Cenovo dostupných áut je na trhu ako šafranu. Túto dieru by však chcelo aspoň čiastočne vyplniť nové Yugo. Juhoslovanská ikona totiž plánuje comeback.
Yugo je vozidlo, ktoré mladším čitateľom pravdepodobne nie je vôbec známe. Debutovalo totiž pred takmer 45 rokmi a skoro 20 rokov už nie je v predaji. Išlo však o pomerne úspešný projekt juhoslovanského ľudového vozidla pod taktovkou podniku Zastava. Yugo nevynikalo dizajnom či technikou, ale cenou. Tá totiž v tom čase predstavovala len 3 990 dolárov za základnú verziu GV a na domácom trhu sa okamžite stalo veľkým hitom.

Socialistická ikona sa uchytila aj v USA
Vďaka tomu sa ľudové vozidlo rozhodli exportovať aj do iných krajín a veľký úspech zožalo napríklad v Spojených štátoch, kde sa stalo najlacnejším autom na trhu. Šialenstvo okolo juhoslovanského Yuga bolo také veľké, že spočiatku predávali „za veľkou mlákou“ až tisíc vozidiel denne. Nedisponovalo však zrovna príkladnou kvalitou či spoľahlivosťou, a tak jeho popularita postupne klesala.

Zastava aj následkom rozpadu Juhoslávie zanikla v roku 2008 a s ňou skončila aj produkcia automobilov Yugo. Zdá sa však, že vozidlo zažije veľký návrat. Prvé skice nového modelu obleteli pred pár dňami svet. Tento rok má byť navyše odhalený zmenšený model a na výstave Expo 2027 v Belehrade by sme mali vidieť plnohodnotný prototyp.
Retro-futuristický dizajn
Ako informuje portál Jazdíme, za znovuzrodením tohto projektu stojí Aleksandar Bjelić, ktorý je známy v nemeckom automobilovom a dodávateľskom priemysle. Na meno Yugo či pôvodné logo si zabezpečil ochrannú známku na medzinárodnej úrovni. Sily pritom spája so srbským dizajnérom Darkom Marčetom, s ktorým v srbskej štátnej televízii predstavili daný projekt.

Ako vidieť z prvých ilustrácií, dizajn novinky sa inšpiruje pôvodným vozidlom a predstavuje akýsi retro-futuristický štýl. Stále by však malo ísť o ľudový automobil, ktorý si bude môcť dovoliť prakticky každý. Technickým základom nového Yuga bude už zavedená platforma od partnera, ktorého Bjelić zatiaľ nechce zverejniť.
Vozidlo bude spĺňať všetky emisné a bezpečnostné predpisy, a to napriek absencii elektrifikácie. Je to tak, nové Yugo bude poháňať len benzínový motor. Nie je však vylúčené, že časom príde aj elektrická verzia, všetko však bude záležať od dopytu. Otázne nateraz tiež ostáva, či bude mať projekt dostatok financií a či to dotiahne do sériovej výroby.