Musí vaše auto navštíviť STK? Pozor, každoročne neprejde veľa áut. V minulom roku vykonali na Slovensku celkovo 1,37 milióna pravidelných technických kontrol. Z toho vyhodnotili vozidlá ako spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách v 1,21 milióna prípadoch (88,3 percenta).
Ak už musí auto navštíviť STK, netreba nič nechať na náhodu. Necelých 144 tisíc technických kontrol sa minulý rok na Slovensku skončilo neúspechom. Kvôli vážnej chybe získali len dočasnú spôsobilosť a majitelia museli chyby odstrániť.
Navyše, až 16 tisíc áut neprešlo technickou kontrolou vôbec. Kontrolóri objavili na STK nebezpečnú chybu a rozhodli, že vozidlá sú v danom stave nespôsobilé na premávku.
Príprava auta na STK
Tajomstvom úspechu je príprava, cituje portál stern.de nemeckú kontrolnú organizáciu TÜV. Tu sú niektoré základné body, na ktoré netreba pred technickou kontrolou zabudnúť:
- Je vozidlo čisté a sú tabuľky ŠPZ viditeľné?
- Fungujú vám na aute všetky svetlá?
- Sú čelné sklá a svetlomety nepoškodené?
- Fungujú vám stierače a ostrekovače?
- Brzdia brzdy rovnomerne a bez oneskorenia?
- Funguje vám klaksón?
- Je motor suchý bez únikov kvapalín?
- Máte dostatočnú hĺbku dezénu pneumatík?
- Máte v aute výstražný trojuholník, reflexnú vestu či platnú lekárničku?
- Nezabudli ste na náhradné koleso, prípadne sadu na opravu defektu?
- Nesvietia žiadne kontrolky počas jazdy?
- Máte všetky potrebné dokumenty k prípadným dodatočným úpravám vozidla?
Aj malé detaily môžu rozhodnúť o tom, či vozidlo prejde kontrolou bez problémov. Príprava a základná údržba však často stačia na to, aby ste sa vyhli zbytočnej opakovanej kontrole.
Najčastejšie vážne nedostatky na vozidlách
Aj v roku 2024 dochádzalo na Slovensku najčastejšie k zisteniu závažnejších chýb počas technickej kontroly predovšetkým na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia (vrátane elektrických zariadení).
Oproti roku 2023 došlo k výmene poradia chýb na prvých dvoch priečkach. Nesúmernosť pôsobenia prevádzkovej brzdy sa po roku vrátila na prvé miesto pred nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy.
Tretím najčastejšie sa vyskytujúcim nedostatkom bol nedostatočný účinok parkovacej brzdy. Novými chybami v rebríčku 10 najčastejších sú opotrebenie brzdových kotúčov alebo bubnov a nefungujúce smerové svetlá.
Brzdy robia problémy na STK
Zo štatistík jasne vyplýva, že nevyhovujúci stav bŕzd patrí medzi najčastejšie dôvody neúspešnej STK. Nerovnomerná účinnosť bŕzd, zlé nastavenie ručnej brzdy alebo únik brzdovej kvapaliny môžu spôsobiť, že vaše vozidlo neprejde. Pravidelná kontrola a údržba bŕzd predstavujú kľúčovú súčasť prípravy na technickú kontrolu.
Ďalším častým problémom, najmä pri starších vozidlách, je korózia podvozka. STK odhaľuje skorodované nosné časti, ktoré môžu ohrozovať bezpečnosť.
Vodiči tiež zabúdajú skontrolovať smerové svetlá, brzdové svetlá či správne nastavenie svetlometov. Nesprávne nahustené alebo opotrebované pneumatiky môžu zase negatívne ovplyvniť stabilitu vozidla – pozor aj na tento nežiaduci jav najmä pre vlastnú bezpečnosť.