Španieli prekvapili novou rýchlosťou na diaľniciach. Tamojší dopravní úradníci zaviedli nový inovatívny systém riadenia rýchlosti konkrétne na diaľnici AP-7 v Katalánsku, a to na úseku medzi Maçanet de la Selva a El Vendrell. Tento približne 145-kilometrový úsek, kde doteraz platil klasický celonárodný limit 120 km/h, teraz umožňuje variabilné rýchlostné obmedzenia, píše motociclismo.pt.
Za ideálnych podmienok môžu vodiči v Katalánsku šoférovať maximálnou rýchlosťou na diaľniciach až 150 km/h. Novozavedený systém využíva umelú inteligenciu na analýzu hustoty premávky, poveternostných podmienok a denného času s cieľom dynamicky prispôsobovať maximálnu povolenú rýchlosť. Pri dobrej viditeľnosti, nízkej premávke a priaznivom počasí sa rýchlostný limit zvyšuje.
Španieli testujú adaptívny rýchlostný limit
Naopak, pri zhoršených podmienkach systém automaticky znižuje rýchlostný limit – v extrémnych prípadoch až na 60 km/h. To môže nastať napríklad vtedy, keď sa prudko zhorší počasie a viditeľnosť na ceste a vodičom hrozí vysoké riziko dopravnej nehody.
Ide o prvé použitie takéhoto dynamického systému v Španielsku, ktoré je súčasťou širšej iniciatívy zavádzania inteligentnej dopravnej infraštruktúry v celej krajine.

Hlavným cieľom je zvýšiť bezpečnosť a zároveň zefektívniť plynulosť dopravy prostredníctvom automatizovaného riadenia. Podobné systémy už fungujú v krajinách ako Spojené kráľovstvo, kde sú variabilné rýchlostné limity na diaľniciach bežné.
Španielsko dúfa, že tento pilotný projekt sa stane referenciou pre jeho rozšírenie do ďalších oblastí. Zatiaľ čo zavedenie vyšších rýchlostných limitov vyvolalo určité diskusie – najmä z hľadiska bezpečnosti – úrady uisťujú verejnosť, že práve bezpečnosť je prvoradá. Umelá inteligencia má zabezpečiť presné a adaptívne riadenie dopravy podľa aktuálnej situácie.
Znižovanie emisií vs. zvyšovanie rýchlosti
Zaujímavosťou je trend, ktorým sa Európa v súčasnosti uberá. Na jednej strane sa stále hovorí o potrebe znižovať emisie. V tejto súvislosti často aj ekologickí aktivisti žiadajú zníženie maximálnej rýchlosti na diaľniciach napríklad na 100 km/h či dokonca menej.
Aký signál im vysielajú štáty novou rýchlosťou na diaľniciach? Aktuálne totiž vidíme práve trend, pri ktorom dochádza k čiastočnému uvoľňovaniu rýchlostných obmedzení vo viacerých krajinách. Okrem Španielska je príkladom susedné Česko, ktoré na vybraných úsekoch taktiež zavádza rýchlosť 150 km/h. Rovnako však pôjde o situatívnu maximálku s možnosťou zníženia povolenej rýchlosti v prípade, že si to vyžiada situácia na ceste.