Vytlačí elektrické Mini spaľovacie autá z miest? Pravdepodobne nie, ale po týždennom teste sa ukázal ako skvelá alternatíva vhodná na každodenné jazdy.
Ak sme si už pri Mini zvykli na jeho typické kompaktné tvary plné kriviek a oblín, v prípade modelu Aceman dostanete všetko, čo čakáte. Ale ak chcete aj klasické okrúhle svetlomety, budete sklamaní. Mini urobilo radikálnu zmenu a zmenilo ich tvar. Čo však nemusí byť na škodu, ak chce prilákať nových a mladých vodičov, ktorí sú zároveň naklonení elektromobilite. Vďaka svojmu individuálnemu dizajnu aj hranaté LED svetlomety zdôrazňujú osobité postavenie modelu Aceman v rodine modelov automobilky. Ich tvar je zachovaný v rámci kapoty s presnými líniami, ktoré vytvárajú prednú časť a jej typický charakter. Prvky denného svietenia LED svetlometov je možné prepnúť do troch rôznych režimov. Keď sa priblížite k vozidlu a odomkne sa, privíta vás efektnou svetelnou šou. S dĺžkou 4,07 metra, šírkou 1,75 metra a výškou 1,50 metra je Mini Aceman umiestnený medzi modelmi Cooper a Countryman.
Všetkému vládne okrúhly displej
Tak ako sme zvyknutí pri vozidlách Mini, športový dojem navodzuje volant s masívnym vencom a kokpitu Mini Aceman dominuje centrálny displej, na ktorom nájdete naozaj všetko. Keďže nie je hranatý, ale okrúhly, namiesto uhlopriečky má priemer až 240 mm. Po dlhej dobe sme nemuseli používať navigáciu prepojenú cez mobilný telefón, ale uprednostnili sme tú vstavanú. Tá poskytuje rozšírenú realitu a vodičovi poskytuje informácie o doprave naživo, vrátane uzavretých ciest a dopravných kolón. Jednotlivé jazdné režimy ponúkajú rôzne tematické podsvietenia podfarbené audio zážitkom.
On-board kamera
Mini Aceman má vstavanú kameru, resp. viac kamier, ktoré neustále monitorujú okolie auta. Viete si nastaviť aj dĺžku nahrávania a v prípade kolízie tak dostanete dôkazový materiál. Táto funkcia sa zíde v mnohých sporných situáciách. Okrem automatizovaného parkovania vie Aceman aj napríklad vycúvať alebo vyparkovať zo zle prístupného miesta, keďže si pamätá posledné metre ako ste sa na miesto dostali. Namiesto vás vie krásne vycúvať z úzkeho priestoru alebo dvora s prekážkami.
Hlavne do mesta
Mini Aceman ponúka dva typy batérie. My sme tentokrát jazdili s tou slabšou. Poskytuje kapacitu 38,5 kWh, čo prináša oficiálny dojazd 309 kilometrov v testovacom cykle WLTP. Realita je o niečo horšia, nám sa pri plnom nabití podarilo prejsť približne 250 kilometrov. Nabíjací výkon je síce len 75 kW, no pri malej batérii to stačí na pomerne krátke polhodinové nabíjanie. Výkon motora v prípade slabšej verzie je 184 koní. Ak chcete viac koní a väčšiu batériu, treba siahnuť po verzii SE.
Menej priestoru
V druhom rade čakajte menej miesta na nohy. Deti tu však nájdu svoje pohodlie. Ani priestor pre batožinu s objemom 300 litrov nepatrí k priemeru v triede, kočík bez vaničky sem však naložíte v pohode. Mini je však hlavne o emóciách a jazdných zážitkoch. Toto je presne typ auta pre mladý pár, alebo ako druhé auto do rodiny. Na dovolenky a dlhšie cesty použijete väčšie auto, Aceman však nebude mať problém voziť deti po meste, ktoré je jeho teritóriom.
Záver
Mini Aceman spĺňa takmer všetky predpoklady štýlového mestského elektromobilu. Pomôžu funkcie ako automatické vyparkovanie z tesného miesta alebo viete vymeniť kľúč od vozidla za smartfón. Kompaktné rozmery budú pri stiesnenom parkovaní výhodou, musíte však počítať s menším vnútorným priestorom. Tvrdšie nastavenie podvozka tiež nemusí byť pre každého, ale športové nastavenie patrí k automobilke, plus k tomu prispieva aj batéria pod podlahou. Aceman je jediný čisto elektrický model značky Mini, nejde o žiadny derivát spaľovacej verzie. S cenovkou nad 40 000 eur však nebude pre každého.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mini Aceman |
Motor | Elektrický |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 38,5 kWh |
Max. výkon | 135 kW/184 k |
Max. krútiaci moment | 290 Nm |
Dojazd | 250 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 079 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 754 mm |
Výška | 1 514 mm |
Rázvor náprav | 2 606 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 720 kg |
Objem batožinového priestoru | 300 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Rozmer pneumatík | 225/45 R28 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 17,2 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 19,5 kWh / 100 km |
Okresky: | 18,1 kWh / 100 km |
Dojazd | 250 km |
Maximálny nabíjací výkon | 75 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 40 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 30 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 34 750 eur |
Cena testovanej verzie | 43 293 eur |
