Máme rok 1991, v Tokiu prebieha svetová motoristická show, a koncept Audi Avus quattro si nachádza okamžite svojich nadšencov. V tej dobe patrila najväčšia sláva víťazným monopostom Auto Union s motorom umiestneným vzadu a Audi prišlo s nápadom zachovať spomienku na tieto časy, a to v podobe vízie superšportu, nadčasového a futuristického. Stále išlo však iba o koncept, to znamená, že toto auto za svojich 26 rokov nikdy nevyšlo ,,z garáže“.

O výrobe sa nikdy ani neuvažovalo. Aj napriek tomu sa Avus v Tokiu zapáčil až tak, že o neho prejavilo záujem údajne tucet ľudí, ktorý boli schopný zaplatiť 12 miliónov dolárov za každý jeden kúsok tohto superšportu – v 90. rokoch obrovská suma. Ide o ideového predchodcu R8, respektíve konceptu Le Mans Quattro. Mäkké tvary odolali zubu času, a jeho krivky vyzerajú stále úžasne.

Ale najprv sa musíme vrátiť o niekoľko rokov späť – v roku 1991 bolo Audi výrobcom extrémne kvalitných a elegantných sedanov, kombi a coupé vozidiel, odkiaľ aj pochádzajú legendy o nemeckej kvalite. Ich vlajkovou loďou bola V8 – šikovne uložená v sedane rady 100, formovaný dvoma motormi z VW Golf GTI so spoločnou kľukou. Bol to veľmi pekný a rýchly stroj, avšak jeho prítomnosť bola takmer nepovšimnutá. Audi mali z jeho inováciou oveľa väčšie plány – model A8 mal byť postavený výhradne z hliníka a pod kapotou už W12 (tiež tvorený dvoma motormi z Golfa).

S cieľom vyskúšať odlišné konštrukčné proporcie, sa spoločnosť Audi rozhodla vytvoriť výstavné vozidlo – koncept Spyder, ktorý bol predstavený o pár rokov neskôr. Tento mimoriadne krásny športový automobil bol určený na výrobu, ale mal zostať len prototypom. Zatiaľ čo motor umiestnený v strede upútal novú pozornosť, dizajn tohto modelu mal len málo na to, aby sa jeho príbeh posunul ďalej. J. Mays – pravdepodobne priekopník využitia cenného dedičstva tejto značky na vytvorenie úplne nového smeru – Audi Avus Quattro – objavil nové možnosti pre použitie hliníka, ale aj pre motor ukrytý v strede auta, ktorý tlačil vodiča vpred dobrodružstvám.

Divákovi muselo byť hneď jasné, kde má auto umiestnený motor, a teda aj prečo je také veľké. Jeho strešná línia končí pred zadným kolesom, kapotou a čelným sklom, a tvorí jeden nepretržitý oblúk. Napriek tomu, že Avus nebol zjavením svojich historických čŕt, hovorilo, a skutočne hovorí o budúcnosti. Zrkadlovo leštený hliníkový povrch je odkazom aj dnes používaných materiálov, nie len v ich povrchovej úprave, ale aj veľkosti. Aj keď grafika a celkový dizajn tohto prototypu môže pôsobiť dosť naivne, pohľad z boku na toto auto sa stal podpisom značky. Avus sa nikdy nedostal do výroby, ale položil základy ako jeden z najpôsobivejších dizajnových kúskov v histórii.

Avus Quattro si dnes môžete pozrieť v múzeu Audi v Ingolstadte, ale nezajazdíte si, ani keby ste boli novinári. Nikdy nebol v prevádzke, predstavuje iba ukážku štedrého použitia ľahkého kovu v automobilovej konštrukcii. A vlastne sa predbehol aj v príchode očakávanej W12 so štyrmi valcami v troch radách pod uhlom 60 stupňov. Tento koncept mal aj na predstavení pod kapotou motor z dreva. Áno z dreva! Vyrezali, nalakovali a obalili plastom všetko čo bolo treba. Bol vlastne iba na papieri, premiéru mal až omnoho neskôr, v januári 2001 v luxusnej A8 prvej generácie.

https://www.youtube.com/watch?v=F1bSjJbL6n0

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRobert Downey Jr. ukázal jeho nádherný Ford Mustang Boss 302 z roku 1970.
Nasledujúci článokMaťo Homola nám prezradil podrobnosti o jeho škole pretekárskej jazdy na SlovakiaRingu VIDEOROZHOVOR