Domov PREMIUM+ Cestovanie S elektromobilom na dovolenku – overte si jednu vec

S elektromobilom na dovolenku – overte si jednu vec

Foto: startstop.sk, Michal Lukačovič

Cestovanie s elektromobilom je naďalej obalené do množstva obáv, špekulácií, ale aj pozitívnych reakcií a odporúčaní. My sme sa preto rozhodli, že našu letnú dovolenku absolvujeme s elektromobilom a zistíme, ktorý tábor má bližšie k pravde.

Pri tejto príležitosti sme mohli vyskúšať nové Mini Countryman SE All4. To najlepšie z ponuky elektrických Mini ponúka 66,5 kWh batériu, pohon všetkých štyroch kolies a výkon 230 kW (314 k). Pre nás bol kľúčový dojazd a výkon nabíjania. Výrobca udáva hodnotu na úrovni 400 kilometrov a maximálny nabíjací výkon 130 kW. Z Bratislavy sme teda vyrážali s 99 % a auto udávalo dojazd 378 km. Čakalo nás približne 430 kilometrov do Slovinska po okreskách a diaľniciach.

Výber hotela mal podmienku

Hneď v úvode treba priznať, že toto nebola naša prvá zahraničná cesta s elektromobilom. Diaľnice sú vo väčšine európskych krajín pokryté dostatočným počtom vysokovýkonných nabíjacích staníc, z čoho vyplývalo, že cesta tam a domov nebude problémom. Avšak lokalita pobytu svoje špecifiká priniesla. V regióne Triglavského národného parku sa nachádza minimum verejných nabíjacích bodov a žiadne ultra rýchle. Z tohto dôvodu sme hotel vyberali aj podľa možností nabíjania elektromobilu. Ako sa ukázalo, otvorili sme Pandorinu skrinku.

Zapracovanie Apple CarPlay nebolo najpodarenejšie. Foto: startstop.sk, Michal Lukačovič
Všetko vyrieši navigácia

Prvé nabíjanie prišlo po 260 prejdených kilometroch so spotrebou energie na úrovni 20,4 kWh. Nabíjali sme na vysokovýkonnej stanici rakúskeho poskytovateľa Smatrics, ale vďaka zahraničnému roamingu od ZSE sme s tým nemali najmenší problém. Toto nabíjanie nás stálo 25 € a spojili sme ho s obedom. V prípade Countrymanu musíme vyvrátiť reči o dlhom plánovaní cesty a domácej príprave. Celý čas nás viedla vstavaná navigácia, ktorá priebežne upravovala zastávky nielen podľa stavu nabitia akumulátora, ale taktiež podľa obsadenosti staníc.

Mini Countryman
V zahraničí sa oplatí nabíjať iba na ultra-rýchlych nabíjačkách. Foto: startstop.sk, Michal Lukačovič

Tým pádom sa nám nikdy počas celej cesty nestalo, že by sme na nabíjanie museli čakať. Pochváliť treba celkovo nový infotainment, ktorý má jednoznačne najkrajšie užívateľské rozhranie na trhu. Má to však aj svoje úskalie a to síce, že celkom odpútava pozornosť. Taktiež pre špecifický okrúhly tvar displeju je zobrazenie zrkadlenia smartfónu celkom nešťastné.

Niekoľko horských cestičiek na ceste k hotelu ukázalo, že ani toto Mini-Maxi nie je žiadny mastodont a naďalej ponúka skvelý podvozok a pocit z riadenia. Extra záťah s trakciou dvoch elektromotorov iba pridal na zábave. Úsmev nám však mierne zamrzol po príchode na hotel. Countryman prešiel 436 kilometrov bez problémov na jedno nabitie s časom 5 hodín a 10 minút. Výsledná spotreba bola 19,8 kWh a v batérii zostávala energia na dojazd 40 kilometrov.

Nepríjemné prekvapenie na hoteli

A tu sa dostávame k hotelovému problému. Nabíjačka pre elektromobily totiž nemá na rezervačnej appke presnú definíciu a tak nám bola predstavená – 230V zásuvka. Tým pádom sme boli po dobu celého výletu odkázaní na verejné nabíjanie. To nie je problém pri DC a HPC nabíjaní, ktoré stojí 25 € na hodinu. Za ten čas komfortne dobijete auto takmer na 100 %. Zahraničné nabíjanie je však veľmi nevýhodné pri AC nabíjaní. Tu je cena na hodinu 9 €, čiže už po troch hodinách je cena vyššia. Častokrát sme nabíjali výkonom iba 11 kW, čo nás pri vybitej batérii dostalo ledva na 50 %.

Mini Countryman
Foto: startstop.sk, Michal Lukačovič
Rekuperácia pomáha zvýšiť dojazd a šetriť peniaze

Countryman SE ALL4 pritom zvláda až 22 kW nabíjanie, ale jednoducho infraštruktúra na to nestačila. Tu sme už teda museli zapojiť trochu plánovania a parkovať nie podľa blízkosti k atrakcii, ale k nabíjačkám. Malo to však aj svoju výhodu – vždy sme mali voľné miesto. Raz nás dokonca pustili aj na uzatvorené parkovisko. V turistickej sezóne to bolo na nezaplatenie. Ďalším pomocníkom bola skvelo zvládnutá rekuperácia v Mini. Mohli sme sa spoľahnúť buď na adaptívnu, alebo na režim B, ktorý ponúka skutočné jednopedálové jazdenie. Auto s ním zastaví a v kopcovitom teréne sme boli schopní zrekuperovať aj 20 kWh za jeden deň jazdenia.

Mini Countryman
Strhujúca krajina Slovinska pomohla aj s rekuperovaním. Foto: startstop.sk, Michal Lukačovič
Najväčší adrenalín dovolenky

Najnepríjemnejší zážitok výletu prišiel v malebnom talianskom mestečku Terst. Kto tam už bol, asi tuší, kam smerujeme. Miestami hororový zážitok zo šoférovania v historických uličkách doplnil mierne optimistický odhad, keďže sme pri odjazde zo Slovinska mali iba 25 %. Kvôli rýchlosti nabíjania sme si museli urobiť zachádzku k rýchlejšej nabíjačke a tam sme sa doplazili tempom 80 km/h a so 4 %. Zapotili sme sa? Áno. Aj škodoradostné úsmevy od vodičov spaľovákov sa kde tu našli, ale spolu s (ne)nabíjaním na hoteli bolo toto jediné negatívum celej cesty.

Mini Countryman
Foto: startstop.sk, Michal Lukačovič
Elektrický Countryman je lepší ako JCW?

Na konci cesty sme nadobudli presvedčenie, že práve toto je vrchol celej ponuky radu Countryman. Nové JCW totiž nemá taký ostrý zvuk ako v minulosti a po jazdnej a dynamickej stránke SE ALL4 nechýba nič. Taktiež sme častokrát ocenili ticho v kabíne a bezplatné parkovanie v centre veľkých miest. Nehovoriac o niektorých parkovacích manévroch v prírode, kedy sa zvýšená svetlá výška oplatila. Po praktickej stránke zamrzela absencia predného kufra, ktorý sa v prípade cestovania hodí. Kábel pre verejné nabíjačky sme totiž zakaždým museli dolovať z dvojitého dna, na ktorom ležali kufre.

Pri čakaní na nabíjačke alebo na autovlak sme využili online hernú konzolu. Foto: startstop.sk, Michal Lukačovič

Hravosť Mini robila radosť nielen počas jazdy, ale aj pri státí. Ak sme totiž nabíjanie nespojili s ničím iným, infotainment nám ponúkol knižnicu online hier a z auta sa stala pojazdná herná konzola. Pravdaže, nie je to hlavná funkcia auta ani sen každého vodiča, ale keď už raz musíte zastaviť a čakať (nie len kvôli nabíjaniu), je to super zabijak času.

Koľko nás to stálo a aké sú finálne dojmy?

V neposlednom rade sa ale musíme na tento výlet pozrieť cez čísla. A v nich je cítiť, že hotelové nabíjanie chýbalo. Za HPC nabíjanie Mini Countryman sme totiž dali spolu 100 €. Polovicu z toho mohlo ušetriť, ak by sme vyrážali z hotela nabití na 100 %. A to isté platí o AC nabíjaní, ktoré spolu stálo 54 €. Ak by mal hotel skutočne wallbox, ani jeden deň pobytu sme neprejazdili viac ako 300 kilometrov. Tým pádom by sme nabíjali za ceny roamingu iba počas cesty tam a späť na Slovensko. Tento výlet, počas ktorého sme prejazdili 1 550 kilometrov, by nás stál o 100 € menej.

Mini Countryman
Všimnite si hodnotu zrekuperovanej energie. Nabili sme viac ako jednu celú “nádrž”. Foto: startstop.sk, Michal Lukačovič

Dovolenka s elektromobilom tak ani náhodou nie je žiadne peklo. Svedčí o tom zoznam volaní odťahovky, ktorý ostal na čísle 0. Pravdaže, naftový motor sa len tak prekonať nedá a tento článok ani nemal byť orientovaný na bombastickú „smrť spaľovacích motorov“. Dokazuje však, že časy, kedy elektrické autá išli vo veternom závetrí za kamiónom a 500 kilometrové cesty prešli za 10 hodín, sú dávno preč.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa startstop.sk – Stop Magazín (@startstopsk)

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2.6 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokZ Lincolnu Navigator je globálne superluxusné SUV
Nasledujúci článokTelefonovanie počas šoférovania na hlasný odposluch, je to dovolené?