Vyplýva to z práve prebiehajúceho pripomienkového konania k novele zákona o cestnej premávke, ktoré bude ukončené 23. júna 2025.
Štát pripravuje nové pravidlá cestnej premávky, ktoré by mali zvýšiť ochranu chodcov na prechodoch, prísnejšie pokutovať vodičov prekračujúcich maximálnu povolenú rýchlosť, sprísniť tresty pre recidivistov, ktorí opakovane porušujú pravidlá cestnej premávky, vylúčenie elektrických kolobežiek z chodníkov a ciest a ďalšie zmeny, o ktorých sme bližšie informovali v tomto článku.
V rámci pripomienkového konania k novelizácii zákona o cestnej premávke sa ozvali niektoré inštitúcie, ktoré by v premávke chceli disponovať právom prednostnej jazdy. Konkrétne ide o stráže prírody, verejného ochrancu práv a Národnú banku Slovenska.
Stráže prírody sú používané pri plnení úloh spojených s ochranou života osôb alebo majetku pri hroziacich škodách na životnom prostredí alebo v súvislosti s opatreniami na ochranu osôb pred ohrozením chráneným živočíchom, napríklad medveďmi. Keďže Slovensko zaznamenáva zvýšený pohyb veľkých šeliem, teda najmä medveďov v blízkosti ľudských obydlí a strety ľudí s týmito šelmami nie sú ojedinelé, vďaka rýchlejšiemu príchodu týchto zložiek na miesto zásahu sa môže zvýšiť ochrana života a zdravia osôb, ktoré sa ocitnú v núdzi.
Právo prednostnej jazdy aj pre Kanceláriu verejného ochrancu práv a Národnú banku Slovenska
Právo prednostnej jazdy by chcela využívať aj kancelária verejného ochrancu práv. Svoj návrh odôvodňuje tým, že včasná prítomnosť verejného ochrancu práv na mieste, osobitne v pozícii monitorovacieho orgánu podľa medzinárodných zmlúv a dohovorov, je nevyhnutná pre riadne uplatnenie základných práv a slobôd a vyžaduje si rýchle a operatívne presuny. „Neohlásené návštevy policajných staníc, väzníc, miest, kde sú zaistení cudzinci, či návštevy psychiatrických oddelení sú metódy, s ktorými verejný ochranca práv, ako „ombudsman v teréne“ pracuje. Je nesmierne dôležité, aby verejný ochranca práv osobne vnímal dodržiavanie práv a slobôd. Svoju činnosť vykonáva verejný ochranca tak, že orgány verejnej moci si nemôžu byť isté ani dňom ani hodinou, kedy a kde sa objaví. V niektorých prípadoch potrebuje byť prítomný na mieste čo najskôr, aby dohliadol nad zabezpečením dodržiavania základných práv a slobôd. Z tohto dôvodu je pre neho možnosť využitia práva prednostnej jazdy nevyhnutná,” píše sa v pripomienke.
Národná banka Slovenska svoj návrh na oprávnenia mať právo prednostnej jazdy odôvodňuje tým, že vozidlá Národnej banky Slovenska sú používané pri zabezpečovaní výkonu vlastnej ozbrojenej ochrany. Ide o vozidlá určené na vlastnú ozbrojenú ochranu majetku, osôb a objektov a na vlastnú ozbrojenú ochranu prepravy peňazí a iných hodnôt, ktorú je Národná banka Slovenska oprávnená zabezpečovať podľa zákona o Národnej banke Slovenska.