Land Rover oživuje značku Freelander spôsobom, ktorý finančný riaditeľ označil za win-win situáciu. Výberom licencií vyriešil hneď niekoľko problémov naraz.
Koncern Jaguar Land Rover ukončil výrobu modelov Freelander ešte v roku 2014. Britská automobilka s čínskym kapitálom so značkou Chery teraz tento ikonický off-road uvádzajú na trhy ako elektrifikovaný model. Nová generácia sa už ako SUV bude vyrábať v Changshu. Najprv bude uvedený na trh v Číne, neskôr bude exportovaný na ďalšie trhy.
Spoločnosť JLR v uvedenom závode v uplynulých desiatich rokoch vyrábala modely automobilov s nízkym ziskom. Priemerná cena vozidiel vyrobená ich čínskym joint-venture (spoluprácou dvoch spoločností na jednom produkte) zodpovedala našim 42-tisíc eurám.
Teraz sa obchodný model automobilky presúva nahor v ústrety luxusnejším segmentom, ktoré sú vysoko ziskové napriek nižším objemom predaja. Počas dňa investorov JLR ale vyhlásil, že v tomto roku sa cena priemerného modelu značky zvýšila až na 100-tisíc eur.
Problém začínal byť vážny, pretože modely JLR vyrobené v Číne bojujú v sektore zaťahovanom do rovnakej cenovej vojny, ktorá už teraz evidentne škodí globálnym značkám na masovom trhu. Na vine je masívna elektrifikácia pohonov.
Segmenty, v ktorých tieto modely súťažia, sa tiež menia na elektrické, čím sa znižuje príťažlivosť vozidiel vybavených menšími spaľovacími motormi. Navyše, záujem zákazníkov stále nie je dostatočne vysoký. Továreň JLR a Chery v Changshu bola dimenzovaná na 200-tisíc vozidiel ročne, avšak dopyt po vozidlách klesal. Výrobca preto musel pristupovať k ekonomicky nevýhodným zľavám.
To znamená, že závod v Changshu sa stával s ohľadom na nové reálie prebytočným. Jaguar Land Rover takto stál pred strategickou výzvou, ako vyriešiť svoj „čínsky problém“.
Celá nová rodina Freelanderov
Výroba súčasných modelov Changshu bude postupne ukončená. Medzi vozidlá vyrábané v závode patrí Land Rover Discovery Sport, ktorý nahradil Freelander; ďalej verzie sedanov Jaguar XE a XF s dlhým rázvorom; a kompaktné SUV Range Rover Evoque.
Chery namiesto nich bude v továrni vyrábať rodinu plne elektrických vozidiel s predĺženým dojazdom značky Freelander. Modely budú založené na architektúre od Chery. Má ňou byť prémiová elektrická platforma E0X, ktorú používajú luxusnejšie modely Exeed a Luxeed od Chery.
Jaguar Land Rover bude dohliadať na dizajn a vývoj značky, ale produkty bude vyvíjať Chery a predávať ich v špecializovanej sieti predajcov Chery-run.
Predaj sa spočiatku zameria na Čínu, ale podľa slov značky „postupom času“ prejde an exportný model, uviedlol JLR v júni. Chery je aktuálne najväčším čínskym exportérom vozidiel.
Nebudú drahé, ale automobilkám nové Freelandery zarobia
Čo je zaujímavé, nové Freelandery sú „mainstreamové“ a nebudú patriť do marketingovej a predajnej stratégie spoločnosti JLR zameranej na luxus, uviedla automobilka.
„Toto je skutočný win-win,“ povedal finančný riaditeľ JLR Richard Molyneux. „Je to to najlepšie, čo robíme, pokiaľ ide o značky, a to najlepšie z toho, čo robí Chery. Je to komplementárne pre obe spoločnosti.“
Podľa dohody si Chery licencuje názov Freelander výmenou za to, že JLR získa polovicu akéhokoľvek zisku. Molyneux povedal, že Freelander sa mení z „neaktívnej značky na tok licenčných poplatkov“.