Domov SPRÁVY Doprava Chcú plynulejšie a bezpečnejšie diaľnice, zvýšia limit na 150 km/h

Chcú plynulejšie a bezpečnejšie diaľnice, zvýšia limit na 150 km/h

rýchlosťou na diaľniciach
Ilustračná fotka. Zdroj: Jörg Neumayr

Španieli prekvapili novou rýchlosťou na diaľniciach. Tamojší dopravní úradníci zaviedli nový inovatívny systém riadenia rýchlosti konkrétne na diaľnici AP-7 v Katalánsku, a to na úseku medzi Maçanet de la Selva a El Vendrell. Tento približne 145-kilometrový úsek, kde doteraz platil klasický celonárodný limit 120 km/h, teraz umožňuje variabilné rýchlostné obmedzenia, píše motociclismo.pt.

Za ideálnych podmienok môžu vodiči v Katalánsku šoférovať maximálnou rýchlosťou na diaľniciach až 150 km/h. Novozavedený systém využíva umelú inteligenciu na analýzu hustoty premávky, poveternostných podmienok a denného času s cieľom dynamicky prispôsobovať maximálnu povolenú rýchlosť. Pri dobrej viditeľnosti, nízkej premávke a priaznivom počasí sa rýchlostný limit zvyšuje.

Španieli testujú adaptívny rýchlostný limit

Naopak, pri zhoršených podmienkach systém automaticky znižuje rýchlostný limit – v extrémnych prípadoch až na 60 km/h. To môže nastať napríklad vtedy, keď sa prudko zhorší počasie a viditeľnosť na ceste a vodičom hrozí vysoké riziko dopravnej nehody.

Ide o prvé použitie takéhoto dynamického systému v Španielsku, ktoré je súčasťou širšej iniciatívy zavádzania inteligentnej dopravnej infraštruktúry v celej krajine.

Španielsko zvyšuje rýchlosť na diaľniciach (ilustračná fotka)

Hlavným cieľom je zvýšiť bezpečnosť a zároveň zefektívniť plynulosť dopravy prostredníctvom automatizovaného riadenia. Podobné systémy už fungujú v krajinách ako Spojené kráľovstvo, kde sú variabilné rýchlostné limity na diaľniciach bežné.

Španielsko dúfa, že tento pilotný projekt sa stane referenciou pre jeho rozšírenie do ďalších oblastí. Zatiaľ čo zavedenie vyšších rýchlostných limitov vyvolalo určité diskusie – najmä z hľadiska bezpečnosti – úrady uisťujú verejnosť, že práve bezpečnosť je prvoradá. Umelá inteligencia má zabezpečiť presné a adaptívne riadenie dopravy podľa aktuálnej situácie.

Znižovanie emisií vs. zvyšovanie rýchlosti

Zaujímavosťou je trend, ktorým sa Európa v súčasnosti uberá. Na jednej strane sa stále hovorí o potrebe znižovať emisie. V tejto súvislosti často aj ekologickí aktivisti žiadajú zníženie maximálnej rýchlosti na diaľniciach napríklad na 100 km/h či dokonca menej.

Aký signál im vysielajú štáty novou rýchlosťou na diaľniciach? Aktuálne totiž vidíme práve trend, pri ktorom dochádza k čiastočnému uvoľňovaniu rýchlostných obmedzení vo viacerých krajinách. Okrem Španielska je príkladom susedné Česko, ktoré na vybraných úsekoch taktiež zavádza rýchlosť 150 km/h. Rovnako však pôjde o situatívnu maximálku s možnosťou zníženia povolenej rýchlosti v prípade, že si to vyžiada situácia na ceste.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokLepšie auto toto storočie nepostavili. Podceňovaná značka ukázala futuristické SUV
Nasledujúci článokSlovenská pošta nasadí v Bratislave autonómny pozemný dron MAIKA