Domov SPRÁVY Doprava Kritická situácia: Zastavili investície do diaľnic, hrozia vážne dôsledky

Kritická situácia: Zastavili investície do diaľnic, hrozia vážne dôsledky

investície do diaľnic
Zdroj: Autobahn GmbH

Problémy so spomalenými verejnými zákazkami máme nielen na Slovensku. Nemecký diaľničný správca Autobahn GmbH najnovšie ohlásil, že zastavuje verejné obstarávania, a teda aj investície do diaľnic. Bez schváleného rozpočtu nemôžu pribudnúť žiadne nové zákazky, píše faz.net.

Brzdí politika najväčšiu ekonomiku Európy? Nemecká štátna spoločnosť Autobahn GmbH, zodpovedná za správu a výstavbu diaľnic, oznámila okamžité zastavenie všetkých verejných obstarávaní na rok 2025. Toto rozhodnutie prichádza v dôsledku neexistencie schváleného rozpočtu na celoštátnej úrovni. Ide o tvrdý úder pre investície do diaľnic a celý stavebný sektor.

Odborníci upozorňujú na kritickú situáciu v nemeckom stavebníctve. Zatiaľ čo napríklad výstavba troch nových mostov na diaľnici A7 pri lokalite Niederaula v strede krajiny pokračuje, ďalšie projekty musia zostať v šuplíkoch.

Mimochodom, diaľnica A7 má dĺžku viac ako 940 kilometrov a ide o najdlhšiu rýchlu cestu v Nemecku. Vedie od hranice s Dánskom cez Hamburg, Dolné Sasko, Hesensko, Bavorsko či Bádensko-Württembersko. Následne smeruje znovu do Bavorska až k rakúskej hranici pri nemeckom meste Füssen.

investície do diaľnic
Zdroj: Autobahn GmbH

Varovali už dlhšie, diaľničné investície v ohrození

Podľa hovorcu Autobahn GmbH nemá spoločnosť k dispozícii voľné finančné prostriedky, kým nebude schválený nový spolkový rozpočet. Minister financií Lars Klingbeil už predložil návrh rozpočtu na rok 2025, no ten majú prerokovať až po letnej prestávke parlamentu v septembri.

Tim-Oliver Müller zo zväzu nemeckých stavebníkov uviedol, že “tento deň sme predvídali už týždne a dnes sa stal krutou realitou.” Podľa jeho slov ide o ranu pod pás pre všetky podniky, ktoré už mesiace čakajú na nové projekty. “Ide o čierny deň aj pre občanov, ktorí poznajú stav našej schátranej infraštruktúry a očakávajú od štátu činnosť. Namiesto toho vidíme opak,” dodal.

Podľa Müllera mohli Nemci ešte pred letom spustiť 70 až 80 stavebných projektov. Stal sa však opak a rok 2025 sa dá považovať zo stavebného hľadiska za stratený. Stavebné podniky trpia nedostatkom zákaziek už od jesene minulého roka.

Šéf stavebnej firmy Bickhardt Bau Frank Finster zdôraznil, že politickí predstavitelia musia konať: „Očakávame rýchle schválenie rozpočtu. Zastavenie verejného obstarávania totiž znamená zastavenie stavebných prác. To vedie k ďalšiemu nárastu modernizačného dlhu našej už teraz často zanedbanej diaľničnej infraštruktúry. Takýto vývoj určite neprispeje k oživeniu stagnujúcej ekonomiky v Nemecku,“ dodal.

Ilustračné foto: Národná diaľničná spoločnosť

Neistota robí problémy aj na Slovensku

Zatiaľ čo politici váhajú, stavebné firmy čelia neistote, znižovaniu objednávok a rastúcemu investičnému dlhu v infraštruktúre. Situáciu plnú neistoty veľmi dobre poznáme aj na Slovensku.

Spolu s výmenou vládnych garnitúr u nás často v minulosti dochádzalo aj ku zmene priorít. Stavebné firmy následne čelia výzvam v podobe mimoriadne náročného plánovania ich kapacít, ktoré sa nedá robiť krátkodobo, či už ide o ľudské zdroje, stavebné stroje a ďalšie technológie.

Slovensko má veľa rýchlostných ciest a diaľnic označených ako strategické investície. Otázkou zostáva, čo všetko sa podarí zrealizovať a v akom čase. Kým Nemecko roky šetrilo a teraz sa rozhodlo viac investovať, naša krajina čelí výrazným rozpočtovým problémom, ktoré sa nedarí dostať pod kontrolu. To má vplyv aj na dostavbu našej diaľničnej siete, ktorá je v nedohľadne.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSú elektromobily s malou batériou na dlhých cestách nepoužiteľné? Cesta do Poľska odhalila pravdu
Nasledujúci článokChorvátsko mení rýchlostné limity podľa veku vodiča. Hrozí pokuta 2 tisíc eur