Postaviť elektrický hothatch je skutočnou výzvou. Musíte skombinovať športový podvozok s každodennou použiteľnosťou, zvoliť adekvátnu veľkosť batérie, aby vám príliš nenarástla hmotnosť a vtiahnuť vodiča do deja natoľko, že bude tak pohltený jazdným zážitkom, že aj zabudne, že pod kapotou nepracuje spaľovací motor. To všetko treba vytvoriť s dojazdom, ktorý bude použiteľný nielen do práce a na koníčky, ale aj víkendové výlety za obľúbenými okreskami.
Model Junior je v súčasnosti hnacou silou rastu značky Alfa Romeo. Tá rástla v prvom polroku tohto roka medziročne globálne o 20 % a v Európe o 33 %. Od uvedenia modelu Junior na trh získala Alfa Romeo už viac ako 45 000 objednávok. Predáva sa v 38 krajinách, pričom najväčší záujem je o základnú spaľovaciu verziu Ibrida. Junior s elektrickým pohonom volí 17 % zákazníkov. Tí majú na výber z verzií Elettrica s výkonom 156 koní alebo Veloce s výkonom 280 koní. Práve verziu Veloce sme dostali na test tentokrát a ide v podstate o prvý skutočný plne elektrický hothatch predávaný na slovenskom trhu, pretože Alpine A290 sa u nás oficiálne nepredáva a Hyundai IONIQ 5 N či MG4 Xpower disponujú pohonom všetkých kolies.
Alfa Romeo Junior Veloce je predokolka používajúca univerzálny pohon koncernu Stellantis určený pre top špecifikácie jednotlivých modelov. S týmto pohonom už čoskoro na Slovensku uvidíme modely ako napríklad Peugeot 208 GTi, Opel Mokka GTE či Abarth 600e.
Spomenie si naň niekto o 30 rokov?
Alfa Romeo je automobilkou so slávnou históriou športových a pretekárskych áut, takže je úplne prirodzené, že aj jej najmenší a najlacnejší model je dostupný vo výkonnom prevedení Veloce. V modernej histórii postavila Alfa Romeo množstvo senzačných športových áut, na čele ktorých nepochybne stojí 8C Competizione, ale mňa osobne vždy fascinovali malé, agilné a skvelo ovládateľné automobily, ktoré nepotrebovali stovky koní výkonu, aby dokázali vodiča za volantom priviesť do eufórie. Aj preto som fanúšikom šedej eminencie novodobej histórie značky v podobe modelu 4C.
Junior Veloce znamená ďalší krok do neznáma, kde je potrebné sa vyrovnať aj s určitým skepticizmom petrolheadov. Môže výkonný hatchback s pohonom predných kolies priniesť radosť z jazdy aj s elektrickým pohonom? Je relatívne malá batéria kompatibilná s výletmi po zabudnutých okreskách. Toto boli otázky, ktoré som si kládol na začiatku testu a na ktoré som dostal odpoveď až po prejazdení vyše tisícky kilometrov.
Alfa Romeo je známa tvorbou vizuálne atraktívnych áut a hoci mierne zdvihnutá karoséria Junior v štýle crossoverov nikdy neponúkne taký základ na vytvorenie sexi kriviek ako dvojdverové kupé, príťažlivosť Junioru nemôžem uprieť. Vzhľadom na početnú konkurenciu v tomto segmente, v ktorom prakticky každá automobilka má svoje zastúpenie, má Junior svoju vlastnú osobnosť, ktorá je v prípade verzie Veloce zvýraznená nádhernými 20-palcovými diskami kolies s obnaženými brzdami, čierne lakovanou strechou a decentným zadným spojlerom v štýle ducktail s integrovanými brzdovými svetlami.
Hardvér na jednotku
Sklamanie neprichádza ani po otvorení dverí a usadnutí za kormidlo. Volant potiahnutý kombináciou kože a Alcantary s optimálnym priemerom a hrúbkou venca, špičkové škrupinové sedadlá Sabelt s integrovanou opierkou hlavy čalúnené Alcantarou a otvormi pre prípadnú inštaláciou 5-bodových bezpečnostných pásov a hliníkové pedále sú veľmi dobrým základom na to, aby ste sa na sedadle vodiča cítili nielen výnimočne, ale aj s dostatočnou mierou istoty pri vodení auta po zakrútených cestách. Odhliadnuc od niektorých ergonomických nedostatkov (centrálny displej je príliš blízko k vodičovi, takže pravou rukou si prakticky zakrývate polovicu displeja) a ovládačov z koncernových políc, je kabína skvelým priestorom pre trávenie času na okreskách aj v meste. Junior Veloce používa v kabíne koncernové diely, nájdete tu teda volič prevodovky či multimediálny displej spoločný s inými modelmi koncernu Stellantis. Originálne sú však vetracie otvory s podsvietením.
Krútiaci moment sa na predné kolesá prenáša plynulo. To som ocenil pri akcelerácii z miesta, pretože takto je zrýchľovanie plynulejšie, viac sa podobá benzínovému autu a auto nemá problém s trakciou či prílišným opotrebovaním predných pneumatík. Riadenie poskytuje mimoriadne presnú spätnú väzbu od asfaltu a čitateľne informuje vodiča o úrovni trakcie predných kolies. Prevod riadenia je priamy, Veloce nadšene mení smer a v kombinácii s lepivými gumami Michelin sa auto dá až priam s chirurgickou presnosťou nasmerovať do zákruty aj v tých najtechnickejších úsekoch.
Hoci množstvo elektromobilov volí koncepciu pohonu zadných kolies, Junior Veloce (spoločne s ostatnými koncernovými súrodencami) zostáva verný odkazu Golfu GTI. Aby však konštruktéri vylepšili ovládateľnosť, namontovali na prednú nápravu mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Ide o štandardnú výbavu, za ktorú nie je potrebné doplácať.
Zábava v dynamickom režime
Pre maximalizovanie jazdného zážitku je potrebné zvoliť dynamický režim. Ten jednak odomkne maximálku 200 km/h (v štandardom režime zasiahne obmedzovač pri 180 km/h), no hlavne je auto podstatne ostrejšie na plyne, čo umožňuje využiť všetky výhody samosvorného diferenciálu a práve v rýchlych a tiahlych zákrutách zvládnuť nedotáčavosť. Vozidlo má štandardne obuté pneumatiky Michelin Pilot Sport EV, teda zmes vyvinutú špeciálne pre plne elektrické vozidlá s vysokým výkonom.
Keď vezmeme do úvahy, že vodič sedí v takmer pretekárskych sedadlách, k dispozícii má talentovaný podvozok, precízne naladené riadenie a jedny z najmodernejších pneumatík pre výkonné automobily, je veľkým sklamaním, že manažment Alfa Romeo si nedokázal presadiť kompletné deaktivovanie stabilizačného systému. Práve to, že napriek vynikajúco postavenému autu tu nad vodičom neustále bdie elektronická ruka, je malou pehou na kráse inak veľmi dobre postaveného hothatchu.
Dynamický režim má na jazdu ešte jeden zásadný vplyv. Deaktivuje rekuperačné brzdenie, takže brzdový pedál nemá nepravidelný chod, hoci je poriadne tuhý. Nepamätám si, že by v niektorom inom hothatchi bolo potrebné takou silou tlačiť na brzdový pedál ako práve v Alfe Romeo.
Elektromobil, ale nie tichý
Čo sa týka zvukov, Alfa Romeo Junior Veloce je mimoriadne zaujímavým autom. Nie je totiž typicky tiché, ako zvyknú elektrické vozidlá bývať. Nemá ani žiadny generátor zvukov ako napríklad Abarth 600e, ale vodiča počas jazdy na diaľnici i pri rýchlej jazdy na okreskách jednak sprevádza aerodynamický hluk a jednak zvuky produkované elektropohonom. Tie sú síce jemné, ale úplne to stačí na to, aby sa k vašim ušiam dostali zvukové vnemy, ktoré zodpovedajú otáčkam kolies a vy sa za volantom Veloce necítili ako za joystickom od Playstationu.
Veloce má oproti civilnej elektrickej verzii o 2,5 cm nižšiu svetlú výšku, širšie pneumatiky a, pochopiteľne, inak nastavené tlmiče, čo mu dovoľuje prechádzať zákrutami s oveľa vyššou razanciou, no čiastočne na úkor komfortu v mestskej premávke. Predpokladáme však, že cieľová skupina zákazníkov s týmito charakterovými črtami vozidla bude oboznámená. Pohon len prednej nápravy a použitie štandarde veľkej batérie má vo výsledku ten efekt, že Alfa Romeo je na rozdiel od MG4 alebo Cupry Born VZ o takmer 300 kg ľahšia. Aj vďaka tomu pôsobí Alfa ako veľmi dobre ovládateľný hothatch a nie ako premotorovaný crossover.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE
Ako majiteľa 13-ročného benzínového hothatchu ma veľmi zaujímalo, ako si bude Junior Veloce počínať na celodennom jazdeckom výlete po okreskách s minimálnou hustotou premávky. Preto som si jeden celý deň za volantom Veloce doprial.
Deň začínam neskorými raňajkami v Lidli, počas ktorých nechávam Junior na DC nabíjačke. Z 52 na 83 % sa batéria nabije za rovných 20 minút s priemerným nabíjacím výkonom 50 kW. Junior Veloce používa batériu s kapacitou 54 kWh, ktorú je možné nabíjať maximálnym výkonom 100 kW. Verím, že hodnota 83 % je dostatočná na to, aby som sa z Bratislavy svižným tempom dostal po D1 a R1 na Tanker Čaradice, kde si plánujem urobiť obedovú prestávku.
Junior Veloce je prvým modelom, v ktorom sa môžem zoznámiť s koncernovým elektromotorom naladeným na výkon 280 koní. Palubný počítač po odbočení z diaľnice D1 na rýchlostnú cestu R1 ukazuje priemernú spotrebu energie 19,3 kWh a zostatok kapacity batérie je 69 %. Kompaktné elektromobily koncernu Stellantis používajú elektromotor s výkonom 156 koní. Po predchádzajúcich skúsenostiach môžem konštatovať, že v prípade modelu Peugeot e-308 SW by spotreba na ceste z Bratislavy po Trnavu bola určite nižšia ako 16 kWh, Junior je však predsa len crossoverom o niečo vyššou svetlou výškou aj celkovou stavbou karosérie. Na R1 zrýchľujem na tempo 130 km/h a pred Zlatými Moravcami aj na ešte vyššiu rýchlosť. Na Tanker Čaradice prichádzam s priemernou spotrebou 23,5 kWh/100 km a stavom nabitia batérie na úrovni 26 %. Vozidlo pripájam na rýchlonabíjaciu stanicu od ZSE a idem na obedové menu.
Nižší nabíjací výkon kompenzuje plochá krivka
Po 22 minútach som najedený a Junior je nabitý na 79 %. Priemerný nabíjací výkon dosiahol hodnotu až 77 kW, čo je veľmi slušné číslo. Pokračujem cez obec Pukanec do Štiavnických vrchov a po prázdnych okreskách, často bez stredovej čiary, smerujem do Banskej Štiavnice. Pod kopcom pred Štiavnicou sa ešte zvrtnem späť, pretože trojprúdovka smerom na Štiavnické bane láka na vyskúšanie dynamického potenciálu podvozka. Keďže v Štiavnici sa žiadna DC nabíjacia stanica nenachádza, pokračujem dynamickým tempom do Žiaru nad Hronom. Z Čaradíc som prešiel ďalších 86 kilometrov, spotreba sa mi zvýšila na 24,7 kWh a auto pripájam na nabíjačku pri Kauflande pri 33 %. Kým sa pomotám v obchode a zjem si nanuk, batéria je za necelých 23 minút nabitá na 79 %. Priemerný nabíjací výkon je tento raz o čosi nižší (65 kW), ale to je spôsobené zrejme tým, že na nabíjačke sa nabíjal ďalší elektromobil.
Zo Žiaru nad Hronom sa vydávam po diaľnici do Žarnovice a odtiaľ po okreskách cez Veľké pole na horský priechod Skýcov smerom na Bošany a Nitru. V Nitre mám ešte jednu polhodinovú zastávku na nabíjanie, keď sa batéria nabije z 19 na 78 % s priemerným nabíjacím výkonom 67 kW a mierim plný pozitívnych dojmov a pocitov do Bratislavy. Pri rýchlejšom tempe spotreba energie atakuje hranicu 25 kWh/100, čo v preklade znamená reálny dojazd necelých 200 km, ale po vyše 150 km v rýchlom tempe krátka zastávka na vydýchnutie a nabíjanie padne vhod. Rozhodnutie ponechať verzii Veloce akumulátor s kapacitou 54 kWh hodnotím napokon ako dobré rozhodnutie, pretože oproti civilnej verzii je hmotnostný nárast zanedbateľných 15 kg a výkonný elektromobil s hmotnosťou mierne nad 1,5 tony je v dnešnej dobe vzácny. Samozrejme, v mestskej premávke a pri pokojnejšom tempe vozidlo prejde aj 250 až 300 km na jedno nabitie a to už je dostatočné pre potreby väčšiny vodičov.
Cena a výbava
Alfa Romeo Junior Elettrica s výkonom 156 koní stojí v základe 35 990 €. Verzia Veloce je drahšia o 9-tisíc eur. Súčasťou verzie Veloce sú štandardne 20-palcové kolesá, dvojfarebný lak s čiernou strechou, vyhrievanie čelného skla, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s vyhrievaním a masážou, hliníkové pedále, adaptívny tempomat a mnohé ďalšie, ale vy pravdepodobne zvolíte paket Sport za 2 600 € so sedadlami Sabelt Corsa, čalúnením Alcantara na prístrojovej doske, stredovom tuneli, paneloch dverí a volante. Za úvahu takisto stojí paket Techno s Matrix LED svetlometmi, tempomatom s aktívnym udržiavaním v strede jazdného pruhu, parkovacou kamerou či bezdrôtovou nabíjačkou na smartfón za príplatok 2 600 €.
Keďže v prípade modelu Junior Veloce sa už dostávame k sume 50-tisíc eur, je pochopiteľné, že typický zákazník tejto triedy, ktorý bol zvyknutý kupovať benzínové hatchbacky za sumu okolo 30 až 35-tisíc eur, sa bude obzerať skôr po mierne jazdených kúskoch. Oveľa podstatnejšie však je, že hothatche prežijú aj elektrickú éru a v prípade Alfy Romeo ide o jeden z najlepšie ovládateľných kúskov bez ohľadu na druh pohonu. Bravó Alfa, ale takéto náčinie chceme mať plne pod vlastnou kontrolou, chceme plne vypínateľné elektronické stabilizačné systémy.