Domov TESTY Nové vozidlá Pekné auto pre normálnych ľudí. Tip na fajn hatchback za 25 000...

Pekné auto pre normálnych ľudí. Tip na fajn hatchback za 25 000 €

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kedysi bol obľúbeným modelom mladých ľudí. Dnes sa z centra pozornosti automobilovej komunity viac-menej vytratil, ale na rozdiel od konkurencie ešte stále dokáže ponúknuť príjemnú jazdu s dobre naladeným podvozkom aj riadením, vo vizuálne atraktívnom kabáte za prijateľnú cenu. A to všetko bez toho, aby ste museli v zozname príplatkovej výbavy urobiť hromadu krížikov.

Seat Leon. Áno, on existuje, hoci hatchbacky nižšej strednej triedy na trhu valcujú nafúknuté SUV-čka a mestské crossovery a v prípade Leonu pozornosť kradne aj sesterská Cupra, stále je tu a zreje ako víno. Opäť sme mali možnosť ho vyskúšať a presvedčiť sa, že dáva zmysel aj po tých dlhých rokoch na trhu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Seat Leon aktuálne začína na sume 21 990 €, kombi Sportstourer je o tisícku drahšie. Za necelých 22-tisíc dostanete pod kapotu 1,5 TSI s výkonom len 115 koní a manuálnu prevodovku. Takže je logické, že siahnete po 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Jednak tento benzínový štvorvalec pracujúci pri nízkej záťaži len na dva valce patrí medzi to najlepšie, čo koncern Volkswagen v rámci motorizácií ponúka, a tiež lepšie pasuje k španielskemu temperamentu Leonu. Príplatok je pritom akceptovateľných 2 700 eur, ale to už zároveň dostanete aj lepšiu výbavu FR s vkusnými čiernymi doplnkami na karosérii.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čierne lišty okolo okien, športové nárazníky, stmavené zadné okná, kožou potiahnutý volant, tempomat či dokonca trojzónová klimatizácia – to všetko a ešte oveľa viac je obsiahnuté vo výbave FR. Pred vami bude stáť pekne tvarované auto, ktoré sa nestratí ani na automobilovom zraze, hoci tie falošné koncovky výfuku si v Seate mohli odpustiť.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výborný manuál, nízka spotreba

Šesťstupňového manuálu sa netreba báť. 7-stupňové DSG je za príplatok tučných 4-tisíc eur, ale ručne radená prevodovka je vyladená na pomery tejto triedy veľmi dobre. Jednotlivé preradenia sme síce neprežívali tak ako napríklad v Mazde MX-5, ale jednotlivé dráhy sú krátke, presné a vyhovovala nám aj akurátna veľkosť samotnej radiacej páky. Hoci manuál nedokáže využiť potenciál plachtenia tak efektívne ako automat, aspoň na rozdiel od DSG nebudete po meste jazdiť na piatom prevodovom stupni.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Leon už dávnejšie neponúka dieselovú motorizáciu, ale pri schopnosti benzínového motora odpájať dva valce pri nízkej záťaži (rozumej konštantnej rýchlosti) to ani nie je potrebné. Motor dokáže byť v meste aj na diaľnici podobne úsporný ako TDI pred 15 rokmi. Náš priemer sa počas týždňa v zmiešanom cykle pohyboval na úrovni 5,7 litra na 100 km. Motor má pritom dostatok výkonu (150 k) a krútiaceho momentu (250 Nm) na bezpečné dynamické i predbiehacie manévre. Ale späť ku konfigurátoru.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sme teda na sume 24 770 €. Táto úžasná červená metalíza Desire je síce za príplatok 960 eur, ale k výbave FR a čiernym doplnkom na karosérii sa dokonale hodí. Štandardom sú 17-palcové disky kolies, no rozumieme, že budete mať veľkú chuť siahnuť po osemnástkach, napriek istému kompromisu v oblasti komfortu a skutočnosti, že Leon v tejto špecifikácii používa jednoduchú zadnú nápravu. To sa potom oplatí siahnuť po akciovom balíku FR Black+ s čiernym stropom v interiéri, čiernymi krytmi vonkajších spätných zrkadiel, čiernym strešným spojlerom, čiernymi bočnými prahovými lištami a najmä čiernymi 18-palcovými diskami kolies s pneumatikami Bridgestone s rozmerom 225/40 R18 za sumu 26 460 €.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér

Kokpit vrátane 10,4-palcovej dotykovej obrazovky je orientovaný na vodiča. Na volante sa nachádzajú klasické tlačidlá, teplotu klímy je možné meniť aj prostredníctvom dotykového panelu pod displejom. Prístrojový panel je takisto digitálny a obsahuje množstvo informácií, ktoré je možné zobraziť. Celé rozhranie tak pôsobí moderne. Štýl kabíny dopĺňajú látkové sedadlá s kontrastnou červenou niťou s výraznejším bočným vedením a vyhrievaním. Na palubnej doske sa nachádzajú mäkčené plasty, pocitovo umocňuje dobrý dojem z priestoru aj hliníkový dekor a línia ambientného osvetlenia. Na pomery tejto kategórie a cenu je spracovanie Leonu skutočne obstojné a rozhodne neurazí.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výbava ďalej obsahovala aj zadnú parkovaciu kameru, parkovacie senzory, podložku na bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, USB-C konektory i vyhrievanie volantu. Na zadné sedadlá si pohodlne sadnú aj dospelé osoby. Batožinový priestor má na túto kategóriu štandardný objem 380 litrov. Prostredníctvom továrenskej aplikácie môžete na diaľku otvárať a zatvárať auto alebo zatrúbiť.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Leon poteší vodičov, ktorí radi šoférujú. Podvozok má tvrdšie naladenie, riadenie je priame a volant prenáša k rukám dostatok informácií o tom, čo sa deje pod prednými kolesami. Takisto aj rozmiestnenie pedálov praje dávkovaniu medziplynov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Záver

Seat Leon 1,5 TSI FR Black+ ukazuje, že aj v čase, keď trhu dominujú SUV a crossoverové módne vlny, má poctivý hatchback stále čo ponúknuť. Kombinácia temperamentu, úsporného a pritom živého motora, dobre naladeného podvozka a atraktívneho dizajnu robí z Leonu auto, ktoré sa nezľakne ani dlhších ciest a zároveň vie potešiť vodiča pri každej jazde. S rozumne poskladanou výbavou sa teraz predáva za rozumnú cenu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!