Prečo si kúpiť Insigniu keď môžem mať Passat, alebo Superb?! Ako sa odlíšiť v korporátnom svete na firemnom parkovisku?

Odpoveď je príznačná, aj keď vyjadrená trochu zložitým vzorcom. Opel Insignia Sport Tourer GSi 2,0 CDTi BiTURBO 4×4. Aby sme však našli skutočne plnohodnotnú odpoveď na naše dve úvodné otázky, musíme začať od začiatku. Určite si pamätáte na minulú generáciu Insignie, tá najťažšia mohla vážiť až 1800 kg! To bola skutočne ťažká manažérska trieda.

Druhá generácia modelu Opel Insignia, uzrela svetlo sveta v roku 2017 a stala sa posledným modelom nemeckej automobilky pred vstupom do francúzskeho koncernu PSA. Insignia výrazne schudla, čo sa pozitívne podpísalo aj na jej jazdných vlastnostiach. Taktiež prišla o označenie OPC, ktoré nahradili písmenka GSi a áno aj výkon išiel nižšie… ale.

Sofistikovaná elegancia

Začnime pekne zovňajškom, pretože ten si zaslúži obdiv a uznanie. Keď dorazila nová generácia Insignie na trh, množstvo novinárov, ale aj široká verejnosť označovala tento model za ten najkrajší sedan vo svojej triede. O to väčšie vlny rozbúrila combi verzia ktorá dorazila o čosi neskôr.

Dnes pred nami stojí najvýkonnejšia verzia s prívlastkom GSi. Spoznáte ju podľa agresívnejšie tvarovaného predného nárazníku, ktorému dominuje masívna maska chladiča a tiež vertikálne falošné nasávacie otvory po stranách.

Úchvatnú bočnú siluetu tvorí dlhá predná kapota, ostré prelisy na dverách, rozširujúci bodykit na podbehoch a v neposlednom rade dvadsaťpalcové  disky kolies obuté na pneumatikách s rozmerom 245/35. Samozrejme zabudnúť nesmieme ani na červené brzdové strmene Brembo, o nich však neskôr.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zadné partie si zachovávajú eleganciu a dojem sleepera, sekunduje im dvojica koncoviek výfukovej sústavy a falošné otvory na bokoch nárazníku kde konštruktéri umiestnili odrazky.

Insignia tak príliš nevyčnieva z davu a snaží sa stále pôsobiť elegantne no zároveň rozhodne nie nudne. Jej dizajn je aj po troch rokoch od uvedenia na trh, mimoriadne atraktívny a dynamický. Ostatní nemeckí súrodenci sa majú čo učiť!

Vo vnútri čakaj prekvapenie

Interiér vôbec nezaostáva za zovňajškom Insignie, práve naopak, naplno odhaľuje športový prívlastok GSi. Palubná doska je doplnená lištami pripomínajúce karbon, volant je potiahnutý perforovanou kožou nechýbajú ani emblémy s označením GSi. Interiéru však dominujú perfektné športové sedadlá, no a tie sú kapitolou samou o sebe.

V prípade ostatných prvkov interiéru už v dnešnej dobe rozmerných displejov predsa len cítiť zub času. Tvarovanie palubovky je však stále moderné a hlavne logické, rovnako ako aj ergonómia ovládacích prvkov. Interiér tak pôsobí stále hodnotným dojmom.

Displej infotainmentu však prešiel menšou obmenou grafiky, po príchode do koncernu PSA. Avizovaná kópia z iných čisto koncernových modelov sa však nekonala. Insignia miesto toho dostala jedinečný a veľmi jednoduchý systém pripomínajúci Windows mobile.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Pred vodičom sa nachádza čiastočne digitálny prístrojový štít, analógovo sa vám však zobrazí už iba otáčkomer, palivomer a teplota oleja. Displej má veľmi príjemnú grafiku a ponúka dve možnosti zobrazenia, ako jediné veľké negatívum, však vnímam skutočne vtipné, miniatúrné zobrazenie mapy respektíve navigácie…

Toto menšie negatívum Insignia zachraňuje perfektne čitateľným a jasným HUD displejom, ktorý je premietaný priamo na čelné sklo. K celkovému dobrému dojmu z interiéru v neposlednej rade prispieva aj perfektný posed za volantom.

AGR – kráľ sedadiel

Sedadlá sú špeciálne tvarované s integrovanou hlavovou opierkou, vyhotovené sú výlučne z kože a perforovanej kože. Horná časť sedadiel obopínajúca hlavu a ramená pripomína vztýčenú kobru, rebrinové trojuholníky odkazujú na predný nárazník vozidla a dotvárajú jedinečný vzhľad interiéru.

Okrem dizajnu sedadlá AGR dostali jedinečnú ortopedickú certifikáciu. Dajú sa nastaviť v 18 smeroch vrátane zmeny bočného vedenia. Samozrejmosťou je aj funkcia odvetrávania, vyhrievania a masáže sedadiel.

Vývoj nových sedadiel mal na starosti tím 100 zamestnancov, ktorí na ňom pracovali 5 rokov. Výroba týchto sedadiel, podľa automobilky tvoriť takmer 10 % z celkových výrobných nákladov na vozidlo.

Dynamika, stabilita a bezpečnosť

V prípade našej verzie sme mali k dispozícií adaptívny podvozok, ten je schopný prispôsobovať tlmiče, riadenie a odozvu plynového pedálu na základe jednotlivých jazdných režimov. V ponuke sú tri, štandardný, športový a režim tour.

Radikálne zmeny rozhodne nečakajte, skôr sa jedná o veľmi decentné prispôsobenie zmienených nastavení. V režime Tour je však Insignia veľmi príjemná a 20 palcové obutie absolútne neznižuje komfort.

Celkovo je Insignia veľmi vyvážená medzi zdravým športovým charakterom a pohodou veľkopriestorového kombi. V zákrutách vás očarí svojou stabilitou a perfektným držaním stopy, nízky posed, nízko umiestnené ťažisko a celková nízka výška dotvárajú dynamický podpis a skvelé jazdné vlastnosti.

Čo sa vlastne skrýva pod označením 2.0 CDTI BiTURBO? Odpoveďou je naftový dvakrát preplňovaný radový štvorvalec s objemom 1998 cm3, výkonom 154 kW čiže 210 koní a krútiacim momentom na úrovni 480 Nm. Toto všetko je spriahnuté s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorú si Opel ešte vyvíjal sám v GM koncerne.

Vysoký krútiaci moment vám je k dispozícií už pri 1500 otáčkach, plný výkon motora nastupuje pri hodnote 4000 ot./min. O to väčším sklamaním pre mňa bol údaj pre zrýchlenie z pokoja na stovku za rovných 8,0 sekúnd…

Nebudem klamať, popravde som čakal lepšiu dynamiku hlavne pri štartoch. Insignia GSi však vyrovnáva v oblasti pružného zrýchlenia. Dokonca aj vo vysokých diaľničných rýchlostiach je schopná prudko akcelerovať. Motor si pri rýchlosti 90 km/hod točí 1400 otáčok a pri 130 km/hod len rovných 2000 otáčok.

Spotreba, vzhľadom k pohonu oboch náprav taktiež milo prekvapila. Mesto sme zvládli za 8,9 litra, diaľnicu s prehľadom 8,3 pripomínam že s Insigniou sme hospodárne zrovna nešli. Okresky zvládla s hodnotou 6,7 litra no a napokon sme pri nájazde 1100km skončili s priemernou spotrebou 9,1 l/100km.

Insignia ponúka dnes už všetky štandardné asistenčné systémy, rozhodne sa im znovu nechceme venovať no spomeniem Matrix LED svetlá, ktoré jednoducho perfektne vyrezávajú okolité autá. Dovolím si povedať, že sú vo svojej kategórií, respektíve segmente tie najlepšie na trhu. Sú schopné dokonca vyrezať aj tri autá súčasne, pričom medzi nimi bude stále svietiť jeden alebo viac lúčov tak aby ste videli aj to, čo už skutočne nepotrebujete 🙂

Rozmerom nadradený

Dĺžkou 4998 mm prerastá aj svojho najväčšieho rivala, Passat. Dokonca mieri o segment vyššie, rázvor s hodnotou 2829 mm ambície len potvrdzuje a opäť prekonáva Passat. Šírka je tiež väčšia no ale výška je nižšia a to práve dotvára tie správne sexi línie.

Menším sklamaním je vnútorný priestor pre zadných pasažierov, rozhodne nemôžem povedať, že je ho málo ale v prípade konkurencie trochu predsa len zaostáva. Delenie zadných sedadiel je v pomere 40:20:40. Objem batožinového priestoru je na úrovni 560 litrov. Oproti ostatným konkurentom je značne menší, no v realite tak vôbec nepôsobí, navyše disponuje množstvom inteligentných riešení.

Tak?

Insignia GSi ST je auto, ktoré vás vyslobodí z nudného korporátneho sveta. Sveta, ktorému dominuje Excelovská tabuľka bez duše a charakteru. Neponúka najväčší objem kufra ani najviac miesta vzadu dokonca ani najvyšší výkon, ale rozhodne splní vaše očakávania a pridá im ešte trochu šmrncu naviac!

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 998 cm3
Max. výkon 154 kW/210 k
Max. krútiaci moment 480 Nm
Palivo diesel
Pohon 4×4
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 998 mm
Šírka 1 563 mm
Výška 1 490 mm
Rázvor náprav 2 829 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 732 kg
Rozmer pneumatík 245/35 R20
Objem batožinového priestoru 560 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
SPOTREBA
Mesto 8,9 l/100 km
Diaľnica 8,3 l/100 km
Okresky 6,7 l/100 km
Priemer 8,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 39 590 €
Cena testovanej verzie 39 590 €