Domov SPRÁVY News Sú čínske elektromobily bezpečné? Európske nárazové skúšky im nastavili zrkadlo

Sú čínske elektromobily bezpečné? Európske nárazové skúšky im nastavili zrkadlo

crash test Voyah Courage
Foto: Voyah a Euro NCAP, koláž startstop.sk

Dongfeng, Voyah, BYD, Xpeng alebo Leapmotor. Na Slovensku sa predáva alebo o niekoľko mesiacov začnú predávať čínske elektromobily, ktoré sú zaujímavé svojimi parametrami a atraktívnou cenou, ale mnohí majú obavy o úroveň bezpečnosti, ktorú tieto vozidlá poskytujú. Sú oprávnené? Ako na tom stoja čínske elektromobily v porovnaní s elektromobilmi európskych automobiliek?

Každým mesiacom sa čínskych vozidiel vrátane tých plne elektrických predáva čoraz viac. Apríl 2025 bol prvým mesiacom, kedy počet čínskych elektromobilov v európskych registráciách nových vozidiel po prvý raz prekonal predaj značky Tesla, ktorá má v Európe vybudované predsa len dlhšiu históriu, hoci jej imidž je v posledných mesiacoch poškvrnený politickými výstupmi Elona Muska. Elektromobily z Číny si tak s lákavou cenovkou, atraktívnym dizajnom a často veľmi slušnou výbavou nachádzajú cestu k čoraz väčšiemu počtu zákazníkov. Je veľmi pravdepodobné, že tento trend postupne zasiahne aj slovenský trh s novými vozidlami. Je preto správne sa pýtať: sú čínske elektromobily naozaj rovnako bezpečné ako tie európske? Alebo je nižšia cena vykúpená kompromisom v ochrane posádky?

Voyah Courage
Foto: Voyah

Nebezpečné vozidlá sa už nepredávajú

V prvom rade treba poznamenať, že všetky automobily, ktoré sa dostanú na trh v Európe a teda aj k nám na Slovensko, bez ohľadu na to, aký je ich pôvod, musia spĺňať prísne bezpečnostné normy. Na overenie skutočnej bezpečnosti vozidiel vykonáva európska nezávislá organizácia Euro NCAP štandardizované crash testy, ktorých kritériá sú čoraz prísnejšie. Okrem aktívnej a pasívnej bezpečnosti vozidiel je potrebné si uvedomiť aj rýchlosť, s akou sa pohybujeme po cestách. “Človek v prípade nárazu do pevnej prekážky je schopný prežiť v rýchlosti do 64 km/h. Potom dramaticky rastie riziko poranení vnútorných orgánov, ktoré osoba utrpí vplyvom preťaženia pri náraze do pevnej prekážky a následnom prudkom spomalení,” hovorí Boris Chlebec, šéfinštruktor Centra bezpečnej jazdy na okruhu Slovakiaring.

Z pohľadu legislatívy tak musí každé vozidlo predávané na slovenskom trhu spĺňať homologačné a bezpečnostné normy Európskej únie, čo znamená, že ani čínsky elektromobil by nemal byť objektívne „nebezpečný“. Rozdiel je skôr v tom, ako ďaleko idú jednotliví výrobcovia nad rámec povinností a koľko investujú do vývoja a testovania.

Voyah Courage: nadpriemerná ochrana posádky

Pri našom zameraní na bezpečnosť čínskych elektromobilov, ktoré sú aktuálne dostupné na slovenskom trhu, začneme modelom Voyah Courage, ktorý skúškami Euro NCAP prešiel len nedávno. Európska organizácia v jeho prípade skonštatovala, že priestor pre cestujúcich vo vozidle zostal pri čelnom nárazovom teste stabilný. V teste bočného nárazu do bariéry bola ochrana všetkých kritických oblastí tela dobrá. Avšak pri náročnejšom teste bočného nárazu na stĺp bola ochrana hrudníka na základe údajov z figurín (kompresia rebier) hodnotená ako slabá. Kontrola výkyvu (t. j. do akej miery je telo vrhnuté na opačnú stranu vozidla pri náraze z druhej strany) bola vyhodnotená ako postačujúca. Voyah Courage má protiopatrenia na zmiernenie zranení medzi cestujúcimi pri takýchto nárazoch.

Foto: Euro NCAP

Airbag fungoval dobre, pričom údaje z figurín naznačovali dobrú ochranu vodiča aj spolujazdca. Testy predných sedadiel a opierok hlavy preukázali dobrú ochranu proti poraneniam krčnej chrbtice pri náraze zozadu. Geometrická analýza zadných sedadiel taktiež naznačila dobrú ochranu proti takýmto zraneniam. Vozidlo je vybavené pokročilým systémom eCall, ktorý v prípade nehody kontaktuje záchranné zložky, a systémom na zabránenie sekundárnym nárazom po kolízii. Značka Voyah tiež preukázala, že dvere a okná vozidla by bolo možné otvoriť, aby sa cestujúci mohli v prípade ponorenia vozidla do vody dostať von.

Foto: Euro NCAP

5 hviezdičiek aj pre BYD, Leapmotor a Xpeng

Podobné hodnotenie dosiahol aj model BYD Sealion 7. Dokonca v teste bočného nárazu do bariéry aj v náročnejšom teste nárazu na stĺp bola ochrana všetkých kritických častí tela dobrá a vozidlo získalo v tejto časti hodnotenia maximálny počet bodov.

Foto: Euro NCAP

O niekoľko mesiacov bude možné na Slovensku kúpiť aj elektromobil Leapmotor C10. Takisto ide o vozidlo, ktoré v teste Euro NCAP získalo najvyššie hodnotenie 5 hviezdičiek. Napriek tomu, že v teste s pevnou bariérou po celej šírke vozidla bola ochrana hrudníka vodiča hodnotená ako hraničná, avšak ochrana všetkých ostatných kritických oblastí tela bola u vodiča aj zadného pasažiera dobrá alebo postačujúca.

Foto: Euro NCAP

Výkon ohodnotený 5 hviezdičkami dosiahol aj elektromobil Xpeng G6, ktorý bude takisto už tento rok dostupný aj na slovenskom trhu. V prípade nárazového testu s pevnou bariérou po celej šírke vozidla bola ochrana všetkých kritických oblastí tela vodiča dobrá alebo postačujúca, avšak ochrana hrudníka zadného pasažiera bola na základe údajov o kompresii z figuríny hodnotená ako slabá. Treba však poznamenať, že podobné výsledky ochrany zadného pasažiera vykazujú aj iné testované vozidlá.

Testy organizácie Euro NCAP poskytujú objektívny a štandardizovaný prehľad o komplexnej bezpečnosti vozidiel a ich pasívnych i aktívnych bezpečnostných prvkoch, pričom sa javí, že čínske elektromobily v ničom nezaostávajú za elektromobilmi etablovaných európskych automobiliek. Je tak možné konštatovať, že výberom čínskeho vozidla v oblasti bezpečnosti neurobíte žiadne kompromisy.

Porovnanie výsledkov testov Euro NCAP vybraných čínskych elektromobilov s vybranými európskymi konkurentmi
Model Hodnotenie Ochrana dospelých Ochrana detí Ochrana chodcov Asistenčné systémy
Voyah Courage 5***** 90 % 88 % 76 % 87 %
BYD Sealion 7 5***** 87 % 93 % 76 % 79 %
Leapmotor C10 5***** 89 % 85 % 77 % 76 %
Xpeng G6 5***** 88 % 85 % 81 % 75 %
Cupra Tavascan 5***** 89 % 86 % 80 % 79 %
Opel Grandland 4**** 82 % 85 % 79 % 62 %
Renault Scénic 5***** 88 % 89 % 77 % 85 %
Porsche Macan 5***** 90 % 90 % 83 % 78 %
Mercedes E 5***** 92 % 90 % 84 % 87 %

Na záver sme do porovnania pridali aj najlepšie hodnotené vozidlo za rok 2024 – Mercedes-Benz Triedy E. Mimochodom, ocenenie za najbezpečnejšie čisto elektrické auto roku 2024 získal od Euro NCAP čínsky elektromobil Zeekr X (ochrana dospelých 91 %, ochrana detí 90 %ochrana chodcov 84 %, asistenčné systémy 83 %), ten sa však zatiaľ na Slovensku oficiálne ešte nepredáva.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJEuro NCAP
Predchádzajúci článokŠkoda Auto Slovensko má nového riaditeľa
Nasledujúci článokNová dopravná značka zneisťuje vodičov: Pokuta 55 eur za hlúpy prehrešok
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.