Domov SPRÁVY News Problémy a výdavky. Medzi nespoľahlivé autá patria aj elektromobily

Problémy a výdavky. Medzi nespoľahlivé autá patria aj elektromobily

Foto: Volkswagen a Nissan, koláž startstop.sk

Britský prieskum spoľahlivosti What Car? z roku 2025 poskytuje údaje o 227 automobiloch od 30 značiek, keďže sa doň zapojilo 32 493 majiteľov motorových vozidiel. Tí odpovedali na otázku, či malo ich vozidlo za posledných 24 mesiacov nejakú poruchu a ak áno, koľko finančných prostriedkov museli vynaložiť na opravu a ako dlho boli bez auta. 

Prieskum spoľahlivosti What Car? je tak oveľa viac než len prieskum spokojnosti, pretože faktory ceny a času, počas ktorého je vaše vozidlo v servise, sú dôležitými premennými v každodennom používaní vozidla. Hoci prieskum sa uskutočnil medzi vodičmi v Spojenom kráľovstve, ktorý nemusí úplne reflektovať podmienky na Slovensku, je dostatočne veľký na to, aby mohol byť aspoň malou barličkou pri výbere budúceho vozidla.

V prvom rade treba uviesť, že hoci v spoločnosti koluje predstava, že súčasné nové autá sú menej spoľahlivé a viac sa kazia ako vozidlá spred pandémie covidu, štatistiky hovoria niečo celkom iné. What Car? zaznamenal za posledných 7 rokov zlepšenie spoľahlivosti. Percento pokazených áut s vekom do piatich rokov kleslo z 27 % v roku 2018 na 22 % v roku 2025. Ešte lepšou správou je, že percento áut, ktoré výrobcovia v Spojenom kráľovstva opravujú bezplatne, sa zvýšilo z 87 % v roku 2020 na 95 % v tomto roku. Avšak 1,4 % majiteľov malo účty vyššie ako 1 500 libier za poruchu.

Ktorý pohon je najspoľahlivejší?

Zo štatistík tohtoročného prieskumu vyplýva, že najlepšou voľbou je auto s benzínovým motorom. Tie majú najnižšiu priemernú mieru porúch (19 %) a s najväčšou pravdepodobnosťou sa opravia do jedného dňa. Hybridy sú druhou najlepšou možnosťou, keďže sa pokazilo 21 % z nich a 36 % z pokazených sa vrátilo do rúk majiteľov do jedného dňa. Hoci majú elektromobily menej pohyblivých súčiastok, a teda by mali byť menej náchylné na poruchy, z prieskumu vyplynulo, že sa pokazilo 27 % z nich a iba 30 % bolo opravených v priebehu jedného dňa. Až 47 % elektromobilov, u ktorých sa vyskytla porucha, bolo mimo prevádzky dlhšie ako týždeň.

Najmenej spoľahlivé sú naftové vozidlá s mierou poruchovosti 29 % a väčším počtom problémov s motorom. 36 percent chybných áut bolo opravených za jeden deň, ale 39 % čakali na opravu viac ako týždeň. Pri dieselových autách je tiež najmenej pravdepodobné, že sa dajú opraviť zadarmo. Iba 87 % z nich bolo opravených bezplatne v porovnaní s 92 % benzínových áut, 96 % hybridov a 97 % elektromobilov.

Najspoľahlivejšie autá

Hyundai i10 (2020 – súčasnosť): je to jedno zo štyroch áut, ktoré dosiahlo 100 % hodnotenie spoľahlivosti. To znamená, že ani jedno z áut, ktorých majitelia sa zapojili do prieskumu, nemalo za posledných 24 mesiacov poruchy. Majitelia na ňom oceňujú nízke prevádzkové náklady i vnútorný priestor, hoci ide o rozmerovo malé vozidlo.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Hyundai Santa Fe (2018 – 2024): ani jeden z majiteľov tohto auta nemusel riešiť v predchádzajúcich dvoch rokoch nejakú poruchu. Majitelia Santa Fe na svojich autách oceňujú kvalitu vyhotovenia a praktické vlastnosti.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Kia EV3 (2024 – súčasnosť): zatiaľ čo niektoré z najnovších elektromobilov mali problémy s chybami batérie alebo motora, Kia EV3 prešla prvým testom spoľahlivosti bez akýchkoľvek problémov. Je to jediný elektromobil, ktorý získal najvyššie hodnotenie 100 %.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Toyota GR Yaris (2016 – súčasnosť): výkonný hothatch s rally náturou v oblasti spoľahlivosti prekonáva aj oveľa predávanejší model Yaris Hybrid. Ani jeden majiteľ modelu GR nenahlásil žiadnu chybu. To je v kategórii športových vozidiel ojedinelé a takýmto výsledkom sa nemôže pochváliť ani Porsche 911.

Toyota Aygo X (2021 – súčasnosť): iba 0,3 % majiteľov uviedlo, že mali s týmto autom problém. Jedinou oblasťou, kde sa vyskytli problémy, bola karoséria, pričom všetky poruchy boli opravené bezplatne a takmer bez čakania.

Najmenej spoľahlivé autá

Nissan Juke s benzínovým motorom (2019 – súčasnosť): Nissan Juke vyšiel z prieskumu ako porazený. Jeho hodnotenie spoľahlivosti dosiahlo hranicu len 55,2 %. Najčastejšie zlyhávala 12-voltová batéria (12 %), motor (12 %), palivový systém (6 %) a elektronika mimo motora (6 %). Až 60 % opráv si vyžadovali náklady presahujúce 1 500 libier a 64 % pokazených vozidiel strávilo v servise viac ako týždeň.

Foto: Nissan

Volkswagen Tiguan (2024 – súčasnosť): Niektoré nové autá majú bezchybné výsledky v oblasti spoľahlivosti, ale to zďaleka nie je prípad nového Tiguanu. V tohtoročnom prieskume má najvyššiu mieru poruchovosti zo všetkých automobilov. Až 81 % áut malo nejaký druh problému. 31 % problémov bolo spôsobených poruchou informačného systému. Opravy boli pomalé, až 41 % postihnutých áut bolo mimo prevádzky dlhšie ako týždeň. Žiadny z majiteľov však nemusel z vrecka vyťahovať peniaze. Volkswagen uhradil náklady na všetky opravy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kia Sportage (2016 – 2021): Kia Sportage predchádzajúcej generácie vyrábaná na Slovensku patrí medzi vyhľadávané jazdené vozidla aj slovenských motoristov. V prieskume What Car? sa však Sportage nepredviedol v najlepšom svetle predovšetkým pre problémy s motorom a prevodovkou. Celkovo malo problémy 54 % modelov Sportage a motor a prevodovka predstavovali 21 % z nich. Nedostatky vyradili 50 % poruchových áut z prevádzky na viac ako týždeň. Kia sa postarala o preplatenie 90 % účtov, hoci 5 % majiteľov muselo platiť viac ako 1 500 libier.

Mazda CX-60 (2022 – súčasnosť): Polovica hlásených exemplárov tohto luxusného rodinného SUV mala poruchu a 27 % z nich sa týkalo odpruženia. Medzi ďalšie problémové oblasti patril palivový systém, prevodovka a riadenie. 44 % opráv trvalo viac ako týždeň, ale ani jeden majiteľ za opravu nemusel platiť.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Mercedes-Benz triedy C: povesť spoľahlivého vozidla je týmto výsledkom vážne naštrbená. Hodnotenie 76,3 % znamená, že ide o piate najmenej spoľahlivé vozidlo v prieskume What Car?. Až 43 % áut vyrobených od roku 2021 malo poruchu v porovnaní s 23 % v predchádzajúcej generácie vyrábanej medzi rokmi 2014 a 2021. Poruchy sa vyskytli v rôznych oblastiach vrátane klimatizácie, motora, palivového systému, prevodovky a elektrických zariadení mimo motora. Až 39 % porúch bolo natoľko závažných, že znemožnili používanie vozidla. 19 % vozidiel bolo opravených do jedného dňa a 38 % bolo v dielni dlhšie ako týždeň. Majitelia boli aspoň ušetrení od platenia faktúr, keďže všetky opravy boli vykonané bezplatne.

Ako najmenej spoľahlivý elektromobil z prieskumu sa javí Volkswagen ID.4 s hodnotením spoľahlivosti na úrovni 79,6 %. 36 percent majiteľov vozidiel ID.4 s ním malo problémy, pričom 67 % z poruchových vozidiel strávili v servise dlhšie ako týždeň. Problémovými miestami boli najmä batéria a elektromotor, Volkswagen však uhradil všetky opravy.

Kompletné výsledky prieskumu What Car? nájdete TU.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!