Domov MOTO Stavia sa na zadné ako cirkusový kôň. Osedlali sme BMW M4 CS...

Stavia sa na zadné ako cirkusový kôň. Osedlali sme BMW M4 CS medzi motorkami

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Keď sa spojí športová DNA s dobrodružným duchom, vznikne niečo, čo vyvoláva rešpekt aj vzrušenie. Niečo, čo na prvý pohľad možno vyzerá ako pohodlný športovo-cestovný stroj, no pod povrchom skrýva surovú silu superbiku. BMW M1000XR je motocykel, ktorý vás prinúti prehodnotiť, čo znamená rýchlosť a komfort v jednom balení.

Srdcom tohto kríženca je štvorvalcový motor s objemom 999 cm³, ktorý bol prevzatý priamo zo superbiku M1000RR. Výsledok? 201 koní pri 14 600 ot./min a 113 Nm krútiaceho momentu. Znamená to, že tento stroj dokáže atakovať rýchlosti, o akých sa adventure bikom ani nesnívalo. Oproti S1000XR, ktorý disponuje 170 koňmi, je nárast výkonu citeľný. Motor sa prebúdza k životu s brutálnou odozvou, pričom vďaka variabilnému časovaniu ventilov (ShiftCam) zostáva pružný aj v nižších otáčkach. A s plynom treba opatrne – či pri rozjazdoch, tak aj v celom spektre otáčok, pretože veľmi rada sa štorcuje na zadné. Quickshifter je ostrý ako britva, ale čo je hlavné, vždy funguje na výbornú a bez akéhokoľvek zaváhania. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je otázkou iba 3 sekúnd, čo je pri tejto kategórii výkonu úctyhodné.

BMW M1000XR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Podvozok a jazdné vlastnosti

Podvozok je vyladený tak, aby zvládal nielen šialené náklony na asfalte, ale aj dlhé cesty plné zákrut. Rám je prepracovaný pre ešte vyššiu tuhosť a M1000XR dostal špičkové plne nastaviteľné odpruženie Marzocchi s elektronickým riadením. To znamená, že sa v reálnom čase prispôsobuje vašej jazde, či už letíte po okreske alebo sa predierate mestskou džungľou.

BMW M1000XR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Aj napriek všetkej snahe inžinierov z Nemecka má M-kové XR-ko na podvozku nedostatky. Aj keď som sa snažil a hral sa s nastavením podvozku, stále sa mi v náklonoch jemne pohupovala a celá motorka bola jemne nepokojná. Ale aj napriek tomu bola stabilná a necítil som, že by sa dostávala k svojim hraniciam. Zároveň poskytovala dobrý feedback od cesty.

BMW M1000XR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

A hmotnosť? 223 kg v plne natankovanom stave, čo je na takýto výkon viac než slušné. Keď vezmeme do úvahy fakt, že pod vami sedí stroj schopný prekročiť 280 km/h, dostávame motorku, ktorá predefinuje kategóriu športovo-cestovných modelov.

BMW M1000XR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Brzdy a bezpečnosť

Keď sa hovorí o rýchlosti, treba hovoriť aj o zastavení. O to sa starajú štvorpiestikové radiálne monoblokové strmene Nissin v kombinácii s 320 mm plávajúcimi kotúčmi vpredu a 265 mm kotúčom vzadu. Brzdy sú pod dohľadom systému ABS Pro, ktorý optimalizuje brzdnú silu aj v náklone a Dynamic Traction Control, ktorá pomáha udržať stabilitu pri prudkom brzdení. Výsledkom je brutálny brzdný účinok bez ohľadu na povrch či podmienky. Predná brzda je nádherne dávkovateľná a aj krízovky zvláda úplne v pokoji s jedným prstom na páčke.

BMW M1000XR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Nechýba ani štandardný launch control, ktorý zabezpečuje dokonalé rozjazdy a tempomat pre dlhé jazdy. Ak teda chcete zažiť adrenalín na úrovni superbiku, ale nechcete prísť o svoje pohodlie, BMW M1000XR ponúka dokonalý kompromis.

Dizajn a rozdiely v porovnaní s S1000XR

Na prvý pohľad sa môže zdať, že M1000XR je len agresívnejšia verzia S1000XR, na ktorú v továrni navešali plno karbónových doplnkov, ale nie je to úplne pravda. Aerodynamické krídla, ktoré generujú 12 kg prítlaku pri vysokých rýchlostiach, robia z M-kovej verzie úplne iné zviera. Predná maska je ostrejšia, štíhlejšia a agresívnejšia, pričom zadná časť je minimalistickejšia a viac zameraná na dynamiku. Farby typické pre M-divíziu – kombinácia bielej, modrej a červenej – podčiarkujú exkluzivitu tohto modelu.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Z praktického hľadiska si M1000XR ponecháva pohodlnú jazdnú pozíciu zo S1000XR, no zároveň pridáva o niečo tuhšie nastavenie podvozka a športovejší posed. To znamená, že je stále použiteľná na dlhé trasy, ale jej hlavné zameranie je jasné – rýchlosť a adrenalín.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Ovládacie prvky na riadidlách a celý infotainment sú typické pre BMW. Ak ste už niekedy jazdili na ich motocykli, okamžite budete vedieť, kde čo nájdete. Ergonomicky premyslené rozloženie tlačidiel a intuitívne ovládanie TFT displeja znamenajú, že sa môžete plne sústrediť na jazdu bez zbytočného rozptyľovania.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Zhrnutie

BMW M1000XR je motocykel s rozpoltenou dušou. Raz sa snaží byť dôstojným spoločníkom na dlhé cesty, inokedy si bez varovania oblieka kožu superbiku a odtrhne sa z reťaze. Nevie, kam patrí, a možno práve v tom je jeho kúzlo. Ak vám S1000XR prišiel príliš „krotký“ a chcete niečo, čo vás dokáže vystreliť do inej dimenzie, M1000XR vám ponúkne jazdecký zážitok, ktorý balansuje na hrane dvoch svetov.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Divoký, nepredvídateľný, nekompromisný. Nie je to stroj pre každého a už vôbec nie pre neskúseného jazdca. Vyžaduje rešpekt, trpezlivosť a skúsenosti. Vie byť poddajný a poslušný, ale ak stratíte koncentráciu, dá vám okamžite najavo, kto tu má hlavné slovo. Každá chyba sa trestá, každý plyn navyše môže znamenať vzlet na zadné.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

BMW M1000XR rozdeľuje komunitu – jedni ho budú milovať pre jeho brutálny výkon a surovú rýchlosť, iní mu neodpustia jeho nejasnú identitu. No jedno je isté – tam, kde je BMW M, tam je aj vášeň, kontroverzia a legenda. A tento stroj nie je výnimkou.

Kolesami nadol priatelia.

NÁZOV: BMW M1000XR
MOTOR: 999 cm³
HMOTNOSŤ: 223 kg
VÝŠKA SEDLA: 850 mm
CENA: od 32 000 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článok7 tipov ako prejsť emisnou kontrolou bez problémov
Nasledujúci článok300 predaných áut za 25 minút. Čechov pobláznilo čínske SUV