Patríte medzi vodičov, ktorí nerešpektujú maximálnu brodivosť auta alebo ste sa stali obeťou záplavy? Potom si určite prečítajte, ako môže voda nadobro zničiť motor vášho auta.

Aj keď sa hovorí, že v každom mužovi je kúsok dieťaťa, sú situácie, kedy by sme v sebe tieto pudy mali potlačiť pre vyššie dobro. Napríklad keď po výdatnom daždi vidíme pred sebou obrovskú mláku a máme veľké nutkanie preletieť ňou v plnej rýchlosti. Alebo tí z nás, ktorí majú v obľube terénne “expedície”, a povedia si, že veď tá rieka až taká hlboká nie je a auto to určite zvládne… Oba popísané prípady môžu mať katastrofické dôsledky pre motor. Voda ho totiž dokáže nadobro zničiť v priebehu pár sekúnd.

Napriek pokročilej technickej vyspelosti dnešných áut motory stále nie sú stopercentne blbuvzdorné. Ak sa voda dostane do valcov, tragédia je takmer dokonaná. Je len na vás, ako sa k tomu postavíte a aké budú vaše ďalšie kroky. Poďme ale od začiatku.

Keďže obvyklá zmes paliva so vzduchom je stlačiteľná, piest dokáže vykonať celý cyklus bez akýchkoľvek problémov. Ak sa ale do motora namiesto vzduchu dostane voda, ktorá stlačiteľná nie je, musí povoliť najslabší článok. Tým je v tomto prípade najčastejšie ojnica, ktorá nedokáže odolať enormnému tlaku a buď sa ohne alebo praskne. To, samozrejme, môže viesť k ďalšej nezvratnej deštrukcii motora.

HYDRO LOCKING ENGINE DESTRUCTION!!!!

Je ale potrebné poznamenať, že voda, ktorá sa do motora môže dostať cez nasávanie, zďaleka nemusí byť jedinou príčinou tohto problému. K rovnakej situácii môže dôjsť aj v prípade, že sa do spaľovacej komory dostane chladiaca kvapalina. Túto situáciu môže spôsobiť aj taký banálny problém, ako napríklad prasknuté tesnenie hlavy.

Poškodenie v bolestivých detailoch

Dôsledky zaplaveného motora priamo závisia od toho, v akom stave sa nachádza motor pred tým, ako sa voda dostane do spaľovacej jednotky. Pokiaľ motor v tom čase beží na voľnobeh, s najväčšou pravdepodobnosťou sa jednoducho zastaví (respektíve “zdochne”). Ak budete mať dostatočné šťastie, k žiadnemu poškodeniu dôjsť nemusí. Čo robiť v takom prípade si napíšeme o pár riadkov nižšie.

By <a href="//commons.wikimedia.org/wiki/User:Zephyris" title="User:Zephyris">Zephyris</a> - <span class="int-own-work" lang="en">Own work</span>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0" title="Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0">CC BY-SA 3.0</a>, <a href="https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10896588">Link</a>

Avšak ak sa voda do motora dostala v čase, keď bol vo vysokých otáčkach, dôsledky môžu byť katastrofálne. Rozsah poškodenia závisí od výšky, v akej sa nachádza nasávanie (niektoré off-roady majú práve z toho dôvodu vyvedené nasávanie nad strechu), a od toho, koľko vody sa do motora dostalo.

V niektorých prípadoch, keď sa voda dostane len do jedného valca, ostatné môžu mať ešte dostatočné množstvo energie na to, aby motor aj naďalej chvíľu bežal. Avšak vo väčšine prípadov dôjde k náhlemu a často nepríjemne znejúcemu “zdochnutiu”. Všeobecne platí, že sila vačkového hriadeľa ohne ojnice, čo môže znamenať zničenie kľukovej skrine a ojničných ložísk, no môže dôjsť aj k prasknutiu bloku motora.

Riešenia

Po prvé, ak sa zatopeniu motora nemôžete vyhnúť, uistite sa, že ste vypli motor ešte predtým, ako mala voda šancu dostať sa do spaľovacej komory. Ak sa tak už stalo a motor prestal bežať, nesnažte sa ho znova naštartovať.

Ak si chcete byť istý, že vo valcoch sa voda nenachádza, demontuje zapaľovaciu sviečku alebo vstrekovač a niekoľkokrát pretočte motor na štartéri. Vzniknutá kompresia by mala bez problémov vytlačiť vodu von z valcov cez vytvorený otvor. V závažných situáciách je ale často jediným riešením problému výmena celého motora.

Čo na záver? Nuž, ostáva nám len konštatovanie, že ako sa k autu správate, tak isto odmení aj auto vás. Ak mu budete včasne a pravidelne poskytovať potrebnú pozornosť, s najväčšou pravdepodobnosťou sa vám odmení spoľahlivosťou a funkčnosťou aj po dlhých rokoch.

Zdroje: autoforum | autoevolutionstartstop.sk
Zdroj foto: Flooded car Endicott 2011, CC BY 2.0waitscm

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMitsubishi Outlander PHEV: Najlepšie plug-in hybridné SUV na svete?
Nasledujúci článokTakto bude vyzerať Golf ôsmej generácie! VIDEO