Hyundai IONIQ 5 N a Porsche Macan majú nového konkurenta. Alpine odhaľuje výkonné štvordverové kupé s vyššou stavbou karosérie s označením A390.
Značka Alpine je historický známa výrobou ľahkých a obratných športiakov. Renault sa rozhodol pre jej oživenie a vytvoril jazdecky veľmi zaujímavé agilné športové kupé A110, ktoré skutočne dokáže konkurovať aj veľkým menám automobilového sveta, ako napríklad Porsche Cayman. Ide však viac-menej o jednoúčelové vozidlo, ktoré dokáže nadchnúť zopár nadšencov, ale Renault má s Alpine ambíciu predávať podstatne viac produktov. Portfólio sa tak rozširuje a rozširovať aj ďalej bude, hoci pôvodná myšlienka je od Alpine z minulého storočia viac ako vzdialená. Lenže je to viac ako pochopiteľné – čoraz viac zákazníkov vyhľadáva jazdecky talentované SUV a dvojmiestne kupé sú na ústupe. Aj preto prichádza vizuálne mimoriadne atraktívny model Alpine A390.
Tretí člen do partie
Alpine A390 je po kupé A110 a elektrickom hatchbacku A290, držiteľovi titulu európske auto roka, v poradí už tretím modelovým radom značky Alpine. Jej modely sa oficiálne na Slovensku zatiaľ nepredávajú. Môže sa to zmeniť v budúcnosti, keď portfólio značky bude tvoriť viac modelov. Dizajn sériového modelu očakávane vychádza z minuloročného konceptu predstaveného na autosalóne v Paríži. Výkonné vozidlá s vyššou stavbou karosérie sú v Európe populárne, preto A390 môže k Alpine pritiahnuť celkom novú klientelu. Treba mať však na pamäti, že podobne ako Porsche Macan alebo Hyundai IONIQ 5 N, Alpine A390 sa bude predávať výhradne s plne elektrickým pohonom.
Alpine A390 meria 4,6 m na dĺžku a 1,5 m na výšku, pričom poskytuje batožinový priestor s objemom 532 litrov. Má tak blízko napríklad ku Cupre Tavascan alebo Škode Enyaq RS, avšak top verzia poskytuje ďaleko vyšší výkon vďaka koncepcii s tromi elektromotormi. Táto koncepcia je navrhnutá na mieru pre Alpine, hoci podvozkovú platformu Ampr Medium zdieľa s Renault Scénic či Nissan Ariya. Vpredu sa nachádza jeden elektromotor a vzadu dva, takže Alpine A390 využíva pohon všetkých kolies s prednosťou prenosu krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Pre lepšie dynamické vlastnosti nechýba systém vektorovania krútiaceho momentu.
Interiér
V interiéri Alpine A390 nezaprie príbuznosť s Renaultom Scénic. Má podobnú vertikálne orientovanú obrazovku multimediálneho systému a aj niektoré ovládacie prvky prezrádzajú príslušnosť k Renaultu. Stredový tunel však odkazuje na spracovanie kupé A110. Zvuk simuluje prejav štvorvalcového benzínového motora z A110, Alpine A390 ale nevyužíva simuláciu prevodovky ako napríklad Hyundai.
Volant s rôznymi spínačmi a páčkami je inšpirovaný F1. Jasnomodré tlačidlo zobrazuje písmená RCH, čo znamená dobitie, takže prostredníctvom neho je možné nastavovať úroveň rekuperácie. Červené so skratkou OV doslovne znamená predbiehanie a na 10 sekúnd poskytuje zvýšený výkon, ktorý je práve možné využiť počas tohto dynamického manévru. A napokon tretie tlačidlo umožňuje nastavenie jazdného režimu. Alpine A390 je vybavené dokonca aj softvérom, ktorý je typický skôr pre skutočné okruhové vozidlá. Prostredníctvom podrobnej telemetrie a jej analýzy sa môže jazdec zlepšovať a jazdiť rýchlejšie kolá na uzavretom okruhu.
GT a GTS
Na trh prídu na dve verzie – GT s výkonom 400 koní (0-100 km/h za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť 200 km/h)) a GTS s výkonom 470 koní a 808 Nm, ktorá zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a dosiahne maximálku 220 km/h. Zrýchlením sa vyrovná modelu Alpine A110 R, hoci ten je tak o približne 1 tonu ľahší. Alpine A390 má základnú pohotovostnú hmotnosť na úrovni okolo 2,1 tony. To síce úplne nekorešponduje s pôvodnými hodnotami značky, ale už sme sa neraz na vlastnej koži presvedčili, že vďaka nízkemu ťažisku a vektorovaniu krútiaceho momentu dokážu aj takto ťažké vozidlá poskytovať pôsobivé dynamické vlastnosti. Oba varianty používajú batériu s kapacitou 89 kWh, ktorá v zmysle noriem WLTP vystačí na dojazd 520 až 550 km. Maximálny nabíjací výkon je 190 kW.
Alpine A390 používa špeciálne odpruženie s hydraulickými dorazmi, ktoré ponúka vynikajúci kompromis medzi komfortom a ovládateľnosťou. Medzi technickými voľbami, ktoré urobili vývojoví inžinieri spoločnosti Alpine, je veľmi krátky prevodový pomer riadenia umožňujúci minimálne uhly natočenia kolies, čo vedie k priamočiaremu pocitu z jazdy. Osobitná pozornosť sa venovala aj pocitu z brzdenia, aby sa zabezpečilo jednoduché dávkovanie brzdnej sily za všetkých jazdných podmienok. Automobil je vybavený 365 mm kotúčmi so 6-piestovými strmeňmi, čo je pre Alpine novinka.
Alpine A390 je do veľkej miery francúzskym autom. Navrhnutý a vyrobený je v Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé v historickej továrni spoločnosti Alpine. Jeho motory sa vyrábajú v závode Cléon, vysokovýkonné NMC batérie Verkor používajú články a moduly vyrobené v Dunkerque a montované v Douai. Vo výbave nechýbajú pneumatiky Michelin ani audiosystém Devialet. Na vybrané európske trhy príde na jeseň tohto roka.