Domov TESTY Nové vozidlá Sú elektromobily s malou batériou na dlhých cestách nepoužiteľné? Cesta do Poľska...

Sú elektromobily s malou batériou na dlhých cestách nepoužiteľné? Cesta do Poľska odhalila pravdu

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na elektromobile Opel Mokka sme najazdili 1300 kilometrov naprieč Slovenskom, Českom a Poľskom, aby sme otestovali jeho limity v praxi. 

Pre Opel Mokka Electric to bol skutočný krst ohňom. Žiadne posúvanie sa mestom, ale diaľnice, okresky, kolóny aj nočné presuny. Počas štyroch dní sme sledovali, ako si Mokka poradí v každodennom nasadení, akú má skutočnú spotrebu a ako funguje nabíjacia infraštruktúra v praxi.

Exteriér

Opel Mokka Electric nadväzuje na decentný dizajn novej generácie – pôsobí moderne, no bez výstredností. Predná maska „Vizor“ vytvára jeden celistvý prvok svetlometov a loga, čo prispieva ku konzistentnému vzhľadu. Kontrastné čierne doplnky a ostro rezané línie karosérie podčiarkujú sebavedomý profil bez prehnaného efektu. Rozmery (dĺžka 4 151 mm, šírka 1 790 mm, výška 1 534 mm) ju predurčujú skôr k mestským prevádzkam, no zároveň sa nestratí ani pri diaľničných presunoch. Facelift priniesol viac „čiernej elegancie“, ostrejšie línie svetiel, nový nárazník a optimalizáciu aerodynamiky.

Opel Mokka Electric
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

LED svetlomety, v kombinácii s IntelliLux Matrix technológiou, poskytujú dobrú svetelnú stopu a definovaný svetelný podpis počas dňa i v noci. Predný nárazník a centrálny prelis prednej kapoty pridávajú Mokke optickú robustnosť, ktorá pôsobí disciplinovane. Kolesá ladia s celkovým dizajnom a prirodzene dotvárajú jeho dynamiku. Dvojfarebné lakovanie karosérie pridáva štipku individualizácie bez toho, aby auto pôsobilo okázalo. Kompaktné proporcie a vizuálne pevná silueta spolu vytvárajú harmonický celok.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér

Po usadení za volant je hneď cítiť, že Opel venoval pozornosť ergonómii aj užívateľskému komfortu. Palubná doska pôsobí čisto, bez rušivých prvkov, a oba displeje – centrálny aj digitálny pred vodičom – sú nasmerované tak, aby informácie boli vždy v zornom poli. Ovládacie prvky sú logicky rozmiestnené, klimatizácia si zachovala klasické fyzické tlačidlá, čo zjednodušuje ovládanie počas jazdy. Použité materiály majú konzistentnú kvalitu – plastové časti kombinované s mäkčenými povrchmi nepôsobia lacno. Ani po viac než 1300 km jazdy sa neobjavili žiadne pazvuky, vrzgoty či neželané rezonancie. Interiér držal ticho aj na nekvalitných cestách a pri prejazdoch výtlkmi na poľskom vidieku.

Opel Mokka Electric
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sedadlá prekvapili tvarovaním i oporou. Dokázali podržať telo bez únavy aj pri dlhých presunoch. Vpredu je dostatok priestoru pre kolená aj ramená, zadná časť kabíny však mierne obmedzuje vyšších pasažierov, čo je daň za kompaktné rozmery karosérie. Batožinový priestor s objemom 310 litrov (resp. až 1 060 litrov po sklopení sedadiel) ponúka praktické riešenia na víkendový výlet alebo nákupy.

Ticho v kabíne je jedným z najvýraznejších benefitov. Elektromobily sú síce od motora tiché, no často sa odhalia iné zvukové stopy – podvozok, valivý hluk pneumatík či aerodynamika. Mokka však zvládala diaľničné rýchlosti bez toho, aby vodič musel zvyšovať hlas v rozhovore. Infotainment s 10-palcovým dotykovým displejom ponúka podporu pre Apple CarPlay aj Android Auto. Odozva systému je rýchla, rozhranie pôsobí prehľadné. Komfort zvyšuje aj výbava v podobe vyhrievaných predných sedadiel a volantu.

Opel Mokka Electric
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nabíjanie a spotreba

Faceliftovany model dostal batériu s kapacitou 54 kWh, ktorú Opel prepracoval spolu s motorom EMR4 (115 kW / 156 konských síl) na predĺženie dojazdu až na 403 km podľa WLTP. V praxi sme sa počas 1300 km cesty dostali k reálnemu dojazdu okolo 300 km – čo v globále korešponduje s oficiálnymi údajmi a predpokladaná spotreba v reálnych podmienkach dosahuje 15,4 kWh/100 km. Vzhľadom na rýchlejšie tempo, diaľničné úseky aj jazdu v meste ide o veľmi slušný výsledok. Najnižšiu spotrebu sme zaznamenali na okresných cestách, kde klesla až na 14,1 kWh/100 km. Efektivita mimo diaľnic sa ukázala ako jedna z najsilnejších stránok tohto elektromobilu – auto reagovalo plynulo, rekuperácia bola výrazná a stabilné tempo pomáhalo udržať odber energie na minime.

Pre porovnanie – podľa databázy EV-database sa reálny priemer pre tento model z rokov 2024/2025 pohybuje okolo 17,8 kWh/100 km. Naša skúsenosť tak vyznieva lepšie, čo pripisujeme dobrým poveternostným podmienkam, vyrovnanej jazde a vhodne zvoleným trasám.

Opel Mokka Electric 2025 využíva DC rýchlonabíjanie s výkonom do 105 kW. Takýto výkon stačí na dobitie batérie z 10 na 80 % za približne 26 až 30 minút. Pri AC nabíjaní je k dispozícii trojfázový výkon do 11 kW, čo je ideálne napríklad pri využívaní domáceho wallboxu – batéria sa tak nabije cez noc bez nutnosti zásahov.

Opel Mokka Electric
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Reálne nabíjacie tempo

Počas nášho výletu sme mali možnosť overiť si stabilitu rýchlonabíjania v rôznych krajinách. Nabíjacie stanice Greenway v Poľsku dokázali dodať výkon nad 100 kW bez výrazných prepadov, čo zásadne šetrí čas. Nabitie z 32 % na 85 % trvalo len 25 minút, pričom vozidlo si držalo konzistentné tempo bez umelého obmedzovania výkonu. Práve táto stabilita je kľúčová pri dlhých presunoch.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Komfort nabíjania navyše zvyšovala kompatibilita so ZSE Drive kartou, ktorú sme bez problémov využívali aj mimo Slovenska – najmä v Česku a Poľsku. Jednoduché overenie dostupnosti a bezkontaktné spustenie nabíjania nám ušetrili čas aj starosti.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.1 / 5. Počet hodnotení 33

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokŠtát na elektromobilitu kašle, neplní si ani základné domáce úlohy
Nasledujúci článokKritická situácia: Zastavili investície do diaľnic, hrozia vážne dôsledky
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.