Vstup značky Afeela, spoločného podniku Sony Honda Mobility, do sveta elektromobilov vzbudil v roku 2023 celkom veľký ohlas. S futuristickým dizajnom, masívnym využitím digitálnych technológií a prísľubom revolučného zážitku za volantom sa zdalo, že máme pred sebou dokonalejšiu Teslu. Dnes, o dva roky neskôr, je však obraz oveľa menej optimistický.
Afeela je stále viac víziou než reálnym produktom. Automobil má vstúpiť na trh až v polovici roka 2026, výlučne v Kalifornii, a to s cenou aj parametrami, ktoré môžu potenciálnych zákazníkov skôr odradiť ako nadchnúť. A k tomu všetkému spoločnosť už teraz vykazuje stratu viac než 300 miliónov eur.
Každý automobilový startup generuje straty – to je normálne. Ale v prípade Afeely nejde len o vývoj. Prototyp bol predstavený ešte v roku 2020 ako Vision-S. Od tej doby však prešli roky a žiadny sériový model stále neexistuje. Náklady sa kumulujú, zatiaľ čo konkurencia nezaháľa – BYD, Tesla, Lucid, Hyundai, Volkswagen a ďalší neustále rozširujú ponuku elektromobilov, znižujú ceny a zvyšujú dojazdy. Bez stabilného biznis modelu a výrobnej infraštruktúry môže byť aktuálna strata len predzvesťou dlhodobej finančnej neudržateľnosti. Spoločnosť nemá v portfóliu žiadny iný produkt, ktorý by jej pomohol pokryť tieto náklady.

Slabý výkon, krátky dojazd, vysoká cena
Podľa dostupných informácií sa má prvý model Afeely predávať za viac ako 100 000 dolárov a ponúkať dojazd len okolo 480 km podľa americkej normy EPA. Lucid Air Pure za 70 000 dolárov má dojazd 670 kilometrov a Tesla Model S za 73 000 dolárov prejde 640 kilometrov. Lacnejšia verzia za 90 000 dolárov je naplánovaná až na rok 2027. Afeela tak vstupuje do prémiového segmentu neskoro, draho a s priemernými parametrami, čo je kombinácia, ktorá zatiaľ nezaručila úspech nikomu.
Spoločnosť avizovala, že prvé dodávky vozidiel prebehnú výlučne v Kalifornii. Tento región síce patrí k najvyspelejším trhom pre elektromobilitu, no zároveň je presýtený silnými značkami, ktoré už majú zabehnutú infraštruktúru, servisné siete aj komunitu fanúšikov. Navyše, lokalizovaný štart bez globálneho plánovania môže brzdiť efekt škálovania, predražovať výrobu a znižovať atraktivitu pre investorov i spotrebiteľov mimo USA.

Herná konzola na kolesách je málo
Sony vsádza na AI asistenta, rozšírenú realitu, herné rozhrania a multimédiá, ktoré majú z auta urobiť “mobilnú zábavnú platformu”. To môže osloviť technologických nadšencov, no bežný zákazník očakáva predovšetkým spoľahlivý dojazd, dostupnú cenu, funkčný servis a pohodlnú jazdu. Nie je isté, či práve herné funkcie alebo rozšírená realita budú pre ľudí dostatočne atraktívne, aby sa vzdali osvedčených značiek – zvlášť, ak ide o najväčšiu investíciu po kúpe nehnuteľnosti.
Projekt Afeela má vysoké ambície, ale chýba mu ukotvenie v realite trhu. S oneskoreným uvedením, neatraktívnymi parametrami, nezaujímavým dizajnom, vysokou cenou a obrovskou stratou sa ocitá v nepriaznivej štartovej pozícii. Navyše, trh s elektromobilmi sa do roku 2026 ešte viac zahustí a zákazníci budú ešte náročnejší než dnes. Pokiaľ Sony a Honda neprídu s radikálnou úpravou stratégie, napríklad lacnejším modelom, masovejšou dostupnosťou alebo výrazným technologickým náskokom, Afeela môže zostať len kuriozitou – podobne ako niekdajšie koncepty elektromobilov od Apple či Faraday Future. Na trhu existujú a v blízkej budúcnosti budú existovať (BMW Neue Klasse, Mercedes CLA) aj iné luxusné elektrické modely, ktoré ponúkajú oveľa viac za menej peňazí.