Vodiči musia počítať s prísnejšími pokutami za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Štát sa zjavne nezastavil pri vyššej DPH, drahších ŠPZkách či vodičákoch a chce vybrať do štátnej kasy ešte viac peňazí. Ďalším argumentom môže byť potreba zvýšiť bezpečnosť na cestách. Tak či onak, navrhovaný sadzobník má odradiť cestných pirátov.
Chystaná novela zákona o cestnej premávke má zmeniť sadzobník pokút za prekročenie maximálnej rýchlosti na území Slovenska. Rýchlosť jazdy patrí stále k faktorom, ktorý spôsobuje priveľa dopravných nehôd. Navyše, práve rýchlosť významne ovplyvňuje aj rozsah ich následkov, píše agentúra TASR.
Štát sa rozhodol uplatniť metódu prísnejších sankcií. Pokuty budú nielen vyššie, ale zníži sa aj rýchlostný limit, od ktorého hovoríme o závažnom prekročení rýchlosti. Pôjde o hranicu viac ako 30 km/h v obci alebo o viac ako 40 km/h mimo obce. Doteraz to bolo o viac ako 50 km/h v obci a o viac ako 60 km/h mimo obce.
Základné sadzby nezmenia, no pokuty aj tak zvýšia
Samotné výšky pokút za rýchlosť zostanú rovnaké. Štát chce však upraviť hodnoty prekročenia rýchlosti pri jednotlivých úrovniach pokút. Presné informácie si môžete pozrieť v nasledujúcej tabuľke:
Prekročenie rýchlosti (km/h) |
Výšky pokút | |||||
v obci | mimo obce | |||||
súčasnosť | návrh | súčasnosť | návrh | blokové konanie | riadne konanie | |
do 20 | do 15 | do 30 | do 25 | do 50 € | do 100 € | |
21 – 50 | 16 – 30 | 31 – 60 | 26 – 40 | 30 – 400 € | 150 – 600 € | |
51 a viac | 31 a viac | 61 a viac | 41 a viac | 250 – 800 € | 500 – 1000 € |
Čo to znamená pre vodičov?
Napríklad vodič, ktorý jazdil doteraz povedzme o 30 km/h nad limit mimo obce, bol ešte v „miernejšej“ kategórii. Bežne by dostal pokutu v blokovom konaní do 50 eur. Po novom však už spadá do prísnejšej úrovne, kde mu bude hroziť vyššia pokuta, štandardne do 400 eur.
To isté platí aj pre menšie prekročenia rýchlosti v obci. V praxi sa tak rozšíri skupina vodičov, na ktorých sa budú vzťahovať vyššie sankcie.

Prísnejšie postihy majú pôsobiť ako odstrašujúci prostriedok voči nezodpovedným vodičom, čím by sa mohol znížiť počet nehôd, zranení i úmrtí na cestách. Tomu sa poteší aj Brusel, ktorý dlhodobo tlačí členské krajiny k znižovaniu počtov úmrtí a vážnych dopravných nehôd na cestách.
V každom prípade si budú musieť vodiči dávať do budúcna väčší pozor a dodržiavať rýchlostné limity. Samozrejme, ani zďaleka nejde len o pokuty, ale predovšetkým o vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.