Keď sa spojí športová DNA s dobrodružným duchom, vznikne niečo, čo vyvoláva rešpekt aj vzrušenie. Niečo, čo na prvý pohľad možno vyzerá ako pohodlný športovo-cestovný stroj, no pod povrchom skrýva surovú silu superbiku. BMW M1000XR je motocykel, ktorý vás prinúti prehodnotiť, čo znamená rýchlosť a komfort v jednom balení.
Srdcom tohto kríženca je štvorvalcový motor s objemom 999 cm³, ktorý bol prevzatý priamo zo superbiku M1000RR. Výsledok? 201 koní pri 14 600 ot./min a 113 Nm krútiaceho momentu. Znamená to, že tento stroj dokáže atakovať rýchlosti, o akých sa adventure bikom ani nesnívalo. Oproti S1000XR, ktorý disponuje 170 koňmi, je nárast výkonu citeľný. Motor sa prebúdza k životu s brutálnou odozvou, pričom vďaka variabilnému časovaniu ventilov (ShiftCam) zostáva pružný aj v nižších otáčkach. A s plynom treba opatrne – či pri rozjazdoch, tak aj v celom spektre otáčok, pretože veľmi rada sa štorcuje na zadné. Quickshifter je ostrý ako britva, ale čo je hlavné, vždy funguje na výbornú a bez akéhokoľvek zaváhania. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je otázkou iba 3 sekúnd, čo je pri tejto kategórii výkonu úctyhodné.

Podvozok a jazdné vlastnosti
Podvozok je vyladený tak, aby zvládal nielen šialené náklony na asfalte, ale aj dlhé cesty plné zákrut. Rám je prepracovaný pre ešte vyššiu tuhosť a M1000XR dostal špičkové plne nastaviteľné odpruženie Marzocchi s elektronickým riadením. To znamená, že sa v reálnom čase prispôsobuje vašej jazde, či už letíte po okreske alebo sa predierate mestskou džungľou.

Aj napriek všetkej snahe inžinierov z Nemecka má M-kové XR-ko na podvozku nedostatky. Aj keď som sa snažil a hral sa s nastavením podvozku, stále sa mi v náklonoch jemne pohupovala a celá motorka bola jemne nepokojná. Ale aj napriek tomu bola stabilná a necítil som, že by sa dostávala k svojim hraniciam. Zároveň poskytovala dobrý feedback od cesty.

A hmotnosť? 223 kg v plne natankovanom stave, čo je na takýto výkon viac než slušné. Keď vezmeme do úvahy fakt, že pod vami sedí stroj schopný prekročiť 280 km/h, dostávame motorku, ktorá predefinuje kategóriu športovo-cestovných modelov.

Brzdy a bezpečnosť
Keď sa hovorí o rýchlosti, treba hovoriť aj o zastavení. O to sa starajú štvorpiestikové radiálne monoblokové strmene Nissin v kombinácii s 320 mm plávajúcimi kotúčmi vpredu a 265 mm kotúčom vzadu. Brzdy sú pod dohľadom systému ABS Pro, ktorý optimalizuje brzdnú silu aj v náklone a Dynamic Traction Control, ktorá pomáha udržať stabilitu pri prudkom brzdení. Výsledkom je brutálny brzdný účinok bez ohľadu na povrch či podmienky. Predná brzda je nádherne dávkovateľná a aj krízovky zvláda úplne v pokoji s jedným prstom na páčke.

Nechýba ani štandardný launch control, ktorý zabezpečuje dokonalé rozjazdy a tempomat pre dlhé jazdy. Ak teda chcete zažiť adrenalín na úrovni superbiku, ale nechcete prísť o svoje pohodlie, BMW M1000XR ponúka dokonalý kompromis.
Dizajn a rozdiely v porovnaní s S1000XR
Na prvý pohľad sa môže zdať, že M1000XR je len agresívnejšia verzia S1000XR, na ktorú v továrni navešali plno karbónových doplnkov, ale nie je to úplne pravda. Aerodynamické krídla, ktoré generujú 12 kg prítlaku pri vysokých rýchlostiach, robia z M-kovej verzie úplne iné zviera. Predná maska je ostrejšia, štíhlejšia a agresívnejšia, pričom zadná časť je minimalistickejšia a viac zameraná na dynamiku. Farby typické pre M-divíziu – kombinácia bielej, modrej a červenej – podčiarkujú exkluzivitu tohto modelu.

Z praktického hľadiska si M1000XR ponecháva pohodlnú jazdnú pozíciu zo S1000XR, no zároveň pridáva o niečo tuhšie nastavenie podvozka a športovejší posed. To znamená, že je stále použiteľná na dlhé trasy, ale jej hlavné zameranie je jasné – rýchlosť a adrenalín.

Ovládacie prvky na riadidlách a celý infotainment sú typické pre BMW. Ak ste už niekedy jazdili na ich motocykli, okamžite budete vedieť, kde čo nájdete. Ergonomicky premyslené rozloženie tlačidiel a intuitívne ovládanie TFT displeja znamenajú, že sa môžete plne sústrediť na jazdu bez zbytočného rozptyľovania.

Zhrnutie
BMW M1000XR je motocykel s rozpoltenou dušou. Raz sa snaží byť dôstojným spoločníkom na dlhé cesty, inokedy si bez varovania oblieka kožu superbiku a odtrhne sa z reťaze. Nevie, kam patrí, a možno práve v tom je jeho kúzlo. Ak vám S1000XR prišiel príliš „krotký“ a chcete niečo, čo vás dokáže vystreliť do inej dimenzie, M1000XR vám ponúkne jazdecký zážitok, ktorý balansuje na hrane dvoch svetov.

Divoký, nepredvídateľný, nekompromisný. Nie je to stroj pre každého a už vôbec nie pre neskúseného jazdca. Vyžaduje rešpekt, trpezlivosť a skúsenosti. Vie byť poddajný a poslušný, ale ak stratíte koncentráciu, dá vám okamžite najavo, kto tu má hlavné slovo. Každá chyba sa trestá, každý plyn navyše môže znamenať vzlet na zadné.

BMW M1000XR rozdeľuje komunitu – jedni ho budú milovať pre jeho brutálny výkon a surovú rýchlosť, iní mu neodpustia jeho nejasnú identitu. No jedno je isté – tam, kde je BMW M, tam je aj vášeň, kontroverzia a legenda. A tento stroj nie je výnimkou.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV: BMW M1000XR
MOTOR: 999 cm³
HMOTNOSŤ: 223 kg
VÝŠKA SEDLA: 850 mm
CENA: od 32 000 €