Vstup značky Mercedes-Benz do novej éry dizajnu stelesňuje najnovší koncept Vision Iconic, ktorý buduje most medzi minulosťou a budúcnosťou. Robí tak predovšetkým vyjadrením opulentnej masky chladiča s výrazným podsvietením.
Čo je to Mercedes-Benz Vision Iconic?
Mercedes-Benz Vision Iconic je koncepčné vozidlo, ktorým značka demonštruje novú mriežku chladiča a inovatívne systémy ako autonómne riadenie, solárny náter na karosérii či neuromorfné výpočty. Gorden Wagener, šéfdizajnér Mercedesu, vysvetľuje, že štúdia je inšpirovaná zlatou érou automobilového dizajnu 30. rokov 20. storočia. So svojou zdanlivo majestátnou kapotou, sochársky plynulými líniami a nádychom art deco má ambíciu sa stať novou ikonou automobilovej krásy, podobne ako sa to v minulosti podarilo modelu 300 SL. “Náš Vision Iconic je viac než len automobil – je to socha v pohybe, pocta nadčasovej elegancii a vyhlásenie do budúcnosti. Symbióza tradičného remeselného spracovania, najmodernejších technológií a nezameniteľného dizajnového jazyka z neho robí dokonalý prejav hodnoty, prestíže a pôvabu,” vysvetľuje Wagener.

Prepracovanie mriežky chladiča pre novú éru
Prednú časť definuje mriežka chladiča, ktorá je do budúcnosti orientovaná pocta tradičnej chrómovej mriežke chladiča. Tá ako kľúčový dizajnový prvok formuje tvár vozidiel značky Mercedes-Benz už viac ako 100 rokov. Terajšia mriežka chladiča, ktorá sa objavila aj na sériovom prevedení elektromobilu GLC, čerpá inšpiráciu zo zvislých mriežok legendárnych modelov, ako sú W 108, W 111 a Mercedes-Benz 600 Pullman.
Vďaka širokému chrómovanému rámu, mriežkovanej štruktúre z dymového skla a integrovanému kontúrovému osvetleniu spája dedičstvo s digitálnou modernitou. Vyžaruje prítomnosť, status a silný pocit identity Mercedes-Benz. Vision Iconic nadväzuje na GLC EQ dokonca aj osvetlením vzpriamenej hviezdy na kapote. Osvetlenie ikonickej hviezdy a chrómovej mriežky v kombinácii s animovanými scenármi demonštruje dôležitosť integrácie svetla pre emocionalizáciu digitálneho dizajnu. Charakteristický dizajn prednej časti je obohatený o štíhle svetlomety s najnovšou svetelnou technológiou. Tmavo čierny vysokolesklý lak zdôrazňuje sochársky dizajn vozidla.
Historické remeselné techniky použité v interiéri
Vision Iconic ponúka pohľad do budúcnosti autonómnej jazdy, ktorá sa vyznačuje komfortom pripomínajúcim salónik a úplne novým zážitkom hyperanalógového a digitálneho luxusu. Interiér nanovo definuje automobilovú eleganciu prostredníctvom kompozície inšpirovanej štýlom Art Deco, ktorá je vyrobená z najjemnejšieho remeselného spracovania a exkluzívnych materiálov. Ústredným prvkom prístrojovej dosky je plávajúca sklenená štruktúra, takzvaný Zeppelin. Ide o sochársky tvar, ktorý odhaľuje podmanivý interiér umelecky navrhnutých detailov a prepracovanú súhru analógových a digitálnych prístrojov.

Po otvorení dverí ožije prístrojový panel filmovou, plne analógovou animáciou inšpirovanou špičkovými chronografmi. Koncept obrazovky od stĺpika k stĺpiku plynule prepája technológiu s interiérom. V strede majú jedny zo štyroch hodín tvar loga značky a fungujú ako spoločník s umelou inteligenciou. Za Zeppelinom sa veľkorysý dekoratívny povrch rozprestiera do podmanivej intarzie s lesklým perleťovým vzhľadom, ktorá ponúka vizuálnu hĺbku aj remeselnú jemnosť. Zložitá perleťová intarzia zdobí aj panely dverí, obklopujúc jemne vyrobené a leštené mosadzné kľučky dverí v strieborno-zlatých tónoch a prechádzajúc do žiarivého hviezdicového vzoru, ktorý elegantne rámuje zadné sedadlo. Vodič a spolujazdec sa môžu deliť o priestranné, luxusne čalúnené predné lavicové sedadlo v tmavomodrom zamate. Podlaha je obložená prepracovanou slamenou intarziou, čo je dekoračná technika siahajúcou až do 17. storočia a oživenou v 20. rokoch 20. storočia. Táto ručne vyrobená povrchová úprava s klasickým vejárovitým motívom Art Deco prináša historické umenie do modernej éry.

Solárny náter pre dlhší dojazd
Mercedes-Benz skúma inovatívne solárne moduly, ktoré by sa dali bezproblémovo aplikovať na karosériu elektrických vozidiel, podobne ako tenká pasta. Fotovoltaicky aktívny povrch by sa dal prispôsobiť rôznym podkladom. Pri aplikácii na celý povrch vozidla by sa mohol zo slnka získať dodatočný dojazd v závislosti od geografickej polohy a miestnych podmienok. Napríklad plocha s rozlohou 11 metrov štvorcových (čo zodpovedá povrchu stredne veľkého SUV) by mohla za ideálnych podmienok vyrobiť energiu až na 12 000 kilometrov ročne. Povlak neobsahuje žiadne vzácne zeminy ani kremík a dá sa ľahko recyklovať. Solárne články majú účinnosť 20 percent a generujú energiu nepretržite, aj keď je vozidlo vypnuté.

Neuromorfné výpočty prinášajú revolúciu v energetickej účinnosti a latencii autonómneho riadenia
Budúce modely vozidiel budú obsahovať čoraz viac funkcií, ako napríklad autonómne riadenie. To povedie k výrazne vyšším energetickým nárokom. Účinnosť je preto kľúčovým faktorom. Výskumom umelých neurónových sietí Mercedes-Benz v spolupráci s partnermi z oblasti výskumu a priemyslu prináša nové poznatky vo vývoji počítačových architektúr. Neuromorfné výpočty napodobňujú fungovanie ľudského mozgu. To by mohlo výrazne zvýšiť energetickú účinnosť a zrýchliť výpočty umelej inteligencie. Bezpečnostné systémy by napríklad mohli lepšie rozpoznávať dopravné značky, jazdné pruhy a ostatných účastníkov cestnej premávky a reagovať rýchlejšie, a to aj za zlej viditeľnosti, pričom by boli 10-krát efektívnejšie ako súčasné systémy. Neuromorfné výpočty majú potenciál znížiť energetické nároky na spracovanie údajov pri autonómnom riadení o 90 percent v porovnaní so súčasnými systémami.