Domov SPRÁVY Doprava Pravda o syntetických palivách: Autá na benzín a naftu čelia zlej správe

Pravda o syntetických palivách: Autá na benzín a naftu čelia zlej správe

pravda o syntetických palivách
Zdroj: Pixabay

Syntetické palivá, známe aj pod názvom e-palivá (v angličtine e-fuels), sa často spomínajú ako technológia, ktorá umožní klimaticky neutrálnu prevádzku vozidiel so spaľovacími motormi. Čoraz častejšie však zaznieva varovanie zo strany odborníkov, že v syntetických palivách nemôžeme hľadať riešenie na všetky výzvy osobnej dopravy.

Podľa Thorstena Herdana, európskeho šéfa spoločnosti HIF Global a bývalého riaditeľa odboru energetickej politiky na nemeckom ministerstve hospodárstva, by sa mali e-palivá využívať prednostne v iných sektoroch. Pri syntetických palivách musia podľa neho experti vysvetliť pravdu verejnosti, píše portál motor1.com.

„E-palivá nie sú konkurenciou pre elektromobilitu v cestnej doprave, ale nevyhnutným doplnkom celkovej klimatickej stratégie,“ uviedol Herdan v nedávnom rozhovore.

Podľa jeho slov predstavujú syntetické palivá primárne kľúčovú technológiu pri dekarbonizácii iných sektorov. Má ísť o tie odvetvia dopravy, ktoré sú len ťažko elektrifikovateľné, prípadne sa to nedá vôbec realizovať. Ide predovšetkým o letectvo a námornú dopravu. Až následne vraj môžu hrať e-palivá doplnkovú úlohu aj v segmente nákladných a osobných áut.

lož o nových palivách
Zdroj: Pexels

Prioritu má iný typ priemyslu

Herdan ďalej upozornil, že veľký dopyt po základných zložkách e-palív má aj chemický priemysel: „Chemický sektor sa stane v strednodobom až dlhodobom horizonte obrovským trhom pre e-palivá. Neexistujú skutočné alternatívy ku kvapalným uhľovodíkom a priemysel sa bude musieť úplne odkloniť od fosílnych surovín, ak chce znížiť svoje emisie CO2.“

S očakávaným rastom ceny za uhlík a zvyšujúcim sa dopytom po klimaticky udržateľných produktoch bude podľa Herdana rásť tlak na využívanie obnoviteľných zdrojov energie a e-palív v chemickom priemysle.

Spoločnosť HIF Global, v ktorej pôsobí aj Herdan, prevádzkuje v spolupráci s automobilkou Porsche pilotný závod na výrobu syntetických palív. Nachádza sa v Čile. Ide o “demo” projekt, ktorý má dokázať, že výroba e-palív sa dá realizovať aj vo veľkom, priemyselnom meradle. Porsche tieto palivá už aktívne využíva napríklad v motoristickom športe.

Závod v Čile zahŕňa celý výrobný reťazec: od výroby elektriny, cez elektrolýzu a syntézu, až po finálne plnenie paliva. Skúsenosti z projektu by sa mali stať vzorom pre ďalšie, oveľa väčšie fabriky na výrobu e-palív.

Chystajú nové závody na výrobu palív

Podľa Herdana v súčasnosti pripravujú podobné zariadenia v krajinách ako USA, Uruguaj, Brazília, Austrália, Omán a Maroko. Pri výbere lokalít rozhoduje dostupnosť lacnej zelenej energie a možnosť dosiahnuť ekonomické úspory vďaka veľkému objemu výroby.

E-palivá v budúcnosti zohrajú kľúčovú úlohu pre hospodárstvo. Zdá sa však, že sa nestanú náhradou elektromobility, ale potvrdia svoj očakávaný strategický význam v oblastiach, kde iné riešenia jednoducho neexistujú. Ak ste teda dúfali, že benzínové či naftové autá prežijú vďaka syntetike, nateraz to ani zďaleka nevyzerá tak ružovo.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový elektromobil za 10 tisíc eur. Cenový boj sa vyostruje, Brusel má problém