Máme rok 1991, v Tokiu prebieha svetová motoristická show, a koncept Audi Avus quattro si nachádza okamžite svojich nadšencov. V tej dobe patrila najväčšia sláva víťazným monopostom Auto Union s motorom umiestneným vzadu a Audi prišlo s nápadom zachovať spomienku na tieto časy, a to v podobe vízie superšportu, nadčasového a futuristického. Stále išlo však iba o koncept, to znamená, že toto auto za svojich 26 rokov nikdy nevyšlo ,,z garáže“.

O výrobe sa nikdy ani neuvažovalo. Aj napriek tomu sa Avus v Tokiu zapáčil až tak, že o neho prejavilo záujem údajne tucet ľudí, ktorý boli schopný zaplatiť 12 miliónov dolárov za každý jeden kúsok tohto superšportu – v 90. rokoch obrovská suma. Ide o ideového predchodcu R8, respektíve konceptu Le Mans Quattro. Mäkké tvary odolali zubu času, a jeho krivky vyzerajú stále úžasne.

Ale najprv sa musíme vrátiť o niekoľko rokov späť – v roku 1991 bolo Audi výrobcom extrémne kvalitných a elegantných sedanov, kombi a coupé vozidiel, odkiaľ aj pochádzajú legendy o nemeckej kvalite. Ich vlajkovou loďou bola V8 – šikovne uložená v sedane rady 100, formovaný dvoma motormi z VW Golf GTI so spoločnou kľukou. Bol to veľmi pekný a rýchly stroj, avšak jeho prítomnosť bola takmer nepovšimnutá. Audi mali z jeho inováciou oveľa väčšie plány – model A8 mal byť postavený výhradne z hliníka a pod kapotou už W12 (tiež tvorený dvoma motormi z Golfa).

S cieľom vyskúšať odlišné konštrukčné proporcie, sa spoločnosť Audi rozhodla vytvoriť výstavné vozidlo – koncept Spyder, ktorý bol predstavený o pár rokov neskôr. Tento mimoriadne krásny športový automobil bol určený na výrobu, ale mal zostať len prototypom. Zatiaľ čo motor umiestnený v strede upútal novú pozornosť, dizajn tohto modelu mal len málo na to, aby sa jeho príbeh posunul ďalej. J. Mays – pravdepodobne priekopník využitia cenného dedičstva tejto značky na vytvorenie úplne nového smeru – Audi Avus Quattro – objavil nové možnosti pre použitie hliníka, ale aj pre motor ukrytý v strede auta, ktorý tlačil vodiča vpred dobrodružstvám.

Divákovi muselo byť hneď jasné, kde má auto umiestnený motor, a teda aj prečo je také veľké. Jeho strešná línia končí pred zadným kolesom, kapotou a čelným sklom, a tvorí jeden nepretržitý oblúk. Napriek tomu, že Avus nebol zjavením svojich historických čŕt, hovorilo, a skutočne hovorí o budúcnosti. Zrkadlovo leštený hliníkový povrch je odkazom aj dnes používaných materiálov, nie len v ich povrchovej úprave, ale aj veľkosti. Aj keď grafika a celkový dizajn tohto prototypu môže pôsobiť dosť naivne, pohľad z boku na toto auto sa stal podpisom značky. Avus sa nikdy nedostal do výroby, ale položil základy ako jeden z najpôsobivejších dizajnových kúskov v histórii.

Avus Quattro si dnes môžete pozrieť v múzeu Audi v Ingolstadte, ale nezajazdíte si, ani keby ste boli novinári. Nikdy nebol v prevádzke, predstavuje iba ukážku štedrého použitia ľahkého kovu v automobilovej konštrukcii. A vlastne sa predbehol aj v príchode očakávanej W12 so štyrmi valcami v troch radách pod uhlom 60 stupňov. Tento koncept mal aj na predstavení pod kapotou motor z dreva. Áno z dreva! Vyrezali, nalakovali a obalili plastom všetko čo bolo treba. Bol vlastne iba na papieri, premiéru mal až omnoho neskôr, v januári 2001 v luxusnej A8 prvej generácie.