraz viac individualizujú svoje vozidlá a pridávajú si sériovú výbavu podľa svojich osobných želaní. Automobilka tak predáva jednotlivé vozidlá za vyššiu cenu. Uvedenie druhej generácie modelu Macan bolo kontroverzné, pretože na európsky trh prišiel len s batériami. Od uvedenia na trh na konci septembra dokázalo Porsche predať viac než 18 000 elektrických Macanov. Vo väčšine krajín mimo EÚ Porsche naďalej paralelne ponúka predchádzajúci Macan so spaľovacími motormi. Z nich bolo dodaných 64 517 exemplárov. Celkovo bolo v roku 2024 dodaných 82 795 Macanov. Ide o päťpercentný pokles v porovnaní s rokom 2023.
Darilo sa však športovým vozidlám. Rad 911 sa aj v roku 2024 tešil veľkej obľube. S 50 941 dodanými exemplármi zaznamenal nárast o 2% v porovnaní s rokom 2023. Modely 718 Boxster a 718 Cayman zaznamenali 23 670 dodávok, čo je o 15 % viac. Zákazníkom bolo dodaných aj 20 836 vozidiel radu Taycan. Ide o 49-percentný pokles a automobilka pripúšťa, že nábeh elektrickej mobility vo všeobecnosti napreduje pomalšie, ako sa plánovalo.
Cayenne vyrábaný v slovenskom závode v Devínskej Novej Vsi bol zásadne prepracovaný už v roku 2023. V roku 2024 sa stal suverénne bestsellerom spomedzi šiestich modelových radov Porsche. Zákazníkom bolo odovzdaných 102 889 kusov, čo predstavuje nárast o 18 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Panamera zaknihovala 29 587 dodávok, čo je menej o 13 %.
Dodávky Porsche AG | január – december | ||
Rok | 2023 | 2024 | Rozdiel |
celosvetovo | 320 221 | 310 718 | -3% |
Nemecko | 32 430 | 35,858 | +11% |
Severná Amerika | 86,059 | 86,541 | +1 % |
Čína | 79,283 | 56,887 | -28 % |
Európa (okrem Nemecka) | 70 229 | 75 899 | +8% |
Zámorské a rozvíjajúce sa trhy | 52 220 | 55,533 | +6% |
Svetové automobilky postupne zverejňujú výsledky svojho celosvetového predaja vozidiel za rok 2024. Pozrite sa, ako sa za predchádzajúci rok darilo vašej obľúbenej značke.
Seat
Spoločnosť SEAT S.A. zahŕňajúca značky Seat a Cupra dosiahla v roku 2024 nárast predaja o 7,5 %. Španielskej spoločnosť, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen, dokázala dodať zákazníkom celkovo 558 100 automobilov (2023: 519 200). Značka Cupra pokračuje v lámaní rekordov počtom 248 100 predaných automobilov v roku 2024, čo predstavuje nárast o 7,5 % oproti roku 2023 (230 700). Aj značka SEAT udržala pozitívny trend medziročným zvýšením predaja o 7,5 % na 310 000 automobilov (2023: 288 400). SEAT S.A. dodala zákazníkom 49 400 automobilov s pohonom plug-in hybrid a 48 000 čisto elektrických vozidiel (BEV), čo predstavuje medziročný nárast o 14,0 %, resp. 5,9 %.
„Automobilový priemysel musel v roku 2024 čeliť veľkým výzvam, ktoré predstavovali nestabilné ekonomické podmienky, intenzívny konkurenčný boj a neochota zákazníkov kupovať elektrické vozidlá. No dosiahnuté pozitívne výsledky predaja nás posmeľujú držať sa vytýčenej stratégie,“ povedal Wayne Griffiths, CEO značiek SEAT a CUPRA. „Nasledujúce mesiace otestujú naše odhodlanie ako bude postupovať proces transformácie. Sme plne oddaní elektrifikácii. No potrebujeme urgentné kroky od vlády a akcionárov na zabezpečenie elektrickej budúcnosti, pretože náš priemysel je v ohrození,“ dodal.
Dvojciferné nárasty predaja na kľúčových trhoch
Najväčším trhom pre SEAT S.A. bolo Nemecko s rekordným predajom 144 400 automobilov, čo predstavuje nárast o 11,9 % oproti roku 2023 (129 100). Pozíciu druhého najväčšieho trhu si udržalo Španielsko s počtom 87 100 predaných vozidiel, čo je o 10 % viac oproti predchádzajúcemu roku (79 200) a na treťom mieste sa umiestnila Veľká Británia s počtom 67 200 vozidiel odovzdaných zákazníkom, čo je o 16,3 % viac ako v roku 2023 (57 800).
Dvojciferný medziročný nárast predaja dosiahli aj ďalšie európske trhy ako Francúzsko (40 400; +22,1% | 2023: 33 100), pričom Poľsko (16 100; +12,5 % | 2023: 14 300) a Dánsko (11 200; +17,9 % | 2023: 9 500) dosiahli svoje najlepšie výsledky v histórii. Výrazný nárast až o 27,0 % dosiahlo Švédsko, kde sa predalo 8 000 vozidiel (2023: 6 300). V Rakúsku sa značky Seat a Cupra spolu umiestnili v top trojici automobilových značiek s počtom 19 800 vozidiel odovzdaných zákazníkom a trhovým podielom 7,8 %.
Globálnu pozíciu spoločnosti SEAT S.A. v roku 2024 posilnili aj pozitívne výsledky na trhoch mimo štátov EÚ. Medzi nimi si konsolidovalo svoju vedúcu pozíciu Mexiko s medziročným nárastom predaja o 22,6 % na historicky rekordnú úroveň 26 000 kusov (2022: 21 200), nasledované Tureckom s rekordným predajom (21 500; +3,4 %| 2023: 20 800) a Izraelom (10 000; +33,3 % | 2023: 7 500).
Príbeh úspechu značky Cupra pokračuje
V roku 2024 značka Cupra dosiahla ďalší historický míľnik, keď prekonala hranicu 800 000 automobilov dodaných zákazníkom od svojho vzniku v roku 2018. Za iba sedem rokov existencie značka uviedla na trh pôsobivý modelový program, zahŕňajúci sedem rozličných modelov, z ktorých tri sa stali finalistami európskej voľby auta roka (Car of the Year). V uplynulom roku si svoju pozíciu bestsellera značky udržal model Formentor s globálnym predajom 111 300 kusov a druhým najpopulárnejším modelom sa stal Born s elektrickým pohonom, z ktorého sa predalo 41 800 kusov.
Rozšírenie výroby
Príchodom dvoch nových modelov Cupra globálna výroba spoločnosti SEAT S.A. dosiahla v roku 2024 celkovo 583 218 vozidiel, čo je o 9,2 % viac ako v predchádzajúcom roku (534 257). V závode Martorell bolo v uplynulom roku vyrobených celkovo 481 020 automobilov – vrátane Audi A1 – čo je o 8,5 % viac ako v roku 2023 (443 443).
„Vzhľadom na prebiehajúcu výstavbu závodu na montáž batérií je rok 2025 prelomový pre projekt mestského elektrického automobilu, ktorý SEAT S.A. zastrešuje z poverenia koncernu Volkswagen. Ako súčasť tejto iniciatívy výrazne napredujeme s počiatočnou predsériovou výrobou modelu CUPRA Raval, ktorý bude uvedený v roku 2026,“ povedal Markus Haupt, člen predstavenstva SEAT S.A. pre výrobu a logistiku.
SEAT S.A. predpovedá kľúčový a náročný rok 2025. Spoločnosť bude plným tempom pokračovať v práci na svojej transformácii smerom k elektrifikácii pred spustením sériovej výroby nového mestského elektrického automobilu koncernu Volkswagen v závode Martorell, vrátane modelu Cupra Raval. Cupra bude pokračovať vo svojej globalizácii otvorením nových salónov City Garage vo Viedni a v Manchestri. Značka Seat je nastavená tak, aby si udržala svoju pozitívnu dynamiku a získala nové investície, keďže v roku 2025 oslavuje 75. výročie svojho založenia.
Predajné výsledky*
Spoločnosť | 2024 | 2023 | Rozdiel |
SEAT S.A. | 558 100 | 519 200 | +7,5 % |
SEAT | 310 000 | 288 400 | +7,5 % |
CUPRA | 248 100 | 230 700 | +7,5 % |
*zaokrúhlené údaje