Bude čoraz menej stíhať a áut bude pribúdať. Hrozí problém pre tunel Branisko, ak štát nezačne v dostatočnom čase stavať druhú rúru pre tunel na diaľnici D1, ktorý sa nachádza na rýchlej ceste medzi Bratislavou a Košicami. Na tému sa v odbornom dokumente bližšie pozrel štátny Útvar hodnoty za peniaze.
Národná diaľničná spoločnosť pripravila širší projekt na dobudovanie druhej rúry Braniska celkovo za pol miliardy eur. Tá môže odvrátiť problém pre tunel Branisko – samozrejme, len za predpokladu, ak ju stihnúť dokončiť načas.
Okrem samotnej dodatočnej rúry a rozšírenia D1 od tunela po križovatku Beharovce za 298 miliónov eur je súčasťou zámeru štátu aj rekonštrukcia existujúcej rúry za 92 miliónov eur, rozšírenie a rekonštrukcia cesty cez horský priechod Branisko za 69 miliónov eur a výstavba dvoch ekoduktov za 46 miliónov eur.
“Potreba je zdôvodnená z kapacitného a bezpečnostného hľadiska. Jednorúrovým tunelom prejde priemerne 18 000 vozidiel denne. Po roku 2030 sa podľa štúdie (štátu, pozn. red.) očakáva nárast na 22 000, čo prekračuje legislatívou povolených 20 000 vozidiel pre tunel s obojsmernou premávkou,” popisuje Útvar hodnoty za peniaze.
Starú rúru musia rekonštruovať
Po dokončení novej rúry v roku 2035 zrekonštruujú tú pôvodnú. V tom čase bude v prevádzke viac ako 30 rokov, čo presahuje životnosť tunelových technológií. Okrem nich musia podľa štúdie vymeniť aj betónovú vozovku.
Navyše, kvôli nevyhovujúcemu stavu budú musieť rekonštruovať cestu I/18 cez horský priechod Branisko.

NDS však okrem toho chystá aj rozšírenie uvedenej cesty a zvýšenie kapacity pre prípad, že nebude možné využiť na obchádzku druhú rúru a celá doprava z tunela sa presmeruje na cestu I/18. Aj podľa samotnej štúdie však taká situácia môže nastať len výnimočne. Okrem toho platí, že pre dnešných v priemere 500 vozidiel denne súčasná šírka cesty postačuje.
Pozor na poškodenie rúry pri výstavbe
Otázkou zostáva, čo s vyrúbanou horninou z tunela. Autori štúdie navrhujú vybudovať dva ekodukty za 46 miliónov eur. V štúdii však nevyhodnotili iné možné alternatívy.
Experti vydali na záver nasledovné odporúčanie: “Pokračovať v projekte s variantom s paralelnou rúrou a zachovaním únikovej štôlne podľa návrhu NDS. Nejde síce o najlacnejšiu alternatívu, ale je pri nej nižšie riziko poškodenia súčasnej rúry počas výstavby.”

Ako ušetriť pri rekonštrukcii cesty
Odborníci zároveň pripojili apel na diaľničiarov, aby práce koordinovali so Slovenskou správou ciest a využili konkrétne na rekonštrukciu cesty I/18 ich projekt. Ten už štát zaradil do investičného harmonogramu ministerstva dopravy SR a má nižšiu cenovku (až o 49 miliónov eur).
Podľa expertov sa navyše ešte treba pozrieť na ďalšie možnosti využitia výrubu horniny z tunela a vybrať tú finančne najefektívnejšiu. Namiesto ekoduktov by sa časť výrubu mohla použiť napríklad pri R4 a D1 na východnom Slovensku. Ďalšou príležitosťou na jeho využitie môže byť modernizácia železničných tratí na Spiši, uzatvára Útvar hodnoty za peniaze.