Koncern Stellantis ohlásil ďalšiu zvolávaciu akciu gigantických rozmerov. Týka sa 636 000 naftových vozidiel značiek Peugeot, Citroen, Opel a DS vybavených naftovým motorom 1,5 Blue HDi vyrobených v rokoch 2017 až 2023.
Prednosť v rámci zvolávacej akcie budú mať staršie ročníky vozidiel u ktorých sa predpokladá vyššie riziko porúch. Motorom 1,5 Blue HDi boli vybavené vozidlá ako napríklad Citroen C3 a C4, DS3, Opel Corsa a Mokka alebo Peugeoty 208, 2008 a 308.
Stellantis likvidujú vysoké ceny energií
Jean Philippe Imparato, európsky šéf Stellantisu, podľa portálu Quattroruote opäť upozorňuje na riziká pre automobilový sektor a továrne Stellantis spojené s problémami, ako sú vysoké energetické náklady alebo možné pokuty za prekročenie emisných limitov. Nevylúčil preto aj možnosť, že Stellantis bude musieť niektoré závody z týchto príčin zatvoriť. Vyzval preto na naliehavé rozhodnutia, aby sa predišlo zničeniu priemyslu. „MWh (elektrickej energie, pozn. red.) vo Francúzsku stojí 65 eur, v Španielsku 80, v Taliansku viac ako 180 eur. Ak hovoríme o konkurencieschopnosti, ak sa nám aspoň raz podarí spojiť sily a znížiť tieto náklady, bolo by to fantastické. Pri 180 eurách je konkurencieschopnosť zničená, inak by mohli byť následky dramatické,“ argumentoval Imparato v súvislosti s energetickou otázkou a zdôraznil, ako sa koncernu Stellantis podarilo znížiť spotrebu energie o 30 % a jej cieľom je dosiahnuť 50 % zníženie.

Koncern sa však musí vyrovnať aj s hroziacimi pokutami za prekročenie flotilových emisií. V tejto súvislosti Imparato vydal znepokojujúce varovanie: „Sme len niekoľko mesiacov od priemyselnej drámy, ktorú vidí len málokto. Žiadajú nás, aby sme v Európe predávali 20 % elektrických vozidiel, pričom oddeľujú osobné a úžitkové autá. Dnes máme v predaji úžitkových vozidiel v Európe tretinový podiel, ale len 10 % z toho tvoria elektrické dodávky. Aby sme predávali 20 % elektrických úžitkových vozidiel, museli by sme trhový podiel zvýšiť na 60 %. Kto získa 60 % trhový podiel na tak konkurenčnom trhu ako je ten náš? Existuje riziko, že o 2 až 3 roky budeme musieť zaplatiť pokuty vo výške 2,5 miliardy eur. Čo chceme urobiť, aby sme sa vyhli zničeniu odvetvia? Ak sa niečo výrazne nezmení z hľadiska rizika a mentálneho nastavenia, budeme musieť urobiť dôležité rozhodnutia, ako napríklad zatvoriť továrne,“ vyhlásil Imparato.
Maserati nie je na predaj
Imparato nezabudol zopakovať návrh svojho nadriadeného Johna Elkanna: „V Európe je 256 miliónov áut, z ktorých 150 miliónov má viac ako desať rokov. Urobme niečo dospelé, obnovme vozový park, 15 miliónov ročne akýmkoľvek zeleným palivom, ale s využitím nášho priemyslu. Na to by bolo potrebné päťminútové rozhodnutie. V roku 2019 bolo na európskom trhu 49 áut, ktoré stáli menej ako 15-tisíc eur, dnes zostalo jedno. Cena homologizácie pre Fiat 500 alebo Lanciu Ypsilon je 2 000 eur, nehovoriac o zbytočných nástrojoch,“ pokračoval Imparato, podľa ktorého „sú potrebné urgentné rozhodnutia pre automobilový priemysel, inak by následky mohli byť zničujúce.“
Imparato takisto reagoval aj na tému, ktorú novinári pokladajú vedúcim manažérom koncernu Stellantis, najmä v Taliansku, prakticky každú chvíľu – čo sa stane s Maserati? Imparato potvrdil, že Stellantis sa nechce vzdať a už neplatí stratégia, že elektrina je pre Maserati 100 % riešením. Zdôraznil, že Maserati musí viac spolupracovať so značkou Alfa Romeo, tak ako tomu bolo v minulosti.