Domov Recenzie TEST Seat Arona Xcellence 1.0 TSi – auto za rozumnú cenu

TEST Seat Arona Xcellence 1.0 TSi – auto za rozumnú cenu

Veľa vecí sa mení a nie vždy sa tieto zmeny stretnú s úspechom. To ale nie je prípad faceliftu modelu Seat Arona. Tentokrát k nám do redakcie zavítal s litrovým trojvalcom pod kapotou a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Prekvapil alebo sklamal? To si zhrnieme prostredníctvom tohto testu.

Na začiatok je treba začať tým, že sa nejedná o úplne nový model ale o jeho úpravu, teda v automobilovom žargóne ide o “facelift”. Seat Arona bola príjemným spestrením malých crossoverov už v momente, keď na trh prišla a teraz ukazuje opäť trošku viac vyspelosti. Auto má zaujať svojim štýlom, o čo sa snaží napríklad aj inak farebne odlíšená strecha a spätné zrkadlá. V našom prípade v bielej farbe spolu s modrou metalickou farbou toto auto dostalo celkom zaujímavý look. No posúdenie nechám na každého individuálne. Mne osobne sa však táto kombinácia pozdávala.

 

Podobne ako koncernoví súrodenci

Predná časť sa však oproti predfaceliftovej verzii nezmenila. Svoju pozornosť si pýtajú guľaté hmlovky, umiestnené pomerne vysoko takmer na úrovni prednej masky chladiča. Dobrou správou sú LED svetlá zahrnuté do základu. Ak sú vaše požiadavky na svetelnú technológiu vyššie, môžete sa priplatiť aj za Matrix svetlá. V prípade Arony je vidieť veľký vplyv koncernu a nesie veľké množstvo spoločných znakov ako jej súrodenec Škoda Kamiq.

Seat Arona je síce o 8,8 cm kratšia, to však neuberá z jej vnútorného priestoru. V porovnaní medzi Kamiqom a Aronou je ich batožinový priestor rovnaký. Pýtate sa koľko litrov je k dispozícii ? V základe je to 400 litrov, čo na auto takejto veľkosti nie je vôbec zlé. V našom modeli sa pod dno batožinového priestoru dostala aj rezerva, čo už nebýva úplným štandardom.

Motor nesklamal vďaka svojej kultivovanosti

Nami testovaný model mal pod kapotou už spomínaný trojvalcový benzínový motor s objemom 1,0 litra. Jeho výkon je 81 kW (110 koní) a krútiaci moment 200 Nm. K dispozícii je aj slabšia výkonová varianta s výkonom iba 70 kW. Pre tých, ktorí sa trojvalca boja je pre Aronu možné nakonfigurovať aj štvrovalec. Dobre známy koncernový benzínový motor s objemom 1,5 litra a výkonom 110 kW (150 koní). Jeho krútiaci moment bude na hranici 250 Nm.

 

Motor v našom testovacom vozidle prepojili so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor spolu s prevodovkou zladili veľmi dobre. Prevodovka má pomerne presné radenie a krátke dráhy prevodov. Preto vás vyslovene bude nabádať radiť vyšší prevodový stupeň v pomerne nízkych otáčkach. Bežne pri mestských tempách budete radiť piaty prevodový stupeň. Motor nepôsobí ani v takýchto nízkych otáčkach nejak rozklepane, priam naopak, tieto nižšie otáčky v spojení s vyšším prevodovým stupňom mu nerobia problém.

Spotreba a komfort na kvalitnej úrovni

Akcelerácia je vzhľadom na malý objem adekvátna, ale špritny z križovatiek nebudú to pravé orechové pre Aronu. Seat Arona však nesklame ani svojou spotrebou. Výrobca udáva, že priemerná spotreba modelu Arona by mala oscilovať okolo 5,3 litra na 100 kilometrov. Nám sa počas nášho testovania podarilo na okreskách dosiahnuť spotrebu 5,1 litra na 100 kilometrov. Keď sme zobrali Aronu na diaľnicu, jej spotreba sa pohybovala na úrovni 6,2 litra a v meste ešte trochu viac. Presnejšie mestská spotreba sa zastavila na 6,6 litra. Počas celého testu sa tak priemerná spotreba dostala na 5,9 litra benzínu na 100 kilometrov. To nie je vôbec zlé.

Jazdný komfort Seatu Arona sa v porovnaní s predchodcom nijak výrazne nezmenil. Auto zvláda nerovnosti a podvozok neprenáša buchot do kabíny. Stabilita v zákrutách je limitovaná určite obutím ale aj tvarom karosérie. Jednoducho Arona nie je stvorená rezať ostré zákruty vo vysokých tempách. Na našej testovacej Arone sme mali obuté 17-palcové disky s pneumatikami v rozmere 205/55 R17 a myslím si, že tieto pneumatiky sú tak akurát. Aronu môžete mať aj s 18-palcovými diskami, ale osobne považujem vhodnejšie 17-ky pre zachovanie maximálneho pohodlia za volantom. Ak sa však rozhodnete pre tie väčšie kvôli vzhľadu, rozdielnosť pravdepodobne ani nepocítite.

Interiér so zmenami

Interiér faceliftovanej verzie Seatu Arona prešiel zmenami. Do interiéru sa dostalo viacero prvkov, ktoré osviežili celkový dojem. Prístrojová doska pôsobí prepracovanejšie aj vďaka použitým materiálom a mäkčeným plastom. Tie pôsobia kvalitnejšie ako tomu bolo v predfaceliftovej verzii tohto modelu. K dispozícii sú aj guľaté výduchy klimatizácie po stranách, ako sme mohli vidieť aj pri novom modeli Škody Fabia.

Volant je plne nastaviteľný vo všetkých osiach čo určite oceníte. Prístrojová doska má ešte klasické analógové budíky v kombinácii s malým displejom medzi nimi. Na tomto displeji viete sledovať všetky potrebné údaje od aktuálnej spotreby, cez rýchlosť či dojazd. Viete ovládať aj multimédiá a rovnako aj telefón. Milovníci ambientného osvetlenia ocenia podsvietenie výduchov klimatizácie, aj keď iba v jednom farebnom prevedení. Súčasťou palubnej dosky je aj 9,2-palcový displej multimediálneho systému. K dispozícii je aj prepojenie Apple CarPlay alebo Android Auto pre zrkadlenie vášho telefónu.

Čo dodať na záver ?

Seat Arona je autom na každý deň. Pokiaľ nemáte nárok jazdiť veľkým SUV, alebo nie ste okreskový pretekár, tak Arona bude skvelým partnerom na vaše každodenné trasy. Ponúka kvalitu za rozumnú cenu, na benzínkach nebudete tráviť každý večer a utrácať vysoké čiastky za pohonné hmoty. Mladé rodiny s deťmi, starší, jednoducho ktokoľvek si dokáže nájsť v tomto modeli to svoje. A opätovne nesmieme zabudnúť na cenu. Základný model viete mať v akciovej cene Arona Family za 16 760€. Nami testovaný model XP Family za 18 470 €.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor R3
Objem motora 999 cm3
Max. výkon 81 kW / 110 k
Max. krútiaci moment 200 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový manuál
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 153 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 780 mm
Výška 1 537 mm
Rázvor náprav 2 566 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 252 kg
Rozmer pneumatík 205/55 R17
Benzínový motor
Mesto 6,6 l/100 km
Diaľnica 6,2 l/100 km
Okresky 5,1 l/100 km
CENA
Cena testovaného modelu 18 470 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNová Corvette Z06 búra stereotypy. Čaká nás poctivý osemvalec
Nasledujúci článokToto je 10 najkrajších interiérov áut v roku 2021. Súhlasíte s výberom?