Domov SPRÁVY News Tento Jeep bol posledným autom bez akejkoľvek elektroniky

Tento Jeep bol posledným autom bez akejkoľvek elektroniky

Jeep Grand Wagoneer
Zdroj: Carbuzz

Keď sa dnes pozrieme na nové autá, len ťažko nájdeme model, ktorý by fungoval bez elektronických riadiacich jednotiek. Vďaka nim máme spoľahlivejšie motory, lepšiu spotrebu aj veľké dotykové displeje. Elektronika má však aj svoju odvrátenú stránku.

Vedeli ste, že až do roku 1990 sa v USA predával sériový automobil, ktorý fungoval úplne bez počítača? Bol ním Jeep Grand Wagoneer, posledné nové auto v krajine, ktoré sa spoliehalo len na karburátor, mechaniku a jednoduchý zapaľovací modul, píše carbuzz.

Jeep Grand Wagoneer
Zdroj: Carbuzz

Vznikol v 60. rokoch

Pôvod tohto automobilu siaha do roku 1963, keď Jeep ešte fungoval pod značkou Kaiser Motors. Automobilka chcela postaviť model, ktorý by spájal priestor a praktickosť rodinného kombi s odolnosťou klasického pickupu, čo v tom čase riešilo len niekoľko veľkých SUV, medzi nimi najmä Chevrolet Suburban. Jeep preto využil platformu J Series, ktorú predstavil rok predtým, a na jej základoch vytvoril auto s mimoriadne širokou ponukou verzií. Zákazníci si mohli vybrať dvojdverovú alebo štvordverovú karosériu, pohon zadných kolies alebo štvorkolku, jednoduchšie aj lepšie vybavené varianty a dokonca existovala aj panelová verzia bez bočných okien. Automobilka krátko experimentovala aj s nezávislým predným zavesením, no pre opakované problémy s jeho spoľahlivosťou sa od tejto myšlienky rýchlo upustilo.

Keď Jeep v roku 1970 prebrala automobilka AMC, prišla už o rok neskôr prvá veľká modernizácia, ktorá modelu dodala sviežejší vzhľad aj technické úpravy. V roku 1973 nasledoval výrazný posun v schopnostiach auta, pretože do ponuky pribudol systém Quadra-Trac, čím sa z Grand Wagoneera stal model s permanentným pohonom všetkých kolies. O päť rokov neskôr sa AMC rozhodla posunúť auto vyššie v segmente a obohatiť výbavu už v základných verziách, čo z Grand Wagoneera postupne vytvorilo prémiovejšie SUV. Keď potom v roku 1987 AMC odkúpil Chrysler, model napriek svojmu veku a tradičnej konštrukcii stále prinášal stabilné predaje, takže ho nový majiteľ ponechal v ponuke. Hoci pribudol nový kompresor klimatizácie, lepšie dielenské spracovanie a kvalitnejšie povrchové úpravy, konštrukcia ostala bez zásadných zmien.

Zdroj: Carbuzz

Archaický motor, starý rám a luxus po americky

Model z roku 1990 bol posledným Grand Wagoneerom, ktorý fungoval úplne bez akéhokoľvek počítača. Poháňal ho karburátorový osemvalec s objemom 5,9 litra, posledný veľký motor z dielne AMC, ktorý Chrysler ešte krátko udržiaval vo výrobe. Celý jeho chod riadil iba jednoduchý zapaľovací modul, takže všetko ostatné ostávalo v rukách čistej mechaniky, presne tak, ako to Jeep robil celé desaťročia.

Zdroj: Carbuzz

Výkon karburátorového osemvalca bol 140 koní, pričom Grand Wagoneer zvládol zrýchliť na stovku za 13,3 sekundy. V tom období to však nepredstavovalo žiadny problém, pretože tento model nestaval na rýchlosti, ale na sile, stabilite a schopnosti ťahať ťažký náklad. O prenos výkonu sa starala trojstupňová automatická prevodovka, ktorá bola jedinou dostupnou možnosťou, a pohon všetkých kolies zostával štandardom. Celé auto pritom stále využívalo platformu, ktorá mala v tom čase už 28 rokov, no aj napriek svojmu veku držala koncepciu pohromade bez zásadných zásahov.

Interiér prinášal typickú estetiku prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Na palubnej doske dominovala imitácia dreva, predné sedenie tvorila lavica pre troch s vyklápacou opierkou, na strope bol panel prevzatý z minivanov Chrysler. Objavili sa aj malé digitálne doplnky ako teplomer vonkajšej teploty, centrálne zamykanie a diaľkové odomykanie. To všetko v modeli, ktorý si zakladal na tradičnom, mechanickom základe.

Grand Wagoneer dnes

Meno Jeep Grand Wagoneer sa opäť vrátilo na trh až v roku 2022. Jeep z neho spravil svoj najluxusnejší model s cenou od 88 440 dolárov a s výbavou, ktorá mala konkurovať vozidlám ako Lincoln Navigator či Cadillac Escalade. Napriek silnému motoru a bohatej výbave zostali predaje slabé. Podľa uvádzaných informácií sa v roku 2024 nahromadilo automobilke na skladoch viac ako 100 000 nepredaných áut. Jeep reaguje zľavami a pripravuje modernizáciu pre rok 2026, zatiaľ čo menší Wagoneer po roku 2026 skončí.

Jeep Grand Wagoneer
Foto: Jeep

Ako dlho bude meno Grand Wagoneer pokračovať, sa ešte len ukáže. Model z roku 1990 však zostáva posledným americkým autom, ktoré prežilo bez riadiacej jednotky, a zároveň nostalgickou spomienkou na dobu, keď autám vládla čistá mechanika.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!