Na hlavnej železničnej stanici vo Viedni panovalo včera slávnostné napätie. Rakúske spolkové železnice ÖBB po prvýkrát verejne predstavili vylepšený Railjet. Nové dvojposchodové vlaky očaria moderným dizajnom, komfortným interiérom a technickými inováciami.
„Každé euro investované do železnice je investíciou do klimaticky udržateľnej budúcnosti,“ pochvaľuje si dvojposchodové vlaky rakúsky minister infraštruktúry Peter Hanke. Pripomenul, že Rakúsko plánuje do roku 2030 investovať takmer 20 miliárd eur do železničnej infraštruktúry a ďalších 6,1 miliardy eur do obnovy vozového parku.
Nové dvojposchodové Railjety budú kľúčovým prvkom modernizácie, pričom prinesú vyššiu kapacitu a komfort pre cestujúcich na diaľkových tratiach.
Technologické inovácie vo vlakoch na dlhé trate
Šéf rakúskych železníc ÖBB Andreas Matthä zdôraznil, že dvojposchodové vlaky sa už osvedčili v regionálnej doprave a teraz prichádzajú aj do segmentu diaľkovej dopravy.
Prvý z 14 objednaných vlakov začne jazdiť u susedov na najdôležitejšej západnej trati (takzvaná Weststrecke) koncom roka 2026. Po dokončení nového tunela na Semmeringu sa očakáva aj nasadenie nových súprav na južnej trase.
Čo prináša nový Railjet?
Nový vlak pozostáva zo šiestich vozňov s celkovou dĺžkou približne 160 metrov a ponúka 486 miest na sedenie v 1. a 2. triede. Vybavenie vlaku reflektuje najmodernejšie štandardy komfortu.
Dosahuje maximálnu rýchlosť 200 km/h, cestujúcim umožňuje nízkopodlažný nástup a výstup, ponúka Wi-Fi pripojenie zdarma a tiež zásuvky vrátane USB portov. Nechýba klimatizácia s automatickou reguláciou, cateringové zóny s predajnými automatmi, moderný informačný systém s aktuálnymi údajmi o jazde vlakom či digitálne ukazovatele rezervácií sedadiel.
Kamery aj veľa toaliet
Na bezpečnosť cestujúcich dohliada kamerový systém, vo vlaku nájdete dve miesta pre vozíčkarov so špeciálnymi stolmi, 10 miest pre bicykle, 8 toaliet, z toho jedna musí byť vždy bezbariérová. Nový Railjet vyrába výrobca Stadler.
Rakúske spolkové železnice prepravili v roku 2024 až 511 miliónov cestujúcich a 80 miliónov ton nákladu. Používajú pritom výlučne zelenú elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Navyše, s presnosťou 94 % patria ÖBB medzi najspoľahlivejšie železnice v Európe. Každý deň zabezpečujú prepravu viac než 1,4 milióna ľudí, pričom zamestnávajú viac ako 45 500 zamestnancov.