Domov Elektromobilita Niektoré slovenské motoristické médiá zavádzali o návrhu Švajčiarska obmedziť používanie elektromobilov

Niektoré slovenské motoristické médiá zavádzali o návrhu Švajčiarska obmedziť používanie elektromobilov

Stredoeurópske observatórium digitálnych médií (CEDMO), čo je medzinárodný multidisciplinárny projekt podporovaný Európskou komisiou, na svojom webe publikoval analýzu Kataríny Drevenej z portálu infosecurity.sk zaoberajúcu sa zavadzajúcimi informáciami niektorých slovenských médií v prípade informovania čitateľov o téme švajčiarskeho návrhu obmedzenia prevádzky elektromobilov.

Viaceré slovenské médiá, vrátane tých motoristických, zverejnili články so zavádzajúcimi nadpismi, podľa ktorých Švajčiarsko plánuje zakázať jazdenie na elektromobiloch. Ide pritom momentálne iba o návrh na obmedzenia, nie zákaz elektrických áut, ktorý sa týka prípadnej krízovej situácie v súvislosti s nedostatkom elektrickej energie.

Napríklad denník Pravda použil dňa 6. decembra veľmi sugestívny nadpis: „Šok: Prvá krajina Európy zvažuje zimný zákaz prevádzky elektromobilov“ a na Facebooku pridal k príspevku popis „Zimný zákaz používania elektromobilov? To fakt myslia vážne?!

Ide o zavádzanie, upozorňuje CEDMO, ktoré bojuje proti šíreniu nepravdivých a zavádzajúcich informácií. “Z komentárov pod príspevkami je zrejmé, že ľudia sú presvedčení o tom, že vo Švajčiarsku boli alebo budú elektrické autá čoskoro úplne zakázané. Používatelia zároveň obviňovali z možných budúcich problémov Európsku úniu, ktorej Švajčiarsko nie je členom.

Podľa Radovana Geista z portálu EURACTIV.sk boli sugestívne názvy pravdepodobne volené tak, aby pritiahli čitateľov či vyvolali ich reakcie na sociálnych sieťach.

Ako to teda je?

Katarína Drevená uvádza informácie na pravú mieru: Švajčiarsko, podobne ako ďalšie krajiny, sa vzhľadom na ruskú agresiu na Ukrajine a s tým súvisiacu možnosť nedostatku elektrickej energie pripravuje na prípad krízy, ktorá by si vyžadovala núdzovú reakciu. Návrh právneho predpisu s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákaze používania elektrickej energie“, ktorý sa stal predmetom zavádzania, bol predstavený 23. novembra. Konzultácie k nemu mali prebiehať do 12. decembra.

Návrh rozdeľuje opatrenia do viacerých skupín či stupňov eskalácie. Obmedzenia delí do troch a zákazy do štyroch skupín. V hypotetickom prípade vážnej krízy v súvislosti s energiami by sa zákazy a obmedzenia kombinovali a prijímané by boli postupne – od menších opatrení v prvých skupinách až po tie väčšie v posledných.

V poslednej skupine obmedzení sa nachádzajú opatrenia ako skrátenie otváracích hodín obchodov, zákaz víriviek, solárií či masážnych kresiel, miestností vykurované elektrickou energiou zohriate na maximálne 18 °C a pod. V tomto balíku, ktorý sa týka až prípadu najvážnejšieho prerušenia dodávok energie, by mohlo byť obmedzené používanie elektromobilov na osobné účely. Jednoznačne však nejde o zákaz, ako sa v nadpisoch článkov uvádza.

Obmedzenie na používanie elektromobilov sa teda spomína až v poslednej úrovni, ktorá sa týka hypoteticky najhoršieho scenára. V návrhu sa píše: „Súkromné používanie elektromobilov je povolené len na absolútne nevyhnutné cesty (napr. práca, nákupy, návšteva lekára, náboženské podujatia, účasť na súdnych pojednávaniach).

Predtým, ako by došlo k aktivácii opatrení v súvislosti s elektromobilmi, boli by prijaté obmedzenia ako napríklad pranie na maximálne 40 °C, chladničky nastavené na teplotách nie nižších ako 6 °C, zákaz elektrického osvetlenia na reklamné účely vo vybraných hodinách, zákaz vonkajších ohrievačov, zákaz teplej vody na verejných toaletách, zákaz eskalátorov, teplota bazénov nastavená na maximálne 27 °C a vylúčenie sáun, obmedzené rozlíšenie na streamovacích službách na štandardné rozlíšenie (SD) a pod.

Typický krízový plán

Opatrenia v posledných stupňoch eskalácie obsahujú zákazy, ktoré by sa dotkli všetkých občanov Švajčiarska. Medzi ne patrí napríklad zákaz osvetlenia diskoték či športovísk, poprípade úplný zákaz prevádzky zábavných parkov, herní a diskoték, zákaz prevádzky umelo chladených vonkajších klzísk, zákaz ťažby kryptomien či zákaz verejných premietaní a kultúrnych podujatí, na ktorých účel sa spotrebuje elektrická energia.

Aktuálne nie je jasné, či návrh v predloženom znení prejde. V prípade, že by došlo k jeho prijatiu a v krajine by skutočne nastala kríza kvôli nedostatku elektrickej energie, opatrenia sa elektromobilov nakoniec nemusia dotknúť.

Článok v časopise Forbes ďalej naznačuje, že prerušenie dodávok energie v dôsledku vojny by sa mohlo dotknúť skôr majiteľov vozidiel na plyn ako majiteľov elektromobilov. Prípadné zastavenie dodávok ropy a plynu totiž môže spôsobiť nedostatok benzínu, čo by mohlo viesť k obmedzeniam na používanie áut využívajúcich túto pohonnú hmotu.

Aj v prípade, že by bol tento návrh schválený, nie je samozrejmé, že ho Bern bude potrebovať využiť. Alpská krajina totiž získava 62 % elektrickej energie z vodných zdrojov a 29 % z jadrových elektrární. Vďaka veľkému množstvu horských jazier a riek, ako aj zrážok má výborné podmienky na využívanie obnoviteľných zdrojov energie. Švajčiarsko dováža len malé percento elektrickej energie zo susedného Nemecka a Francúzska. Tieto krajiny sú viac závislé od dovozu zemného plynu. Z toho dôvodu požiadal Bern o vypracovanie odporúčaní týkajúcich sa šetrenia elektrickej energie.

Vysvetlenie ako na dlani

Ešte pred publikovaním článku v Pravde zverejnil internetový portál teslamagazin.sk vysvetľujúci článok, ktorý korigoval prvotné informácie o “zákaze elektromobilov vo Švajčiarsku”. Sugestívny nadpis k tejto téme zvolil aj portál tvnoviny.sk.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJCEDMO
Predchádzajúci článokPraha umožní motocyklom jazdiť v “BUS pruhoch”
Nasledujúci článokVolkswagen ID.7 odhalil interiér, toto poteší

1 COMMENT

  1. […] tak významný odber energie predstavuje aj ohrev kabíny automobilu. Pri elektrických vozidlách nevzniká toľko tepla ako pri spaľovacích motoroch, a preto treba vynaložiť viac energie z […]

Comments are closed.