V nadväznosti na pád lietadla Air India typu Boeing 787-8, pri ktorom 13. júna zahynulo 260 ľudí v indickom Ahmedabáde, vydali americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) a spoločnosť Boeing dôležité oznámenia. Tvrdia, že palivové prepínače a ich poistky sú bezpečné. Čo však spôsobilo nehodu?
Predbežná vyšetrovacia správa odhalila, že v posledných momentoch letu sa jeden z pilotov Boeingu 787 opýtal svojho kolegu, prečo vypol prívod paliva. Druhý pilot mal odpovedať, že nič také neurobil. Pád lietadla Air India už bol zjavne neodvratný, informuje channel4.
Oba palivové prepínače sa podľa záznamu z kokpitu prepli takmer súčasne z polohy „RUN“ do „CUTOFF“ krátko po vzlete. Vyšetrovatelia zatiaľ nevedia, ako k tomu mohlo dôjsť.
Nešlo vraj o nebezpečnú záležitosť
FAA vo svojom oznámení uviedol, že hoci konštrukcia palivových prepínačov s poistkami má podobný charakter naprieč rôznymi modelmi lietadiel Boeing, úradníci tento fakt nepovažujú za nebezpečný.
Spoločnosť Boeing poslala v uplynulých dňoch leteckým spoločnostiam správu, v ktorej sa odvoláva na uvedené stanovisko FAA. Výrobca neodporučil leteckým spoločnostiam žiadne dodatočné opatrenia.

Predbežnú správu o vyšetrovaní havárie zverejnil indický Úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd (AAIB). Jej text spomína aj pôvodné odporúčanie FAA z roku 2018. Išlo o odporúčanie, nie však povinnosť pre prevádzkovateľov viacerých modelov Boeingu, vrátane modelu 787, aby skontrolovali poistky palivových prepínačov a zabezpečili, že sa nemôžu neúmyselne prepnúť.
Air India však podľa správy tieto odporúčané kontroly nevykonala. Neboli totiž povinné. Vyšetrovatelia zároveň uviedli, že lietadlo aj jeho motory boli v súlade so všetkými platnými smernicami o letovej spôsobilosti a servisnými smernicami.
Neobviňujte pilotov, vyzvala organizácia
Indická pobočka Asociácie pilotov leteckých spoločností (ALPA India) medzičasom odmietla predčasné pripisovanie viny pilotom a vyzvala na spravodlivé a vecné vyšetrovanie. „Piloti by mali byť súčasťou vyšetrovania, aspoň ako pozorovatelia,“ uviedol prezident ALPA India Sam Thomas.
Vybraní americkí experti na bezpečnosť letectva vyjadrili podporu zapojeniu ALPA India do vyšetrovania, no zároveň zdôraznili, že predbežná správa vyšetrovateľov nepôsobí neobjektívne alebo zaujato voči posádke.
Zatiaľ čo FAA a Boeing nateraz odmietajú potrebu ďalších opatrení pre lietadlá v prevádzke, vyšetrovanie v Indii pokračuje. Spory o to, či došlo k technickej alebo ľudskej chybe, pretrvávajú. Až konečná správa zrejme prinesie jasnejšie odpovede.