Domov Doprava Prečo niektoré krajiny používajú horizontálne semafory?

Prečo niektoré krajiny používajú horizontálne semafory?

Foto: 123rf

Vedeli ste, že niektoré krajiny majú horizontálne semafory? Nejde pritom o imidžovú, ale o čisto praktickú záležitosť. 

Na Slovensku, respektíve v Európe sme zvyknutí na zvislo orientované semafory. Väčšine z nás by preto asi ani nenapadlo, že nie všade vo svete sa využíva tento koncept a že svetelná signalizácia na cestách môže vyzerať o dosť inak ako u nás. Na mysli máme horizontálne semafory, ktoré sú na starom kontinente anomáliou, no v Spojených štátoch či Japonsku na ne narazíte pomerne často. Túto (pre nás) atypickú orientáciu však niektoré štáty nevyužívajú náhodou a majú k tomu niekoľko dôvodov.

Ak ste niekedy navštívili Spojené štáty, možno ste si všimli ich netradičné uloženie niektorých semaforov. Zatiaľ čo v Európe používame pre nás klasickú vertikálnu svetelnú signalizáciu, v niektorých amerických štátoch je orientovaná horizontálne. Táto praktika je bežná najmä v Texase, na Floride, v Nebraske či Novom Mexiku. V Oklahome, Louisiane a Alabame nájdete mix oboch spôsobov uloženia, no a v ostatných amerických štátoch narazíte na tradičné zvislé semafory.

To, pochopiteľne, vyvoláva otázku: Prečo? Táto vec očividne trápila aj autora Youtube kanálu s názvom Road Guy Rob, ktorý sa rozhodol nájsť odpoveď. Oslovil preto rezort dopravy v spomínaných štátoch, pričom od Nebrasky a Floridy dostal aj odpoveď.

horizontálne semafory

Priestorové obmedzenie

Ako Rob vo svojom videu uvádza, jedným z hlavných dôvodov používania horizontálnych semaforov je priestorové obmedzenie. Ako príklad uvádza Kaliforniu, kde nad bežnou križovatkou postavili diaľnicu, čo však ponechalo málo miesta na vertikálne semafory. Stavební inžinieri mohli tento problém vyriešiť zvýšením mosta, čo by ale bolo výrazne drahšie ako vodorovne uložené semafory. Vďaka tomu sa pod diaľničné mosty zmestia bez toho, aby neprekážali vysokým nákladným autám.

Peniaze na prvom mieste

Ďalším dôvodom je šetrenie, respektíve fakt, že výrobcom stačí kratší stĺp, na ktorom je svetelná signalizácia umiestnená. Úspora na jednom semafore síce nie je veľká, no vynásobte to v rámci štátu tisíckami križovatiek a hromadou svetiel na jednom mieste, a to už spraví citeľný rozdiel. Okrem toho sa ako dôvod použitia vodorovných svetiel uvádza aj kompromis vo výhľade na semafory, čo názorne popisuje aj priložené video.

Čo však s vodičmi, ktorí majú problém s vnímaním farieb? V tomto prípade existuje striktné pravidlo: červená, oranžová a zelená musia ísť v poradí v ktorom čítame, teda zľava doprava. Jedinou výnimkou je Japonsko, kde je poradie na horizontálnom semafore obrátené.

Jedným z posledných, ale nezanedbateľných dôvodov, prečo v niektorých amerických štátoch používajú vodorovne uložené semafory, je (verte tomu alebo nie) odpor vzduchu. V Nebraske či na Floride sú hurikány pomerne bežné, pričom niektoré z nich dosiahli rýchlosť viac ako 200 km/h. Ak by bola svetelná signalizácia umiestnená zvislo, páka na konštrukciu uchytenia svetla by bola o dosť väčšia. Horizontálne uloženie tento efekt znižuje.

What's up with SIDEWAYS STOPLIGHTS in Texas and Florida?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJRoad Guy Rob
Predchádzajúci článokŠtúdia z USA: elektromobily sú menej spoľahlivé ako spaľováky
Nasledujúci článokMix virtuálnej a skutočnej reality mení zážitok zo šoférovania