Predbežná politická dohoda, ktorú včera dosiahli Rada a Európsky parlament, zabezpečí, že závažní páchatelia dopravných priestupkov budú čoskoro braní na zodpovednosť za svoje priestupky v celej EÚ nezávisle od členského štátu, v ktorom boli tieto priestupky spáchané. Informuje o tom oficiálna stránka Európskej rady.
Podľa súčasných pravidiel môžu členské štáty, ktoré nevydali vodičský preukaz, obmedziť vodičské oprávnenie závažného páchateľa dopravných priestupkov len na svojom území. Iba členský štát, ktorý vydal vodičský preukaz, môže obmedziť vodičské oprávnenie v celej EÚ. Preto v súčasnosti, keď vodič spácha závažný dopravný priestupok v členskom štáte, ktorý nie je členský štát, ktorý vydal preukaz, nemusí byť schopný viesť vozidlo v členskom štáte priestupku, ale môže pokračovať v jazde všade inde v EÚ. Keďže sa však dohodli nové pravidlá, členský štát priestupku bude musieť informovať členský štát vydania o vynútenom zákaze viesť motorové vozidlo. Členský štát vydania bude potom povinný za osobitných podmienok uložiť páchateľovi podobný zákaz vedenia motorového vozidla, čím sa stane účinným v celej EÚ.
Tri závažné priestupky
Dohodnutá smernica pomôže zabezpečiť vysokú úroveň ochrany všetkých účastníkov cestnej premávky v EÚ a zabezpečí vykonávanie zákazu vedenia motorového vozidla uloženého z dôvodu závažných dopravných priestupkov. Sú to:
- šoférovanie pod vplyvom alkoholu alebo pod vplyvom drog,
- priestupky prekročenia rýchlosti,
- správanie, ktoré porušuje predpisy cestnej premávky a spôsobuje smrť alebo vážne zranenia iným.
Ak členský štát priestupku uloží vodičovi zákaz vedenia motorového vozidla na trvanie najmenej troch mesiacov a všetky opatrenia vodiča proti tomuto rozhodnutiu boli vyčerpané, členský štát priestupku musí oznámiť členskému štátu vydania prostredníctvom štandardného osvedčenia prostredníctvom siete vodičských preukazov EÚ (RESPER). Členský štát vydania potom informuje vodiča – ak je to možné – do 20 pracovných dní od prijatia oznámenia a rozhodne, či bude zákaz platný. V určitých prípadoch, napríklad ak má členský štát vydania dôvody domnievať sa, že právo vodiča na vypočutie nebolo dodržané, členský štát vydávania môže rozhodnúť o oslobodení vodiča a nevykoná podobný zákaz vedenia motorového vozidla.
Problém je voľný cezhraničný pohyb
Dôležitým prvkom politiky v oblasti bezpečnosti cestnej premávky je dôsledné presadzovanie sankcií za dopravné priestupky spáchané v EÚ. V dôsledku voľného pohybu osôb a následného nárastu medzinárodnej premávky sú zákazy vodičského vozidla čoraz častejšie ukladané inými členskými štátmi, ako je členský štát vodiča, ktorý vydal ich vodičský preukaz. Tieto zákazy sa však v súčasnosti vykonávajú len v členskom štáte, v ktorom došlo k dopravnému priestupku. V roku 2019 bolo preto približne 40 % cezhraničných trestných činov spáchaných relatívne beztrestne.
Nasleduje schválenie
Na neformálnom zasadnutí ministrov dopravy vo Vallette v marci 2017 členské štáty EÚ vyzvali na prijatie opatrení v otázke vzájomného uznávania zákazu vedenia motorového vozidla týkajúcich sa vodičov nerezidentov. V rámci balíka opatrení Európskej komisie v oblasti bezpečnosti cestnej premávky Komisia v marci 2023 navrhla smernicu o zákaze vedenia motorového vozidla, ktorá rieši medzery vo vykonávaní týchto vodičských kvalifikácií v EÚ. Túto predbežnú dohodu budú teraz musieť schváliť zástupcovia členských štátov v Rade a v Európskom parlamente. Po právno-lingvistickej revízii ho potom formálne prijmú obe inštitúcie.