Všetky nové vozidlá sú už prešpikované najmodernejšími asistenčnými systémami. Niekto ich má rád, niekto nenávidí. Ktorí asistenti sú tí, ktorých najčastejšie vypíname?
Jazdní asistenti sú tu od toho, aby ochránili nielen nás a našu posádku vo vozidle ale aj naše okolie. Nie každý je však s nimi stotožnený. Americká poisťovňa Erie Insurance v minulom roku spravila prieskum, kde sa opýtaných pýtala, ktoré bezpečnostné systémy a asistentov vodiči najviac vypínajú. Celkový prieskum bol pri vodičoch, ktorí majú vozidlá mladšie než rok výroby 2016. Pri týchto ročníkoch je zväčša až jedenásť asistentov riadenia.
Dôvod vypínania je zrejme najjasnejší. Šoférov títo asistenti vyrušujú, obťažujú a rozptyľujú. Niektoré bezpečnostné systémy sú však najspoľahlivejšie práve vtedy, keď sú aktivované. Veľmi dobre vieme, že tieto bezpečnostné prvky nám dokážu liezť na nervy, no reakcie auta sú nad úrovňou našich – dokážu tak znížiť počet vážnych dopravných nehôd.

Podľa štatistiky Amerického inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky sa zistilo, že varovanie pred kolíziou pri spojení s núdzovým brzdením dokáže znížiť počet havárií o viac ako polovicu – 56%. Horším prípadom však je to, že až 11% vodičov vypína varovanie pred kolíziou a núdzové brzdenie vypína až 17% vodičov.
Ktoré to sú?
Práve tieto funkcie však boli navrhnuté pre väčšiu bezpečnosť. Až 30% opýtaných vodičov uviedlo, že vôbec nepoužívajú adaptívny tempomat. Prečo je to tak? Z opýtaných vodičov drvivá väčšina odpovedala, že nechcú prenechať kontrolu vozidlu, no chcú ho ovládať sami. Adaptívny tempomat však pri vyšších rýchlostiach reaguje pružnejšie a lepšie, než samotný vodič.
Druhou najčastejšie vypínanou funkciou bol asistent udržania v jazdnom pruhu. Takmer štvrtina opýtaných (23%) uviedla, že im jednoducho vadí aktívne zasahovanie do ich šoférovania. Čo nás neprekvapilo je vypínanie núdzového brzdenia. Tomu prejavilo nedôveru až 17% opýtaných. Vec, ktorá nás naopak prekvapila je nedôvera voči monitorovaniu mŕtveho uhla. Za nás je to jeden z najužitočnejších asistenčných systémov. Pre vás je, ktorý asistenčný systém najzbytočnejší a zaobišli by ste sa bez neho?
Funkcia | % deaktivovania | Dôvod |
Adaptívny tempomat | 30% | Nechcem prenechať kontrolu vozidla, chcem ho ovládať ja |
Asistent udržania v jazdnom pruhu | 23% | Nechcem prenechať kontrolu vozidla, chcem ho ovládať ja |
Monitor pozornosti vodiča | 22% | Vysiela množstvo falošných upozornení |
Upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu | 21% | Nie je užitočný |
Automatické núdzové brzdenie | 17% | Neverím mu |
Rozpoznávanie dopravných značiek | 14% | Nie je užitočný, zlé skúsenosti |
Varovanie pred kolíziou s vpredu idúcim autom | 11% | Nie je užitočné |
Detekcia chodcov | 11% | Nie je užitočné, neverím mu |
Monitorovanie mŕtveho uhla | 9% | Neverím mu |
Upozornenie na prekážku pri cúvani | 9% | Nie je užitočný, vysiela množstvo nepravdivých informácií |
Spätná kamera | 6% | Zlé skúsenosti |