Alpina je nemecký úpravca značky BMW, no čo všetko o nej viete ?

Spoločnosť Alpina (celým názvom Alpina Burkard Bovensiepen GmbH) je nemecký úpravca, ktorý sa venuje výhradne úpravám vozidiel značky BMW. Sídlo sa nachádza v meste Buchloe v Bavorsku. Alpina úzko spolupracuje s BMW a ich výrobné procesy sú integrované do výrobných liniek BMW. Príkladom môže byť Alpina B7, ktorá sa vyrába na rovnakej linke ako BMW radu 7.

Čo to k histórií. Dejiny tejto spoločnosti sa začali písať v roku 1962, kedy Burkard Bovensiepen vyvinul dvojitý karburátor Weber pre BMW 1500. Roku 1964 značka BMW certifikovala tento produkt pod značkou Alpina. Odvtedy mali všetky Alpiny továrenskú záruku. Alpina bola pôvodne spoločnosť na výrobu písacích strojov a v snahe o presun do textilného priemyslu začiatkom 60. rokov zanikla. V 1965 založil Burkard tuningovú firmu pre BMW. Neskôr obchodoval s investíciami na akciovom trhu. Automobilová Alpina stále existovala vo svojej továrni na písacie stroje. V roku 1970 spoločnosť disponovala 70-timi zamestnancami a z pôvodného miesta Kaufbeuren sa presťahovali do Buchloe.

Medzi rokmi 1968 až 1977 autá tohto úpravcu pretekali v rôznych súťažiach. Najvýznamnejšie víťazstvá boli v roku 1970, kedy vyhrali European Touring Car Championship, German Hillclimb Championship a prestížne vytrvalostné 24 hodinové preteky v Spa. Alpina oficiálne prestala so závodením v roku 1988.

Od roku 1983 je Alpina uznaná nemeckým federálnym ministerstvom dopravy ako výrobca automobilov. Preto všetky autá, ktoré Alpina vytvorí sú registrované pod ich značkou namiesto BMW, hoci aj Alpina modely môžu byť servisované vo vybraných predajniach BMW.

Hlavných znakom tohto dvorného úpravcu BMW su 20“ lúčové kolesá, patentovaná kovová farba Alpina Blue, špeciálne interiérové materiály, ktoré sa radia k jedným z najexkluzívnejších. Typický zelený a modrý vzor sa zväčša používa v na interiérové tkaniny v častiach čalúnenia. Zlatý alebo strieborný dekor je taktiež typickou známkou automobilov Alpina. Kovová platnička vo vnútri vozidla poukazuje na jeho dedičstvo a koľkáte v poradí bolo vyrobené.

V porovnaní s materskou automobilkou BMW / BMW M, Alpina kladie väčší dôraz na luxus, vyšší výkon, či krútiaci moment. V modernej ére automobilizmu ťažko nájdete manuálnu prevodovku v týchto vozidlách. Ak si porovnáme staršie modely Alpina a BMW a zoberieme do úvahy generáciu E60, tak M5 je charakteristická svojou vysokootáčkovou 5,0-litrovou V10, zatiaľ čo Alpina B5 v sebe ukrýva 4,4-litrovú V8 s približne rovnakým výkonom, no vyšším krútiacim momentom v nižších otáčkach.

Aká je ponuka dnes? Na výber máte z Alpina D3 Bi-Turbo saloon / Touring, ktorá v sebe ukrýva 3,0-litrový dieselový radový šesťvalec s výkonom 350 koní / 257 kW a 700 Nm. Opakom tejto dieselovej varianty je Alpina B3 S Bi-Turbo, ktorá má v sebe 3,0-litrový benzínový radový šesťvalec s výkonom 440 koní / 324 kW a 660 Nm. Oba modely sú postavené na BMW radu 3 F30/F31. Ak je Vám „trojka“ malá môžete siahnuť po Alpine XD3 Bi-Turbo, ktorá je na základe BMW X3 generácie F25. Tá v sebe ukrýva 3,0-litrový dieselový radový šesťvalec s výkonom 350 koní / 257 kW a 700 Nm. Je to teda tá istá motorizácia ako v D3-ke len vo väčšom.

Medzi vrchol, čo dokáže automobilka ponúknuť sú jednoznačne modely B6 Bi-Turbo a B7 Bi-Turbo. Prvý spomenutý je na základoch rady 6, generácie F06/F12/F13.. takže Coupé, Cabrio a Gran Coupé. Pod kapotou mu drieme 4,4-litrová V8 s výkonom 592 koní / 441 kW a 800 Nm. Alpina B7 Bi-Turbo ako iste tušíte je položená na základoch novej generácie G12 radu 7. Tá má v sebe takisto 4,4-litrovú V8 no so zvýšeným výkonom na 600 koní / 447 kW a 800 Nm.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!