Zdravotná záchranná služba v českom Královohradeckom kraji púta pozornosť. Po tom, čo nasadila do ostrej prevádzky elektromobily Volkswagen ID.4, prichádza s ďalšou novinkou: vozidlom vybaveným netypickými majákmi. Pre motoristov ide o novinku, ktorej mnohí nerozumejú. Čo presne zabezpečujú autá so zelenými majákmi?
České záchranky fungujú ako samostatné organizácie, ktoré si techniku a výbavu často vyberajú samy, píše web garaz.cz. Aj preto môžete v rôznych regiónoch u susedov vidieť rozdielne značky sanitiek – od Mercedesu až po Volkswagen – a najnovšie už aj autá so zelenými majákmi.
Novým prírastkom v Královohradeckom kraji je Volkswagen Multivan. Ide o vozidlo pre takzvaného inšpektora prevádzky. Hovoríme o špeciálne upravenom vozidle. Podobá sa síce sanitke, ale jeho vybavenie prispôsobili na zvládanie mimoriadnych situácií či na výcvikové účely.
Koordinácia zásahov záchranárov
Medzi úlohy inšpektora prevádzky patrí v prípade vážnych udalostí prevzatie vedenia a koordinácie činnosti zdravotníkov priamo na mieste. Keď sa inšpektor nepohybuje v teréne, venuje sa najmä cvičeniam a simuláciám, teda prípravným aktivitám.

Aby každý dokázal inšpektorov v premávke či na mieste nehody ľahko odlíšiť od bežných sanitiek s modro-červeným majákom, ich vozidlá dostali zelený výstražný maják. Ten síce neposkytuje právo na prednostnú jazdu, ale signalizuje, že ide o veliteľské auto. Spravidla ho inšpektor zapína až po príchode na miesto zásahu.
V zahraničí majú majáky rôzny význam
Ide o iniciatívu samotného Královohradeckého kraja, nie o zmenu v celom Česku. Inšpiráciu však zjavne čerpali napríklad od policajných veliteľov, ktorí zelený maják používajú už dlhšie na rovnaký účel.
Pozor, význam zelenej farby výstražného svetla sa môže v zahraničí výrazne líšiť. V Kanade ho využívajú dobrovoľní hasiči. V Belgicku ho tiež testovali práve hasiči. Na Slovensku zase prebiehali testy predného brzdového svetla, ktoré má zelenú farbu. Tie dopadli pozitívne.
Výskum vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky od Žilinskej univerzity na vzorke 3072 vozidiel a viac ako 38 miliónoch najazdených kilometrov ukázal, že 78 % vodičov zapojených do výskumu podporuje jeho všeobecné zavedenie a rovnako tak ho podporuje aj 86 % chodcov.